Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

längtan efter snön!!!!!


MataHari

Recommended Posts

OJ;OJ - det verkar vara uppånervända världen. Ser att ni i Götaland verkar ha snö så det räcker och blir över.... Här i Luleå är det väl c:a 5 cm snö... Försöker få ihop några skidmil uppe på Ormbergets annars så fina skidspår. Men nu när grus och kvistar ligger synliga i spåren så blir det till att harva runt på gammel-gamla skidorna(fulla i repor i belagen) Jösses vad jag längtar efter ett härligt snöfall!!!
Link to comment
Share on other sites

Har ni inte konstsnö där?

Vi här i Värmland har också dåligt med snö (som vanligt) men det sprutas ju lite överallt för tillfället.

 

Sedan så går det att staka på sjöis.

Är det bara några centimeter snö så fungerar det fint med rullskidstrugorna.

Link to comment
Share on other sites

Efter år av "tragglande" från kommunen så håller de faktiskt på att gräva ner rör för kylslingor så att vi ska få ett 2,2 km långt konstsnö spår - ÄNTLIGEN!!! Men det är alltså inte färdigt än. Så vi behöver verkligen få ett ordentligt snöfall... Har åkt 12 km idag och det högg fast under skidorna si sådär en 8 - 10 gånger. Inte så kul när det händer i den branta Zinksunds - utförslöpan, för där kan man slå sig rejält om det hugger så att man stupar.

 

Mer natursnö åt folket!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja,nu är det inte bara LITE snö( kanske 8 cm.......!!!!!) Det är ju ruskigt KALLT också - 26 minusgrader imorse och nu ligger det runt 22 minus här i Luleå.

Känner mig hårt prövad just nu, blir stressad och otålig i väntan på bra träningsförhållanden.

lite roligt att det detta år verkar vara precis motsatta förhålanden, mot normalt. här i sthlm har vi inte haft blidväder på vad jag kan komma ihåg tre veckor. flottsbro slalombacke har 1,5meter (mest konstsnö) snö och det är full rulle i skidspåren.

Link to comment
Share on other sites

Göteborg har skidspår överallt... 1 km i Slottskogen inne i stan. Flera fotbollsplaner/golfbanor har spår på 2km o uppåt. Själv tar jag spårvagnen till Kvibergs 2,5 km-bana så ofta jag kan. Får lite blickar när jag sitter på vagnen med mina skidor i handen :)

Ondgjorde mig över Göteborg får två veckor sen här på forumet, men bättre än så här kan en billös stadsbo med längdåkarintresse inte ha det!!

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt olika i norra Sverige. Medans man i Luleå har lite snö, så har Skellefteå 13 mil söderut mellan 30 och 40 cm och över 2 mil spår igång sedan 13 november. Riktigt kul, men jag lider med er som har lite snö.

 

Däremot så är det kallt nästan varje dag. Åkt några pass i 13 minus och ännu kallare. Igår var det 18 minus och det blev ett 1,5 timmes lugnt pass med tumhandskar. Men då skulle jag frysa som fan om tårna istället.

Link to comment
Share on other sites

ÄNTLIGEN!!! Snöat härligt i 3 dagar och nu har vi nog fått 30 cm. Så då går det ju att fixa fina spår, MEN bara någon timma efter det att det slutade snöa i går kväll så sjönk temperaturen igen (efter 5-10 minus under snöfallet) och nu på morgonen är det 21 minusgrader!!! Näe, det blir inget skidpass idag heller... VAD ÄR DETTA FÖR TYP UTAV SKIDVINTER???????
Link to comment
Share on other sites

ÄNTLIGEN!!! Snöat härligt i 3 dagar och nu har vi nog fått 30 cm. Så då går det ju att fixa fina spår, MEN bara någon timma efter det att det slutade snöa i går kväll så sjönk temperaturen igen (efter 5-10 minus under snöfallet) och nu på morgonen är det 21 minusgrader!!! Näe, det blir inget skidpass idag heller... VAD ÄR DETTA FÖR TYP UTAV SKIDVINTER???????

Du får prova med airtrim och buff. :)

 

PS. Nu har vi fått natursnö som räcker till skidspår även här i Värmland, annars har det varit magert. DS.

Link to comment
Share on other sites

7 pass redan, det är rekord för min del. Någon vinter har jag varit utan snöträning över huvud taget!

 

Men skottararmarna har tränat mer än skidarmarna :(

 

Men som skidåkare är det härligt :)

Däremot så ska man nog vara tyst inför grannarna, de har inte samma

hänförelse :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...