Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Prisvärda längdpaket som duger för vasaloppet.


Hegge

Recommended Posts

Hej.

 

Är ny på det här med längdskidor men har fått för mig att försöka ta mig igenom ett vasalaopp.

 

Är därmed ute efter ett prisvärt längdskidpaket till ett vettigt pris.

 

Vill inte betala mer än nödvändigt men inte heller köpa grejer som inte duger till ändamålet.

 

Posta gärna länkar till nätbutikers bra erbjudanden eller tips på fysiska butiker med bra erbjudanden.

 

/Hegge

Link to comment
Share on other sites

Snåla inte på stavarna. Jag skulle inte vilja åka vasan med bananstavar för 500:-

Hellre billigare lagg i så fall om budgeten är begränsad.

kan bara instämma.

 

i motsats till många andra har jag alltid varit lite skeptisk, små-gniden och allmänt motvalls till alla påhitt och pryttlar men när det gäller stavar måste jag säga att skillnaden mellan en billig och en som kostar en slant märks.

Link to comment
Share on other sites

Snåla inte på stavarna. Jag skulle inte vilja åka vasan med bananstavar för 500:-

Hellre billigare lagg i så fall om budgeten är begränsad.

HA HA HAAAAA! Så du menar att mina stavar från Intersport för 150 kronor inte skulle passa då? :D ;)

Åker du mest diagonalt och hjälper till med benen blir det inte så stort tryck på stavarna även om man även då får gå på armarna ibland, men det är när man står och stakar det märks om stavarna är billiga = mjuka. Sedan så väger även billigare stavar oftast betydligt mer.

Link to comment
Share on other sites

Snåla inte på stavarna. Jag skulle inte vilja åka vasan med bananstavar för 500:-

Hellre billigare lagg i så fall om budgeten är begränsad.

HA HA HAAAAA! Så du menar att mina stavar från Intersport för 150 kronor inte skulle passa då? :D ;)

Åker du mest diagonalt och hjälper till med benen blir det inte så stort tryck på stavarna även om man även då får gå på armarna ibland' date=' men det är när man står och stakar det märks om stavarna är billiga = mjuka. Sedan så väger även billigare stavar oftast betydligt mer.[/quote']

Tack för bra tips!

Mina B-stavar för 150 kronor är extremt lätta... MEN lite "banan" aktiga som herrn ovanför beskriver det... :-D

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att stavar är viktigt men jag förstår endå inte hur alla värkar klara att böja en massa stavar. Min lilla erfarenhet är i alla fall att tyngden är den största skillnaden mellan billiga och dyra stavar.

 

Har åkt lite med frugans stavar, ett par swix aluminium för ca 400 kr, hennes no name men helt ok för mindre pengar, mina egna swix CT3 och ett par 10 år gamla excel med en del carbon i. Längden är 148, 145, 150 och 156. Har ialla fall inte för mig att jag har tyckt att det varit något problem med stivheten i något av paren.

 

Jag är inte väldigt tung men har i alla fall en nivå som ialla fall är likvärdig med många som verkar ha problem med mjuka stavar.

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att stavar är viktigt men jag förstår endå inte hur alla värkar klara att böja en massa stavar..

Håller med dig. Är ingen Northug men tycker att stakningen är min starka sida och har aldrig upplevt en bananstav. Ser det som att det finns ännu en nivå att ta sig till..

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl bero på olika stakteknik (hugg eller mer mjukt) och när man går över i diagonalande.

Är det trögt eller uppför och du stakar så syns det skillnad på hur stavarna böjs.

Jag har faktiskt aldrig märkt detta men har vel testat det väldigt mycket men nog har jag stakat opp en del branta backar med mina egna stavar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt aldrig märkt detta men har vel testat det väldigt mycket men nog har jag stakat opp en del branta backar med mina egna stavar.

Ja sedan kanske det beror på vilka mjuka, i mitt fall Oneway 920.

Du verkar "svorsk"? Är du i västvärmlandstrakten får vi ta ett skidpass ihop och jämföra stavar. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör nästan alltid med mjukare stavar när jag tränar, lägger mer vikt på en större truga som inte sjunker så djupt pga löst stavfäste. Finstavarna röda swix ct1 tar jag fram till vasaloppet då det är bra stavfäste... Dessutom tycker jag att man skonar armbågarna med mjukare stavar.

JAG tror också fler med mig köper värstingstavar pga att man är en prylnisse!!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nu verkar diskussionen ha dragit iväg en liten aning åt mjuka stavar.

 

Är inte riktigt tillfredsställd med svaren jag fått angående min fråga om lämpliga skidpaket ännu. Jag skulle vilja ha mer konkreta tips med länkar till färdiga paket eller alternativt flera länker till de olika delarna separata.

Tycker verkligen att det är extremt svårt att veta vad jag ska ha och jag litar mer på forumrävar än handlare som vill tjäna stålar.

 

/Hegge

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nu verkar diskussionen ha dragit iväg en liten aning åt mjuka stavar.

 

Är inte riktigt tillfredsställd med svaren jag fått angående min fråga om lämpliga skidpaket ännu. Jag skulle vilja ha mer konkreta tips med länkar till färdiga paket eller alternativt flera länker till de olika delarna separata.

Tycker verkligen att det är extremt svårt att veta vad jag ska ha och jag litar mer på forumrävar än handlare som vill tjäna stålar.

 

/Hegge

Förlåt! :)

Vad pratar vi om för prisklass?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör nästan alltid med mjukare stavar när jag tränar, lägger mer vikt på en större truga som inte sjunker så djupt pga löst stavfäste. Finstavarna röda swix ct1 tar jag fram till vasaloppet då det är bra stavfäste... Dessutom tycker jag att man skonar armbågarna med mjukare stavar.

JAG tror också fler med mig köper värstingstavar pga att man är en prylnisse!!

det beror väl kanske också på vad man har för lägsta nivå i stav-parken. att jämföra med. för egen del skulle jag aldrig någonsin lägga ut tusen spänn på något som jag inte förstår mig på eller får nån nytta av. varför ska man göra det? då är det väl bättre att lägga dom slantarna på terapi i stället.

 

jag upplevde skillnaden mellan banan-stavar och lite styvare dito ungefär som när man fått på lågprofildäck, nya stötdämapre och något hårdare och lägre fjädrar, på bilen. en markant skillnad, det svarar liksom emot, man får ner kraften i backen och trycker i från sig i stället för att spänna upp bananerna i en båge..

Link to comment
Share on other sites

Likvärdiga mellan ställena:

(Ska du ha Salomon så välj bindningsvarianten med platta så du inte står direkt på skidan.

Själv hade jag inte skaffat skida utan NIS om jag ville ha Rottefella-bindning)

http://www.skistart.com/product/1259/Langdskidor-paket/Salomon+Skidpaket+EQ+9.html

http://www.polder.se/1/sv/skidpaket/salomon-eq9-paket-baettre.php

 

Skistarts lite sämre bindning och sko men samma skida:

(hade valt med Rottefella här eftersom Fischer har skena)

http://www.polder.se/1/sv/skidpaket/fischer-rcr-paket-baettre.php

http://www.skistart.com/product/1308/Langdskidor-paket/Fischer+Vasa+Skidpaket.html

 

Du får som sagt skriva vad du vill betala om och om det är något annat särskilt behov så kanske folk piggnar till. :)

Link to comment
Share on other sites

Likvärdiga mellan ställena:

(Ska du ha Salomon så välj bindningsvarianten med platta så du inte står direkt på skidan.

Själv hade jag inte skaffat skida utan NIS om jag ville ha Rottefella-bindning)

http://www.skistart.com/product/1259/Langdskidor-paket/Salomon+Skidpaket+EQ+9.html

http://www.polder.se/1/sv/skidpaket/salomon-eq9-paket-baettre.php

 

Skistarts lite sämre bindning och sko men samma skida:

(hade valt med Rottefella här eftersom Fischer har skena)

http://www.polder.se/1/sv/skidpaket/fischer-rcr-paket-baettre.php

http://www.skistart.com/product/1308/Langdskidor-paket/Fischer+Vasa+Skidpaket.html

 

Du får som sagt skriva vad du vill betala om och om det är något annat särskilt behov så kanske folk piggnar till. :)

Hehe, förstår att det är svårt. Problemet är att jag inte vet vad man behöver betala för att få användbara grejer.

 

Skriver några punkter nedan om mig och skidorna.

 

*Jag vill inte behöva köpa nya skidor inom 5 år pga att dom är för dåliga.

*Jag kommer inte att använda skidorna extremt mycket. målet är att ta sig genom ett vasalopp men inte mycket mer än så.

*Jag har i stort sett ingen erfarenhet av längdskidåkning ännu.

*Prisklass max runt 3000, billigare är absolut ingen nackdel om det finns vettiga grejer, dyrare är en nackdel men kan accepteras om det inte finns vettiga billigare.

 

Nu har ni kanske lite mer att gå på...

 

/Hegge

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...