Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fischer RCR: skidorna har olika spann!


Surferdude

Recommended Posts

Skidorna inhandlades förra året och jag sa att jag var rätt ny på längdåkning så jag fick nog rätt mjuka skidor. Har aldrig riktigt fått till både glid och fäste trots flitiga experiment, förutom vi klisterföre då jag har satt en kort klisterzon.

 

I kväll mättes så spannen upp med bladmått på parkettgolvet. Felamarginaler hanteras genom att kontrollmäta genom att byta fot, och att byta plats på golvet. Samma resultat varje gång. Mätte med 0,1 0,2 och 0,3 mm mått.

 

Skidorna fick då 51 resp 47 cm zon på 0,1 mm!

 

När jag mätte med 0,3 fick jag inte ens in måttet.

 

Full vikt på ena foten så nöp det hela vägen, behövde inte gå upp på tå.

 

Frågor till kollektivet:

- Brukar spannets längd variera mellan skidorna i ett par???

- Jag tänker nog inhandla ett par hårdare skidor och behålla dessa som klisterskidor, tänker jag rätt?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill tro att trycket du lägger på skidorna fortplantar sig ned i golvet och gör att spannet blir lägre än det egentligen är då inget tryck på golvet blir under spannet.

Du måste ha något absolut stumt och superjämnt golv, 0,1-0,3 mm är extremt små toleranser som jag inte kan tänka mig ett parkettgolv håller.

Link to comment
Share on other sites

- Brukar spannets längd variera mellan skidorna i ett par???

- Jag tänker nog inhandla ett par hårdare skidor och behålla dessa som klisterskidor, tänker jag rätt?

-Ja det kan variera i butik men då ska du helst inte köpa det paret.

-Nej du tänker fel, om skidorna är mjuka kan du omöjligt åka på dem med klister under, kommer ta tvärstopp. Klisterskidor ska vara hårdare och ju kallare före desto mjukare skidor kan du ha eftersom vallan bygger mindre höjd och är mindre kladdig.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill tro att trycket du lägger på skidorna fortplantar sig ned i golvet och gör att spannet blir lägre än det egentligen är då inget tryck på golvet blir under spannet.

Du måste ha något absolut stumt och superjämnt golv, 0,1-0,3 mm är extremt små toleranser som jag inte kan tänka mig ett parkettgolv håller.

exakt! jag skulle absolut inte, med ett parkett golv som underlag, som dessutom i nio fall av tio, om det är nylagt vilar på en foam för att det inte ska vara stumt, dra slutsatser som föranleder inköp i storlek av flera tusen.

 

bättre då att lägga nån hundring på att få spannet uppmätt hos ett proffs, förresten det borde väl butiken som sålt dom kunna erbjuda gratis.

Link to comment
Share on other sites

Tack för kloka ord!

 

Är lite petig och påpekar att parketten är modern men lagd mot betong utan foam (ej av mig :-) ) så den svarar bra (men visst finns det stora felkällor). Har mätt på 4 olika ställen nu och får väldigt likartade resultat varför jag ändå litar på att spannet är olika.

 

OK, vet nu att jag inte ska se dessa som klisterskidor (även om de gick bäst med det i fjol...) utan mer för kallföre. Är dock fortfarande orolig för att de har för kort fästzon men men.

 

Har markerat om dem lite och ska prova att fästvalla den ena kortare för att matcha min mätning.

 

Litar inte riktigt på affären där jag köpte dem och skulle gärna kontrollmäta hos någon annan. Vet ni någon duktig i Stockholm, gärna norrort???

Link to comment
Share on other sites

- Brukar spannets längd variera mellan skidorna i ett par????

Alla par varierar lite. Sportaffärernas spannprovarplankor brukar ha en större plåtbit som dras under båda skidorna samtidigt, vilket gör att skillnaden inte syns när man testar på det sättet. Det händer att även elitåkare har skidor som diffar en eller ett par cm i paret, men har man bara koll på respektive skidas spann och vallar därefter behöver det inte vara ett jätteproblem. 4 cm låter dock som rätt stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...