Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jod i salt


JohanJ

Recommended Posts

Nja...
Jag är ingen expert på området, men jod behövs för sköldkörteln. Jag gissar att jod alltså behövs för att tillverka det ämnesomsättningshormon som just sköldkörteln tillverkar, nämligen tyroxin. Tillverkningen av detta kan störas (t ex vid sjukdomar mm) så att produktionen blir för liten, hypothyrios, eller för mycket produktion hyperthyrios. Båda kallas på svenska för struma, den senare ibland giftstruma. Personer med hypothyrios måste istället äta läkemedlet levaxin, men ofta tror jag man stoppar produktionen av tyroxin för de med hyperthyrios och istället ersätter detta med levaxin. Sverige är ett jodfattigt land och vi behöver ett litet tillskott av detta. Man valde att tillföra jod just i salt för länge sedan därför man tyckte att salt var lämpligt (något vi alla åt i liten mängd???). Sen råkar det vara så att ett snarlikt kemiskt ämne, cesium, kan gå in och lagras i sköldkörteln istället för jod. Då cesium är radioaktivt finns det en cancerrisk med detta just vid tex kärnkraftsolycka. Därfär blev nog just joddebatten lite upphåsad i och med kärnkraftens införande. Men jod behöver vi i alla fall.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...