Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Omkörning i spåret


JwG

Recommended Posts

Att vara officiell spårtillverkare är ett skitgöra som man måste brinna för. Oavlönat jobb för att dra spår sena kvällar eller på andra lediga stunder. Kan ibland även innebära att man ska lasta och transportera skoter och utrustning på släp.

 

Det stora problemet är ju hur mycket det snöar, vid normala sydsvenska vintrar kanske det är en månad i jan -feb som är aktuell men de senaste vintrarna har det ju snöat ofta och mycket vilket gör att man som spårdragare gärna vill vänta ut det värsta snöandet medans vi skidåkare vill ha fina spår varje dag.

 

Tycker man ska vara rädd om de som gör spår till oss de växer inte på träd. Det är inte nöjeskörning på egna villkor vi snackar om, ska man ta på sig uppdraget som spårdragare kan dessutom glömma att hinna träna själv speciellt mycket också.

 

Utdelar härmed en stor stålsickel i guld till alla spårdragare i vårt land.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply
Vad har Ågesta med Grizzlybrottarns inlägg att göra? Han är spårmakare i Gimo.

Jo, det var redan uppfattad. Men han steg in i diskussionen när den handlade om hur bör man göra i Ågesta och jag ville poängtera att det rimligen kunde finnas olika "spåretikketter" beroende om det är ett tävlingspår i Gimo t.ex. eller ett motionsspår i Ågesta.

 

 

 

F.ö är det en självklarhet att långsamma kliver åt sidan när det inte finns dubbelspår eller bred skatebädd, t.ex i skogsspåren i Ågesta.

Jag är gammal nog att minnas tider där det fanns inga "spåravenyer" och så gott som all spår var enkelspår - och det var just för sådana situationer som man hade en spåretikett. Det var alltså ingen självklt att det borde vara nån slags den snabbastes låg som gäller. Jag tar mig tillfället att presentera den i Larsmo kommun (i svensk Finland):

 

 

 

Spåretikett

 

* de som åker fristil väjer för de som åker klassiskt

* vuxna väjer för barn

* män väjer för kvinnor

* yngre väjer för äldre

* de som åker uppför en backe väjer för dem som ränner nerför

* en enskild skidåkare väjer för en kö

* de som åker långsammare använder det högra spåret

* omkörningar sker på vänstra sidan eller i ”skatefilen”

* på belysta spår skall rätt åkriktning beaktas

* på motionsspår ber man inte om spår

* beakta SAMSPEL, HÖVLIGHET OCH RESPEKT AV ANDRA

 

 

PS det måste medges att det kan vara smidigast om den långsammare i ett enkelspår kliver av *om och när det finns en lämpling plats* (men det är något som den snabbar bör tacka för).

Link to comment
Share on other sites

Att vara officiell spårtillverkare är ett skitgöra som man måste brinna för. Oavlönat jobb för att dra spår sena kvällar eller på andra lediga stunder. Kan ibland även innebära att man ska lasta och transportera skoter och utrustning på släp.

 

Det stora problemet är ju hur mycket det snöar, vid normala sydsvenska vintrar kanske det är en månad i jan -feb som är aktuell men de senaste vintrarna har det ju snöat ofta och mycket vilket gör att man som spårdragare gärna vill vänta ut det värsta snöandet medans vi skidåkare vill ha fina spår varje dag.

 

Tycker man ska vara rädd om de som gör spår till oss de växer inte på träd. Det är inte nöjeskörning på egna villkor vi snackar om, ska man ta på sig uppdraget som spårdragare kan dessutom glömma att hinna träna själv speciellt mycket också.

 

Utdelar härmed en stor stålsickel i guld till alla spårdragare i vårt land.

instämmer fullt ut, dock tror jag nog dom också finner någon form av tillfredsställelse och glädje i arbetet.

 

Att engagera sig ideelt och göra en insats ger bra karma och själslig tillfredsställelse, om inte annat.

Link to comment
Share on other sites

Spåretikett

 

* de som åker fristil väjer för de som åker klassiskt

* vuxna väjer för barn

* män väjer för kvinnor

* yngre väjer för äldre

* de som åker uppför en backe väjer för dem som ränner nerför

* en enskild skidåkare väjer för en kö

* de som åker långsammare använder det högra spåret

* omkörningar sker på vänstra sidan eller i ”skatefilen”

* på belysta spår skall rätt åkriktning beaktas

* på motionsspår ber man inte om spår

* beakta SAMSPEL, HÖVLIGHET OCH RESPEKT AV ANDRA

exakt dom "reglerna" kör jag också efter. förutom att väja för kvinnor, då jag tröttnat på det eviga kravet på daltandet med dom och inte på något sätt ser dom som mindre kapabla eller utsatta än män.

Link to comment
Share on other sites

instämmer fullt ut, dock tror jag nog dom också finner någon form av tillfredsställelse och glädje i arbetet.

Det kan du lita på!

 

Självklart jobbar i alla fall jag ideelt för att det är kul.

 

Angående hur lätt det är att få tag i folk som kör så upplever jag att det är många som gärna kör en repa när det är solsken, -5 grader, 5 cm nysnö på en rejäl spårbädd och det räcker att hänga wassbergarn bakom skotern. Men när termometern kryper neråt -20 eller över nollan, det är 30 cm nysnö av mystisk konsistens som skotern knappt tar sig fram i själv eller när det gäller att spåra för tävling med hård yta, bra stavfäste och raka spår så är det helt plötsligt inte lika många intresserade.

 

Men det är riktigt skönt när man klarat en sådan kväll. Som jag skrev i en tråd förra året så har det nästan blivit en inofficiell tävling inom distriktet att ha spår först, bäst betyg på skidspår.se osv.

Oftast behövs ingen träning heller efter ett rejält spårningspass. Man är redan slut av alla lyft och allt hoppande över skotern.

Link to comment
Share on other sites

Skottpengar på skejtare var väl en syftning på skejt i klassiska spår tror jag?

Kort sagt skejt i skejtspår' date=' samma med joggare eller hundar borde finnas i spår avsedda för detta?[/quote']

Naturligtvis. Tyvärr det finns rätt många skejtare som tror att dubbelspår är en skejtbädd och som kanske ingenting anar...

I så fall skäms jag för mina medskejtare. De klassiska spåren ska man vara rädd om av respekt för de som lagt ner sin tid för att få till desamma.

Link to comment
Share on other sites

1. Gäller vid intervallstart - ja. Ej vid masstart/jaktstart (och då inte varvad åkare förstås)' date=' för då leder ju den framförvarande som skaffat sig en bättre position. Denna regel gäller dock inte en viss Petter... ;)[/quote']

Och jag som trodde det var tävling igår, fast iofs så ledde ju du då jag kom ikapp och fick kämpa mig om på den trööööga skatebädden. :)

Du förstörde mitt intervallpass litegrann då jag blev så stum efter första intervallen att de andra två gick riktigt segt, man kan ju inte bli ifrånåkt vid Lida när man kör intervaller heller, så jag var ju tvungen att trycka på. hehe

Sorry..... jag var ute på långpass. Två Lidavarv.

Jag tänkte kanske att den som kom bakom skejtade. Men jag gissade att det var du som kom. Så rätt jag fick. Nästa gång ger jag plats ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara så svaart!

[mitt inpass bortklippt...]

.

1. Gäller vid intervallstart - ja. Ej vid masstart/jaktstart (och då inte varvad åkare förstås)' date=' för då leder ju den framförvarande som skaffat sig en bättre position. Denna regel gäller dock inte en viss Petter... ;)[/quote']

Faktiskt inte, vad jag kan se i SSFs tävlingsregler (http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/Reglerforenklaskidtavlingar/) är paragraf 340.1.3 den enda jag ser som gäller ur-spår...

Det är ju orimligt. Säg att du kommer in på upploppet i VL, du kör i det snabbaste spåret, och så kommer en jäkel bakom och hävdar sin rätt och ropar ut spår? Skulle inte tro det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...