Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

bakhalt


BertilG

Recommended Posts

Köpte ett par Hypersonic förra säsongen som är ordentligt bakhala. Hur jag än vallar så har jag problem med dem.

Uppför (även svagt) är jag tvingad att saxa för jag får inget fäste alls. På "platten" så orkar jag åka 3-4km innan pulsen springer iväg.

Hur mycket kan skyllas på dålig teknik?

Kommer jag genom att åka mycket mer och träna mer teknik bli så mycket bättre att jag kommer att trivas med skidorna (även då det går uppför)?

Mvh /B

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du kommer få (mye) bättre teknik gjenom att åka på bakhala skidor. Om du inte får dem att fungera efter ett par turer så tror jag att du behöver köpa ett par nya skidor.

 

edit: I det över har jag antaget att skidorna är bra vallade och att de absolut inte fungerar nu. Att de inte fungerarar kan bero på fel spann eller för dårlig teknik för det spannet.

Link to comment
Share on other sites

På "platten" är det väl egentligen en fördel om det är bakhalt = bättre glid.

 

Har du provat att valla med betydligt varmare valla än nödvändigt utan att få fäste?

Har du dragit fram vallan såpass att det påverkar glidet negativt utan att få fäste?

Båda kombinerat utan att få fäste?

Link to comment
Share on other sites

Hypersonic har ju en relativt låg spannkurva som om du har ett korrekt spann och vallat rätt så borde det funka även om tekniken inte är den bästa. Förutom Vasas tips att valla längre fram så kan du även prova att valla med fler lager fästvalla. Jag har ett par fischer som egentligen passar bäst för klisterföre och de får jag lägga på runt 7 lager (tunna) för att jag ska få bra fäste i kallföre.

Lägg inte alla lager lika långt fram utan lägg varje lager 0,5-1 cm kortare.

Link to comment
Share on other sites

Jag vallar 5-7 lager tunna lager, det näst sista lagret är 1 steg för varmt. Använder oftast Skigo-HF och ibland fryser det lite men det är sällan.

 

Vallar dessutom ett par cm längre fram än max-markering så att jag känner att glidet blir lite lidande.

 

Eftersom största problem är när det går uppför är jag förbryllad, borde inte vara vallningen som är problemet utan snarare styrka eller teknik som saknas.

Link to comment
Share on other sites

Jag vallar 5-7 lager tunna lager, det näst sista lagret är 1 steg för varmt. Använder oftast Skigo-HF och ibland fryser det lite men det är sällan.

 

Vallar dessutom ett par cm längre fram än max-markering så att jag känner att glidet blir lite lidande.

 

Eftersom största problem är när det går uppför är jag förbryllad, borde inte vara vallningen som är problemet utan snarare styrka eller teknik som saknas.

Hamnar du för långt fram över skidan med överkroppen när det går uppför kanske?

Lätt hänt att man inte orkar skjuta fram underbenet och få tryck på hela skidan utan hamnar för mycket på tå med bröstkorget över skidspetsarna. Prova att rätta upp dig lite och försök att trycka fram underbenet och höften. Gäller att få fast hela fästzonen och inte bara 3 cm längst fram. Du kan förstås ha för hårda skidor också. Försök låna ett par som verkar vara mjukare och prova om det funkar bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag skulle absolut prova med fler lager först!! MEN valla inte alla lager på en gång utan du ska valla max 4lager åt gången sen låta skidorna (vallan) kallna innan fu vallar 4lager till! detta för att annars smetar du bara ut de sista lagren.

Enligt uppgift vallades Per Elofssons skidor ofta med upp mot 18 tunna lager och han hade teknik han:) Men viktigt att alltid bara valla 4lager åt gången....prova 4+4+4+2lager...får du fäste då så vet du om du har skidor med för hårt spann eller inte!

Fungerar detta ändå inte så har du fel valla;)

 

På ett av mina skidor Fischer Carbonlite måste jag alltid valla minst 12 lager innan jag får fast dem ordentligt.....

Link to comment
Share on other sites

Har nu testat min svågers skidor. Han är minst 10kg tyngre än mig och har bra mycket bättre teknik. Med hans skidor hade jag mycket bättre grep och inte längre bakhalt. Jag drar slutsatsen att mitt spann är för hårt fast skidorna är utvalda med skiselector hos Pölders.

 

Så vid nästa tillfälle jag är i Nässjö så tänkte jag be honom att mäta om spannet.

 

-Tack för hjälpen!

 

Mvh /Bertil

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...