Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur skjuter/flyttar man Rottefella R4-bindningen?


Smulan

Recommended Posts

Just köpt R4-bindningen och försökte justera positionen i spåret idag. (Stressig sporthandlare visade sekundsnabbt i butiken hur man flyttar. Verkade superenkelt.)

Nu idag i spåret ville jag testa att flytta ett steg framåt men då var den 100% omöjlig att rubba. Morr. Fick hjälp av stark medåkare men han gick också bet.

Någon som har erfarenhet av att det lilla verktyget är tillverkat i för mjuk metall? När jag testade att skjuta bindningen hemma på golvet innan jag stack ut i spåret var det inget problem. Flyttade den då bakåt ett steg genom att sätta verktyget i bakre insticket och skjuta på. Inget problem, dvs bakåt.

När jag testade i spåret idag och nu hemma ikväll på golvet sitter verktyget inte alls med ca 45 graders lutning mot bindningen (i det främre hålet) utan den lägger sig dikt mot bindningen. I det bakre har verktyget dock 45 graders lutning, dvs det blir viss spänst och man känner att verktyget "påverkar bidningen" i positiv bemärkelse. I det främre = stendött. Hur flyttar jag bidningen framåt?

Link to comment
Share on other sites

Tack! Samma här. Googlade intensivt igår kväll. Idag fick jag gratis två nya identiska justeringsverktyg "NNN" i en knökfull sporthandel någon mil från spåret. Mitt original var verkligen påtagligt böjt vid jämförelse.

Vid spåret försökte jag idag söndag åter flytta bindningen ett steg framåt för att känna hur det skulle påverka åkningen.

Kände tyvärr direkt att även det nya verktyget gav vika. (Den vågiga delen böjer sig nedåt.)

Marigt att utföra den här manövern liggandes på alla fyra i snön + försöka hålla fast skidan + hålla ner verktyget + trycka på främre delen av bindningen framåt/bakåt...

När sedan jag tog fram sista reservverktyget för dagen och stoppade in det i främre hålet och tryckte på bindningen så flög hela överdelen av bottenplattan. Lyckades pilla dit den igen. Efter mycket mixtrande fick jag in den i den position jag önskade.

Sporthandlaren jag köpte bindningen av sa att USP:en med modellen var att man kan justera positionen om man får problem vid temperaturförädring och det t.ex. börjar hugga. Känns dock inte alls som det här är något man pular med ute i naturen - och mot den mjuka metallen hjälper inte ens vallabänk och bra belysning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...