Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

borstriktning och vänster/högerskida?


henkecylinder

Recommended Posts

Jag har svårt att inse hur i åkriktningen kan bli bakåt' date=' man glider ju ändå åt det hållet spetsen pekar. Kan dock bero på att jag är trött.[/quote']

Du borstar ju bakåt på skidan... Från spetsen mot bakänden... Då borstar man väl bakåt???

Eller har du bara bakhala skidor...;)

Men hur kan det vara i åkriktningen?! Blir galen nu alltså! Åkriktningen är framåt!

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att inse hur i åkriktningen kan bli bakåt' date=' man glider ju ändå åt det hållet spetsen pekar. Kan dock bero på att jag är trött.[/quote']

Du borstar ju bakåt på skidan... Från spetsen mot bakänden... Då borstar man väl bakåt???

Eller har du bara bakhala skidor...;)

Men hur kan det vara i åkriktningen?! Blir galen nu alltså! Åkriktningen är framåt!

Kan hålla med om att det låter lite konstigt när man betar av ordet (åkriktning) men tänk istället att du åker med skidan över en borste då. Jag tror inte men skall tänka i termer som i vilket håll utan istället i andra termer som varför eller för vilken skull.

Det här börjar bli invecklat! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag borstar framåt mot brättet och bakåt mot bakändan, sen avslutar jag med en liten finborste, som tar stoftet, som ligger på skidan. (köpte den för en tia på ÖB) Anledningen till att jag inte borstar från spetsen och bakåt är att jag inte vill få in paraffinstoft i fästvallan.

 

Är inte ev. flimmerhår inbakade i glidvallan om de är grundpreparerade och vallade efter konstens regler, tror faktiskt inte glidet försämras, om man drar framåt. Men var och en blir salig på sin tro........

Link to comment
Share on other sites

Om man borstar bakåt...Då borstar man väl inte i åkriktningen?

Jo, man borstar i samma riktning som snön har när den passerar under skidan (fast i regel är det ju skidan som passerar över snön, men det blir ju samma riktning ändå). Men du har rätt det är lite svårtolkat - precis som när man talar om höger- eller vänstervarv. Betyder det att man svänger mest åt höger/vänster eller börjar man på höger/vänster sida, i tunneln t.ex. Bäst är att använda en terminologi som inte kan misstolkas som medurs/moturs och sickla från spetsen och bakåt, så är det ingen tvekan.

Link to comment
Share on other sites

I en sprinttävling på tv nyligen så syns hur vallateamen jobbar lite då och då vid växlingarna. Det jag noterade var att det gnuggade som sjutton på skidorna (och det är ju inte något konstigt) men de verkade gnugga hårt fram och tillbaka och inte bara i åkriktningen/från spetsen och bakåt. Är det för att landslagsskidor levereras utan microhår?

Fast de låter väl bara borsten löpa lätt tillbaka och borstar hårt i ena riktningen.

Så brukar jag borsta för att inte behöva lyfta på borsten för varje drag.

Är det så du sparar kraft till stakningen, Vasa? Genom att inte lyfta borsten. Kanske jag skulle pröva det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Närmast fästzon mot spets? För mig är det att borsta framåt. Och gör man tvärtom så borstar man väl inte i åkriktningen. Nu blev jag förvirrad! På mina skidor så är alltid den böjda spetsen längst fram på skidan det som är längst fram och i åkriktningen. Jag måste haft skidorna bak och fram hela tiden. Fan! :P

Ett bra knep Brynäsarn! Har man allitd bakhalt och dåligt glid är det bara att vända på bindningarna så löser man alla problem! :)

Link to comment
Share on other sites

Närmast fästzon mot spets? För mig är det att borsta framåt. Och gör man tvärtom så borstar man väl inte i åkriktningen. Nu blev jag förvirrad! På mina skidor så är alltid den böjda spetsen längst fram på skidan det som är längst fram och i åkriktningen. Jag måste haft skidorna bak och fram hela tiden. Fan! :P

Ett bra knep Brynäsarn! Har man alltid bakhalt och dåligt glid är det bara att vända på bindningarna så löser man alla problem! :)

Hoppsan, blev visst något fel här :(

Link to comment
Share on other sites

känner att det här med bakåt, åkriktningen, baklänges, bakifrån mm måste benas ut ordentligt. Upplever inte att vi ens kommit halvvägs i diskussionen.

 

Men om ni snackar om att borsta bakåt; är det inte då viktigt åt vilket håll i vallaboden man har baken, eller om baken sitter bak, bakåfram eller bakvänt. Själv brukar jag alltid, i vart fall vid halvmåne eller mer, vända skidspetsen mot Mecka och baken mot den politiska korrektheten. Att ha i åminne är dock att fötterna, som helst skall vara neråt, förutsatt att huvet är uppåt, är orena, dock att dess tår bör peka framåt; i vart fall i fårhållande till hälen som kan vara bak på foten.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag inte borstar från spetsen och bakåt är att jag inte vill få in paraffinstoft i fästvallan.

Jag skulle aldrig komma på tanken att glidvalla skidor med fästvalla kvar på. (Fästvallan tar man ju bort på några sekunder och behöver ju bytas titt som tätt i alla fall.)

Håller med, det verkar onödigt och omständigt att glidvalla med fästvallan kvar.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag inte borstar från spetsen och bakåt är att jag inte vill få in paraffinstoft i fästvallan.

Jag skulle aldrig komma på tanken att glidvalla skidor med fästvalla kvar på. (Fästvallan tar man ju bort på några sekunder och behöver ju bytas titt som tätt i alla fall.)

Vore uïntressant med en beskrivning på hur du får bort fästvallan på några sekunder?=) Jag brukar få gnugga på rätt bra för att få bort den, ihop med vallaväck då, såklart.

Link to comment
Share on other sites

fästvalla tar jag bort med glassickel på ngra sekunder. Blir nästan helt rent, typ. Eller om man drar lite försiktigt så har man en grund till nästa fästvallningsomgång, funkar mkt bra för mig. Efter dylik behandling sitter fästvallan iaf 54 km (längre har jag ej prövat).
Link to comment
Share on other sites

Vore uïntressant med en beskrivning på hur du får bort fästvallan på några sekunder?=) Jag brukar få gnugga på rätt bra för att få bort den, ihop med vallaväck då, såklart.

Finns olika metoder. Om det är mycket valla eller klister är det en fördel att dra en gång med plastsickel först (som jag bara använder till detta). En välkänd metod är (sedan om man nu behövt göra steg 1) att lägga fibertex och dränka in med vallaväck och låta dra en liten stund (räknar inte in väntetiden i antalet sekunder då jag gör annan nytta under tiden...). Sen upprepar man drag med plastsickel inklusive pappret så vallan samlas upp i pappret (går även med toa/hushållspapper).

Numera brukar jag oftare ta en halv kökssvamp per skida (dvs en svamp per skidpar = 1 kr). Jag brukar ta bort fibertexen på svampen och ibland använder jag detta till annat. jag häller "rikligt" med vallaväck på den delen av svampen där fibertexen suttigt (lite rivigare yta). Fuktar in fästvalladelen med vallaväck och låter dra en stund. Sedan gnuggar jag rent fästzonen. Torkar först rent med svampen och sedan extra rent med hushållspapper.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det händer ganska ofta att jag bättrar på glidet med en högflourkloss, gnider ut och borstar. Nu kollade jag mig själv och då märkte jag att jag borstar fram och tillbaka, men alltid från fästzonen. Idag var det vitt på ett ca 15 cm långt område bakom klacken samt lite småfläckar här och där, så det var befogat att komplettera glidet.

Lika ofta kompletterar jag fästvallan med att lägga på ett lager ovanpå de andra lagren och gnida ut med vallaklots. De senaste gångerna har jag använt Rode Multigrade -3-7 ovanpå de mjukare lagren bla Rode Super och det har fungerat bra, tror det är 7-8 lager med fästvalla nu och sålänge det är så ren snö är det bara att köra på.

 

Jag tycker inte det är lätt att ta bort kallvalla, däremot klister tycker jag går ganska lätt. Ibland när man drar med skidskrapa eller sickel liksom den smetas ut på belaget och allt följer inte med. Fast med jämna mellanrum tar jag till medel och rengör noggrant och ruggar upp inför nästa omgång fästvallning

Link to comment
Share on other sites

Vore uïntressant med en beskrivning på hur du får bort fästvallan på några sekunder?=) Jag brukar få gnugga på rätt bra för att få bort den' date=' ihop med vallaväck då, såklart.[/quote']

Finns olika metoder. Om det är mycket valla eller klister är det en fördel att dra en gång med plastsickel först (som jag bara använder till detta). En välkänd metod är (sedan om man nu behövt göra steg 1) att lägga fibertex och dränka in med vallaväck och låta dra en liten stund (räknar inte in väntetiden i antalet sekunder då jag gör annan nytta under tiden...). Sen upprepar man drag med plastsickel inklusive pappret så vallan samlas upp i pappret (går även med toa/hushållspapper).

Numera brukar jag oftare ta en halv kökssvamp per skida (dvs en svamp per skidpar = 1 kr). Jag brukar ta bort fibertexen på svampen och ibland använder jag detta till annat. jag häller "rikligt" med vallaväck på den delen av svampen där fibertexen suttigt (lite rivigare yta). Fuktar in fästvalladelen med vallaväck och låter dra en stund. Sedan gnuggar jag rent fästzonen. Torkar först rent med svampen och sedan extra rent med hushållspapper.

Tack=)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...