Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rotoborstning/handborstning


peterbj

Recommended Posts

Största vitsen är att det går fortare. För "nybörjare" på vallning kanske det är lättare att borsta ur skidan ordentligt med rotoborste. Men kan du valla så går handborstning precis lika bra. Några saker att tänka på vid handborstning är dock att man måste ha hyfsat fräscha borstar. Borstar slits med tiden. Sen är det väl också viktigt vilken borste man har. Egentligen räcker det med bara en bra tagelborste med fina (tunna) korta hårda strån. Skulle jag välja ytterligare en, så är det Red Creecs "fin-fin stål" - vilken är en dyr med väldigt bra borste. Vill man sedan ha ytterligare en borste är det väl bra med en fin-fin nylon som polerborste eller till pulver.

 

Fin-fin stål gör att du borstar ur skidan snabbt och effektivt, vilket går nästan lika fort med denna som med en rotoborste. De har så pass fina strån att du får fram strukturen i skidan effektivt.

 

Men du behöver ungefär motsvarande till rotoborste. Jag använder förvisso mest tagel samt fin-fin nylon på rotoborsten - även om jag har fin stål också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...