Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Soft / Medium / Hard - vad skiljer i praktiken ?


jpojken

Recommended Posts

Som rubriken lyder - vad skiljer? Bättre åkare hårdare skida ? Utveckla......

Det är väl hårdheten på spannet du syftar på- dvs vilken kraft som fodras för att trycka ned skidan mot underlaget.

Vanligast är att utgå efter sin vikt, men även åkteknik och underlag spelar in.

Klassiska skidor: Vilken valla skall du lägga på- generellt så skall klisterskidor vara hårdare.

 

Spannet kan ha olika utformningar och flera par skidor är att därför att föredra för att täcka in olika parametrar.

 

Även din kondition och styrka påverkar- ju tröttare du är desto mindre kraft orkar du pressa ned. Mindre van åkare skall nog välja mjukare skida.

 

Hoppas att detta var till någon hjälp!?

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden är helt enkelt hur styv skidan är. Sedan så finns det ju skillnader i själva skidan. dvs alla hard är ju inte lika hårda då varje skida är unik. Därför så skall man tex inte stirra sig blind på de tryckta värdena som står på skidan utan att man tar hjälp av personal som ser till så att skidan passar efter din vikt och din åk förmåga.
Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par Madshus nanosonic av TP för två sen. Angav vikt 69kg och Vasaloppet omkring 5 tim. Blev lite förvånad när jag fick ett par 200cm SOFT 62-69kg. Trodde att de skulle vara alldelses för mjuka. Men de glider hyggligt och jag får bra fäste. Åkte Vasan 2010 på 5.10 med dessa. Märkningen på skidorna stämmer inte alltid.

 

Mjuk, medel, hård är enligt min vetskap en indikation på hur lätt skidan flexar, alltså i princip hur lätt/svårt det är att trycka ner den och få fäste. Hårdheten på din skida ska främst utgå från din kroppsvikt, men även efter hur bra teknik du har (hur lätt du kan trycka till skidan och få fäste). En för hård skida kan vara svår att få fäste på och en för mjuk skida kan glida sämre. En åkare med bra teknik kan ha en något hårdare skida än en nybörjare och en tyngre person ska ha en hårdare skida än en lättare person. En erfaren handlare vet hur pass hård skida du ska ha.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...