Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lättare att köra i kull på nya skidor!?


salomons son

Recommended Posts

Jag har redan dragit mig i backen två gånger och dansat runt halvt okontrollerat vid ytterligare två tillfällen.

 

Blev först lite ledsen och började fundera på om balansen blivit sämre och fumligheten redan börjat göra entré. Kändes faktiskt riktigt kass.

 

Men idag hoppas jag att jag kom på en något angenämare förklaring.

 

Mina "nya" atomic rc11? har inte den där raka sidan som alla mina tidgare skidor haft.

 

skidorna jag haft vid alla incdenter har det där nya stuket där ovansida + sida är överdragen i ett stycke och belagt är någon millimeter bredare än sjäva skidan. det bildas en liten "sula" längst ner. en kant som sticker ut någon millimeter och är någon millimter hög.

 

någon mer som upplever att den skidan kan skära ner /åt sidan mer än den klassiska typen av längdskida där sidorna är helt vinkelräta mot belaget och lika breda hela vägen ner?

 

jag tyckte det blev tydligt i dag i dom lösa spåren..!?

 

tacksam för att del av era erfarenheter, märker ni överhuvudtaget någon skillnad i att köra på den traditionella typen VS den med "sula"?

Link to comment
Share on other sites

Har du rundat kanterna med sandpapper? Om kanten är "vass" så skär skidan lättare.

 

Preparering av nya klassiska skidor börjas alltid med att runda kanterna. På skate skall kanten vara lite "vassare" mewn också där kör man försiktigt med sandpapper.

Link to comment
Share on other sites

Precis, vassa kanter gör att skidan skär iväg blixtsnabbt och utan kontroll i vissa fören. Har varit ute för det en gång själv när mina skateskidor skar åt varsitt håll i en utförsbacke. Det gick bra men det tog ett tag innan jag hämtat andan en en sällandning i bästa Anjastil kombinerat med en markbunden spread eagle.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...