Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

S-Lab pjäxorna!


Tobbe L

Recommended Posts

Är det någon som har någon uppfattning om "hålla värmen" förmågan i dom nya pjäxorna...???

 

Jag upplever att dom nya klassikpjäxorna är kallare än tidigare modeller och den ny skatepjäxor är varmare än tidigare modeller...

Jag fryser om fötterna så fort det är under -10 när jag kör klassiskt...har jag aldrig gjort förut...

Link to comment
Share on other sites

Har haft samma storlek och samma sockor i mina RC skor som S-Lab och det är väldigt stor skillnad, typ 10-15 grader, möjligt att dom nya S-lab kan vara bättre fodrade, inbillar mig kanske att S-laben är lite tightare i passformen samt att mer carbon ger en kallre sko.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med årets s-lab och har inte haft några som helst problem med kyla. Har kört ner till -24 utan pjäxöverdrag och med bara vanliga bomullsstrumpor, blev väl lite kall om tårna men inte så att jag frös.

Instämmer, och till er andra eftersom grejerna är anpassade för tävling så ska man kanske fundera på att välja en annan modell som har en värmande effekt och inte bara en isolerande effekt om man åker sakta och står still mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med årets s-lab och har inte haft några som helst problem med kyla. Har kört ner till -24 utan pjäxöverdrag och med bara vanliga bomullsstrumpor, blev väl lite kall om tårna men inte så att jag frös.

Kör oxå med årets modell och jag kan då inte påstå att de är kallare än 08/09 modellen som jag kört med tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med årets s-lab och har inte haft några som helst problem med kyla. Har kört ner till -24 utan pjäxöverdrag och med bara vanliga bomullsstrumpor' date=' blev väl lite kall om tårna men inte så att jag frös.[/quote']

Instämmer, och till er andra eftersom grejerna är anpassade för tävling så ska man kanske fundera på att välja en annan modell som har en värmande effekt och inte bara en isolerande effekt om man åker sakta och står still mycket.

Nu åker inte jag särskillt sakta...;)

 

Detta va inget klagomål på pjäxorna utan jag är nöjd med dom...bara det att jag uppfattar dom som kallare än mina tidigare modeller...

Link to comment
Share on other sites

För många år sedan var jag ofta frusen om fötterna, men jag har inte haft några problem med mina S-lab (07/08). Tycker att de är varma och goa. För min smala fot är de dessutom rätt rymliga. Sedan beror det ju på hur man åker. Står man och stakar på en golfbana i -20 blir det nog kallt om fötterna nästan oavsett vad man har på sig, men åker man skidor på riktigt blir det sällan kallt. :)
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med årets s-lab och har inte haft några som helst problem med kyla. Har kört ner till -24 utan pjäxöverdrag och med bara vanliga bomullsstrumpor' date=' blev väl lite kall om tårna men inte så att jag frös.[/quote']

Instämmer, och till er andra eftersom grejerna är anpassade för tävling så ska man kanske fundera på att välja en annan modell som har en värmande effekt och inte bara en isolerande effekt om man åker sakta och står still mycket.

Nu åker inte jag särskillt sakta...;)

 

Detta va inget klagomål på pjäxorna utan jag är nöjd med dom...bara det att jag uppfattar dom som kallare än mina tidigare modeller...

Låter bra att du inte åker sakta, med de jag ville säga att s-lab är en tävlingsmodel som är gjord för att tävla med och inte vara en fodrad och tung sko som är som mormors yllestrumpor!

Och det som Andreas T skriver stämmer också in väldigt bra på vad skon är tänkt att användas till.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer' date=' och till er andra eftersom grejerna är anpassade för tävling så ska man kanske fundera på att välja en annan modell som har en värmande effekt och inte bara en isolerande effekt om man åker sakta och står still mycket.[/quote']

Nu åker inte jag särskillt sakta...;)

 

Detta va inget klagomål på pjäxorna utan jag är nöjd med dom...bara det att jag uppfattar dom som kallare än mina tidigare modeller...

Låter bra att du inte åker sakta, med de jag ville säga att s-lab är en tävlingsmodel som är gjord för att tävla med och inte vara en fodrad och tung sko som är som mormors yllestrumpor!

Och det som Andreas T skriver stämmer också in väldigt bra på vad skon är tänkt att användas till.

Hur fort ska man köra för att skon ska bli varm då?

Link to comment
Share on other sites

Nu åker inte jag särskillt sakta...;)

 

Detta va inget klagomål på pjäxorna utan jag är nöjd med dom...bara det att jag uppfattar dom som kallare än mina tidigare modeller...

Låter bra att du inte åker sakta' date=' med de jag ville säga att s-lab är en tävlingsmodel som är gjord för att tävla med och inte vara en fodrad och tung sko som är som mormors yllestrumpor!

Och det som Andreas T skriver stämmer också in väldigt bra på vad skon är tänkt att användas till.[/quote']

Hur fort ska man köra för att skon ska bli varm då?

Den magiska värmegränsen går vid 3:00 min/km. Då börjar tyget i skon att småglöda för att värma fötterna. Detta för att inspirera alla skidåkare att åka fortare. Se dock upp att för att använda skorna vid hårda intervaller, de kan då nämligen fatta eld.

 

Skämt åsido, jag tror snarare det är en fråga om hur lätt man själv har att få ut värme i kroppens olika delar och inte om man är tävlingsåkare eller motionär.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer' date=' och till er andra eftersom grejerna är anpassade för tävling så ska man kanske fundera på att välja en annan modell som har en värmande effekt och inte bara en isolerande effekt om man åker sakta och står still mycket.[/quote']

Nu åker inte jag särskillt sakta...;)

 

Detta va inget klagomål på pjäxorna utan jag är nöjd med dom...bara det att jag uppfattar dom som kallare än mina tidigare modeller...

Låter bra att du inte åker sakta, med de jag ville säga att s-lab är en tävlingsmodel som är gjord för att tävla med och inte vara en fodrad och tung sko som är som mormors yllestrumpor!

Och det som Andreas T skriver stämmer också in väldigt bra på vad skon är tänkt att användas till.

Jag vet väl för F-N att det är en tävlingspjäxa... ;) Annars hade jag inte köpt dom...

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis köpt ett par S-lab och efter ett par pass i temp mellan -5 och -15 kan jag konstatera att jag fryser inte mer om fötterna i dom än vad jag gör i mina pilot pjäxor vilket jag trodde jag skulle göra. Och jag kör inte bara långsamt utan fryser även lätt om fötter och händer men dom funkar bra faktiskt.
Link to comment
Share on other sites

Nu åker inte jag särskillt sakta...;)

 

Detta va inget klagomål på pjäxorna utan jag är nöjd med dom...bara det att jag uppfattar dom som kallare än mina tidigare modeller...

Låter bra att du inte åker sakta' date=' med de jag ville säga att s-lab är en tävlingsmodel som är gjord för att tävla med och inte vara en fodrad och tung sko som är som mormors yllestrumpor!

Och det som Andreas T skriver stämmer också in väldigt bra på vad skon är tänkt att användas till.[/quote']

Hur fort ska man köra för att skon ska bli varm då?

Är inte tempot som är det avgörande, produkten är utvecklad för att passa tävlingsåkare bäst, de är vi alla överens om.

Och när man designar en produkt för att passa en viss kategori så utgår man från några parametrar.

Dessa tror jag man kan ha använt sig av när man tog fram s-lab för att den ska lämpa sig tävlings/elitfolk:

Dessa personer har foten i rörelse mycket, genom att de ofta åker kuperade banor och då trycker man med fötterna, går upp på tå i stakningen mm.

Vilket gör att produktutveklaren vet att den som ska använda produkten kommer att utföra ett arbete som skapar värme i de zonerna där produkten är på kroppen.

Och då väljer man att utveckla så att de är ens egen värme som värmer pjäxan, men även att den inte ska bli för varm heller, för är aldrig skönt att ha blöta fötter, och produkten ska även lämpa sig vid 0 gradigt så då får man avväga hur mycket isolerande materia som ska användas.

Vart rörigt mitt resonemang ovan, men kortfattat: du lär skapa värme genom rörelse och arbete i din fot som värmer vått-sockan i pjäxan så att den blir varm. man kan inte åka runt på en golfbana i minus 15 och tro att fötterna ska bli varma av de

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att för min del att passformen är lite för tight i combination med en lite tunnare sko som gör den kall, skon sitter toppen och är skön att åka i men varm, icke.

 

har tittat lite närmare och jämnfört med Pilot skon och den har klart tjockare fodring medans S-Laben har ett tunnare neopren foder

 

Blir tyvärr forfarnade att dom får stanna hemma även när det är tävling eller hård träning om det blir kallare än -5.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...