Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp med inköp av skidor


ablearcher

Recommended Posts

Ikväll kommer jag att köpa nya skidor på Skidsport i Bromma. Skulle uppskatta input enligt nedan hemskt mycket.

 

Bakgrund

För ett tag sedan bestämde jag mig för att åka Vasaloppet 2012. Jag har åkt en del tidigare, bl.a. som barn, och inbillar mig att jag har OK teknik. Eftersom jag är stark är jag rätt bra på att staka. Hittills i år har jag kört 8-9 mil på ett par sunkiga gamla Madshus (väldigt mjukt spann). Tiderna blir bättre och bättre, på en golfbaneaktig bana kör jag nu 7,5km på typ 33-34min. Givetvis inget att skryta med på detta forum, men jag är ändå ganska nöjd med denna utveckling.

 

Jag upplever att avsaknaden av glid är en klart begränsande faktor, samtidigt som det är viktigt för mig att ha bra fäste. Har blivit mycket bättre på tyngdöverföring och att trampa ifrån i diagonalåkningen. En annan begränsande faktor är konditionen, men den jobbar jag hårt på att träna och jag har ju en del tid kvar till Vasaloppet 2012.

 

Data

Ålder: 28 år

Längd: 181cm

Vikt: 83-84kg (muskler, inte fett)

Subjektiv skattning av teknik, skala 1-5: 3

 

Valla m.m.

Jag fästvallar med burk/klister och tycker att det funkar väldigt bra. Har järn och tillbehör för glidvalla och väntar på vallaställ från Pölder. Har ambitionen att lära mig glidvalla med paraffin.

 

Mål

Klara Vasaloppet 2012, helst under 8h.

 

Givet informationen ovan, har ni några idéer om skidor som kan vara bra? Syftet med frågan är att ha en "expertverifierad" short list när jag kommer till butiken, så att de inte bara prånglar på mig första bästa par.

 

All input uppskattas djupt, även kring andra saker jag kan ha glömt.

 

Nu går vi mot ljusare tider!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...