Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skateskidor, skillnader i egenskaper mellan märken


briko

Recommended Posts

Har tänkt att ge mig på skate-åkning och är därför på väg att skaffa utrustning för detta.

 

Har under ganska många år åkt med Atomic klassiska skidor och varit väldigt nöjd med dessa. Inför skate-köpet är jag dock lite osäker på om jag återigen skall satsa på Atomic (blir i så fall sannolikt WC av föregående årsmodell, med tanke på det förhållandevis låga priset), eller om jag skall satsa på något annat. De märken jag främst överväger utöver Atomic är Karhu och Rossignol (resp märkes toppmodeller), kanske för att det skulle vara kul att testa något nytt märke som desutom är lite mer udda.

 

Min fråga är därför, kommer jag, som motionär att märka någon skillnad mellan dessa olika märken. Om ja, vad är det för egenskaper och känsla som karaktäriserar respektive modell, är någon variant mer lättåkt för mig som skate-novis o.s.v.?

Link to comment
Share on other sites

Som motionär och nybörjare så tror jag inte att du kommer att märka någon större skillnad på de tre märken som du nämnt. Jag har ett par Fischer och två par Madshus och visst är det skillnad på skidorna men det beror nog mer på det individuella paret än på märket. Du gör rätt i att satsa på värstingmodellerna. Tror att när (inte om) man blir biten på den fria tekniken blir man nog bara besviken om man inte satsat rätt från början Åtminstone om man är en duktig skidåkare som åker regelbundet.
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

 

Då blir det helt enkelt utbudet i affären som jag köper i (har dock ännu ej bestämt mig för var det blir, postorder eller på plats i butik etc.) som får avgöra. Att det blir någon topmodell är redan bestämt, åker ganska ofta, 4-6ggr i veckan och tycker man får ut så mycket mer av åkningen genom att åka med riktigt bra grejor. Skall bli kul att bredda sig med skate-åkning.

Link to comment
Share on other sites

Visst känner man skillnad, även som motionär. Jag har testat fyra olika fabrikat på skejtskidor, och jag känner helt klart skillnad på dem.

 

Det är främst när man kör med långa skär som i växel 3 och 5 som det märks skillnad på olika egenskaper. Då är det viktigt att man träffar rätt med balansen så att man kan stå länge på skidan innan man trycker ifrån. Det fungerar bättre för mig på vissa märken än på andra. Kör jag på växel 2 märker jag inte av skillnaderna alls på samma sätt.

 

Jag körde länge på Madshus, men när jag testade Fischer första gången blev det en aha-upplevelse. Med dem var det mycket lättare att hitta balansen i skären. Numera kör jag på Fischer och Rossignol. De är ganska lika, dock tycker jag att Fischer är snäppet skönare medan Ross kanske svarar lite bättre när man trycker ifrån ordentligt. Jag testade också att par Salomon härom veckan, men gillade dem inte riktigt. De kändes lite mer som mina gamla Madshus, svårt att få bra balans i skären.

 

När det gäller glidet så har jag inte märkt några större skillnader. Alla har glidit ungefär lika bra vid samma preparering av belagen.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa par är ett par Fischer Carbonlite (den gamla modellen utan hål). Dock är ett av Madshusparen nyinköpta och specialbeställda för att gå bra i kallt före och på hårt underlag. Det är väl läge att testa det nu i vår kalla värld. I mitt drömscenario har jag ett par som jag vet går mycket bra i lite varmare och lösa förhållanden (Fischer), ett par som jag hoppas går bättre på hårt underlag (nya Madshus) och ett par som jag kan ha som"skräpskidor" när det är sämre förhållanden. Lite lyxigt , men rätt så bra ;)

Som Pask, och även jag själv skrivit, så märker man skillnad på de olika paren, men jag är inte helt övertygad att det har med märket att göra utan mer med det individuella paret precis som det kan vara med en klassisk skida. Å andra sidan kanske det finns mer än en ekonomisk orsak till att rätt många i världseliten åker på Fischer. Fast å tredje sidan åker ju skidskyttegiganterna Björndalen och Svendsen på Madshus.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ytterligare synpunkter!

En sak som slår mig är att ni främst verkar ha erfarenhet av Fischer och Madshus. Kan detta vara en tillfällighet, eller är dessa generellt sett mest omtyckta inom skate? M.a.o. är jag kanske lite snett ute, som i nuläget överväger andra märken?

 

Har t.ex. aldrig sett någon i världscupen åka på Karhu. När jag söker här på forumet verkar det dock finnas en del positiva erfarenheter av Karhu Volcan, åtminstone den klassiska modellen.

Link to comment
Share on other sites

Har t.ex. aldrig sett någon i världscupen åka på Karhu.

Då har du inte kollat tillräckligt noga. Kalle Lassila har bytt från Fischer till Karhu denna säsong. Nu har det inte gått så bra för honom hittills , men det är knappast skidornas fel att han haft mycket sjukdomar.

 

Jag körde länge på Madshus, men när jag testade Fischer första gången blev det en aha-upplevelse. Med dem var det mycket lättare att hitta balansen i skären. Numera kör jag på Fischer och Rossignol. De är ganska lika, dock tycker jag att Fischer är snäppet skönare medan Ross kanske svarar lite bättre när man trycker ifrån ordentligt. Jag testade också att par Salomon härom veckan, men gillade dem inte riktigt. De kändes lite mer som mina gamla Madshus, svårt att få bra balans i skären.

Tack för din beskrivning Pask. Har även tidigare hört liknande omdömen när man generellt försökt beskriva skillnader mellan märken.

 

Jag har ett par Madshus som är sköna i mjuka förhållanden (de är också anpassade för det), men vingliga när det blir hårt. Kommer att skaffa ett par för hårt underlag också, och det står mellan Rossignol och Fischer.

Link to comment
Share on other sites

Har t.ex. aldrig sett någon i världscupen åka på Karhu.

Då har du inte kollat tillräckligt noga. Kalle Lassila har bytt från Fischer till Karhu denna säsong. Nu har det inte gått så bra för honom hittills ' date=' men det är knappast skidornas fel att han haft mycket sjukdomar.[/quote']

Nej jag har ju inte gjort någon riktig djupkontroll. Väldigt kul att höra att jag hade fel! Är faktiskt riktigt sugen på att testa Karhus variant, såg att Northsport erbjuder fabriksutplockade Karhu-skidor, vilket verkar bra. Kanske lite nostalgi som ligger bakom det också för min del, då jag hade några Karhu-modeller som barn under 80-talet. Flera verkar gilla och ha erferanhet av Ross, vilket därför kanske är ett säkrare alternativ om man inte vill välja något från de tre största tillverkarna.

 

Med tanke på min obefintliga skate-erferanhet är det egentligen nog ganska oväsentligt vilken modell jag väljer, det enda jag vill förvissa mig om är att inte välja en modell som är omvittnat dålig eller svåråkt.

Link to comment
Share on other sites

Karhu är helt ok nu för tiden. Det är i ganska mycket en kopia av Fischer RSC och det är inga konstigheter med den. Dom jag har och har åkt på har varit ganska mjuka men plockar dom rätt skidor så lär inte det vara nått problem heller. Sen är det ju kul att priset håller sig lite lägre, om man nu kan tala om lägre.

 

Ross tenderar att vara vlödigt håtda i slutspannet och lite mera pilbågar än Fischer (och ovan nämda Karhu). Bra för en del, vingligt för endel.

 

Tycker nog att du ska satsa på en relativt mjuk men stabil skida som är lättåkt. Där kommer ju Fischers RCS modell in också. Madshus har ju minst 3 modeller från en pilbågsaktig till en lite mera soft modell.

Link to comment
Share on other sites

Bortser man från ekonomiska aspekter är fischers "hålskidor" enligt mig helt överlägsna allt annat. I jämförelse med vanliga rcs så känns rcs:en betydligt mycket tyngre och klumpigare under foten samtidigt som den är svårare att hitta balansen på.

 

Går du från en rcs till en "hålskida" kommer det kännas som du knappt har någon skita under foten. Detta gäller även om du jämför madshus nanosonic med hålskidorna. Samma skillnad upplevs. RCS och nanosonic är relativt lika, dvs, gamla generationens skateskidor.

 

Dock är jag övertygad om att detta inte är på grund av varken hålet eller viktiskillnaden på 50gram utan på grund av att det är nyutvecklad modern skida helt enkelt. Finns ingen nylanserad skida som gjort så snabbt intåg i världscupåkarnas skidparker kan man se på tv.

 

Den som är ute efter häftigaste skateupplevelsen köper "skate hole"....

 

Karhu har jag aldrig testat men av det som sägs och i och med att det är ditt första par som ska va en längre tid kanske så rekommenderar jag något annat märke...

Link to comment
Share on other sites

Tack får ytterligare tips!

 

Fischers hålskior känns som lite overkill för mig, borde väl kunna funka med några andra toppskidor, t ex Fischers "vanliga" RCS.

 

Fått väldigt mycket info och ahr egentligen bara en fråga kvar: vad är den allmänna meningen om Atomics skate-modell (World Cup el Featherlight)? Jag har som sagt väldigt bra erferenhet av deras klassiska, men det är ju en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Låter bra att det är positiva erferenheter även av Atomic. Mycket talar nu för att det blir ett par Atomic av förra årets modell (World Cup), det i sammanhanget låga priset lockar onekligen. När det såsmåningom blir dags för ett nytt par har man förhoppningsvis lite erfarenhet och referenser och då känns det nog motiverat att låta priset ha en mindre betydelse.

 

Ännu en gång tack för all hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Atomic är helt okej köpte själv ett par world cup....

Väldigt lätta tydligen viktigt för skidkänslan....

Jag som aldrig tagit ett skateskär förut köpte ett par atomic world cup ifrån Pölder. Jag är nöjd hittills. Har dock inget att jämföra med. Verkar vara förhållandevis prisvärd skida.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...