Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Ruggzon" Ska man ta det?


pettisson

Recommended Posts

Hej

 

Jag och min bror ska åka Öppet spår för första gången i våra liv och eftersom våra skidor inte var på topp så måste vi skaffa fram nya.

 

När jag stod på Stadium idag så visade säljaren Fischers Vasaloppsskida där man skulle bara sandpappra fästzonen och inte använda fästvalla. Jag skämdes lite över att jag missat denna nyhet. Säljaren sade nått om nån norsk som vunnit nåt så det måste ju funka bra då.

 

Men det kändes för nytt för mig. Blev väldigt osäker. Sen är det ju roligt attt valla på sätt och vis. Ni andra som åker långa sträckor osv. Vad känner ni inför såna skidor? Något ni skulle skaffa själva?

 

Själv har jag panik att hitta skidor till mig och brorsan. Vi tänkte vänta till mellandagsrean men skidorna börjar ta slut i affärerna...

Link to comment
Share on other sites

Pratar du om vallningsfria skidor? Det är väl rekommenderat att inte köra vallningsfria skidor då det tar emot för mycket, när man inte är i backarna. Säljaren som jag hade sa att de som "ska" köpa vallningsfria skidor är sånna som kör korta sträckor och inte så ofta, så det inte tar längre tid att valla än att åka.. Menmen, bra att du skrev så inte säljaren försöker lura på dig ett par skidor om det nästan är slut.

 

Man kan ju köra ruggat på vanliga skidor med när det är runt -1 till 1 då det kan vara svårt att få fäste med vanlig fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Fischer har en Zero-skida med speciellt belag i fästsonen för besvärligt före runt nollan. Skulle säga att såna skidor är mer för en prylnisse som redan har minst 3 par skidor. Annars kan man rugga upp fästsonen, som säljaren säger, men även det får betraktas som överkurs. Mer för Auklands mfl i eliten.

 

Nä, köp ett par normala skidor och lägg på lite burk som passar för dagen.

Link to comment
Share on other sites

Mm det är ju inte helt vallningsfria skidor jag menar utan beroende på väder så skulle man endast behöva sandpappra fästzonen med olika grova sandpapper - sen ge sig ut. Inga fiskfjäll. Utan när man vände på skidan och tittade på belaget så Bestod fästzonen av en sorts gul "zon eller belag" Och i affären var det en röd skyddstejp pålagd på denna zonen.

 

Detta var den nya grejen sade säljaren. Typ, nån som vunnit Vasaloppet sist åkte utan fästvalla och bara sandpapprad fästzon.

 

Det är så synd att jag varken finner bilden på Fischers hemsida eller kommer ihåg namnet från affären.

Skidan var nästan helvit och så stod Vasaloppet plus den där gubben på. Paketet skulle gå för runt 3 200 har jag för mig.

 

 

Hur som helst! - När skidor heter nåt med plus, zero och cold. Det är för att dom ska glida bättre i varma respektive kalla väder.

 

Om man vill ha en "normal" så antar jag att skidan ska heta classic - har jag rätt? :)

Link to comment
Share on other sites

Ruggskidorna (zero) är bra när man som sagt har flera par skidor eftersom dom är bäst i fören runt nollgrader plus/minus några grader. Men det är inte en skida som fungerar i alla fören alltså inte en skida man har om man bara har ett par skidor.

Utan då köper man en helt vanlig skida.

Det var Jörgen Aukland som vann häromåret på rugg-skidor i ett besvärligt före.

Link to comment
Share on other sites

du vill väl kunna åka även efter vasaloppet och då i blandade fören /temperaturer? flera av dom stora tillverkarna har en skida som heter nåt med "vasa" köp en sådan eller en annan helt vanlig som håller sig precis under elit-nivå.

 

prova pjäxor först, väl bindning sedan utifrån vilken pjäxa (bindningssystem) som satt bäst.

 

läs dom ganska kompletta trådarna, här inne, om stavlängd, så du får ett hum om vilken längd du ska ha på stavarna.

 

stadium är inte dom som generellt kan längdåkning bäst. vart bor du?

Link to comment
Share on other sites

Det går väll utmärkt att köpa en ruggskida och valla helt vanligt på den. I alla fall har min chef ett par sådana som han aldrig vallat och som går riktigt bra i kallföre med blå extra på. Det är väll som vanligt, det gäller bara att spannet är rätt. Sedan vilket spann en ruggskida ska ha har jag aldrig riktigt fattat, vissa säger lågt, andra säger högt spann...
Link to comment
Share on other sites

Tack för att ni gjort klart vad detta är för skida! Och ja jag vill ju använda skidorna hela säsongen så det var lite konstigt att han rekommenderade dom. Men jag kan förstå att dom kan passa på Vasaloppet när det blivit varmare än nu. Men det är ju även svårt att veta i förväg som sagt vad temperaturen blir ;).

 

Jag har åkt i 2-3 år redan på ett par 12 år gamla Fischer så stavar har jag och dom kommer nog hålla ett tag till ingen fara med det. Fast skidorna var kassa. För info så bor jag utanför Gävle. Naturkompaniet i stan har det allra bästa utbudet av skidor enligt mig. Men man vill kolla runt överrallt. Och nu igår var jag som sagt in på Stadium.

 

Jag kommer trots allt att vänta med att köpa tills efter jul. Plånboken måste ha hjälp av rean :( Men jag får nog ställa in mig på att det kommer vara slut på Fischer och att jag får byta märke.

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog du ska akta dig för den där butiken. Säljaren visar bara upp sin okunskap när han försöker sälja ett par zero skidor till dig och hävdar att detta blir ett bra par till Vasaloppet.

 

Precis som föregåend personer skrivit är detta ett par för speciella fören med nysnö runt nollan.

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog du ska akta dig för den där butiken. Säljaren visar bara upp sin okunskap när han försöker sälja ett par zero skidor till dig och hävdar att detta blir ett bra par till Vasaloppet.

 

Precis som föregåend personer skrivit är detta ett par för speciella fören med nysnö runt nollan.

Instämmer.

Link to comment
Share on other sites

Det går väll utmärkt att köpa en ruggskida och valla helt vanligt på den. I alla fall har min chef ett par sådana som han aldrig vallat och som går riktigt bra i kallföre med blå extra på. Det är väll som vanligt, det gäller bara att spannet är rätt. Sedan vilket spann en ruggskida ska ha har jag aldrig riktigt fattat, vissa säger lågt, andra säger högt spann...

Spannet är som ett par Carbonlite men man får nalla på fästzonen med glidvalla, går ju inte o pyramidvalla ruggisar.

Link to comment
Share on other sites

Det går väll utmärkt att köpa en ruggskida och valla helt vanligt på den. I alla fall har min chef ett par sådana som han aldrig vallat och som går riktigt bra i kallföre med blå extra på. Det är väll som vanligt' date=' det gäller bara att spannet är rätt. Sedan vilket spann en ruggskida ska ha har jag aldrig riktigt fattat, vissa säger lågt, andra säger högt spann...[/quote']

Spannet är som ett par Carbonlite men man får nalla på fästzonen med glidvalla, går ju inte o pyramidvalla ruggisar.

Skrev visst fel, menade inte att chefen aldrig vallat utan aldrig ruggat sina ruggskidor.

Link to comment
Share on other sites

Det går väll utmärkt att köpa en ruggskida och valla helt vanligt på den. I alla fall har min chef ett par sådana som han aldrig vallat och som går riktigt bra i kallföre med blå extra på. Det är väll som vanligt' date=' det gäller bara att spannet är rätt. Sedan vilket spann en ruggskida ska ha har jag aldrig riktigt fattat, vissa säger lågt, andra säger högt spann...[/quote']

Spannet är som ett par Carbonlite men man får nalla på fästzonen med glidvalla, går ju inte o pyramidvalla ruggisar.

hur e spannet på carbonlite?

Link to comment
Share on other sites

Det går väll utmärkt att köpa en ruggskida och valla helt vanligt på den. I alla fall har min chef ett par sådana som han aldrig vallat och som går riktigt bra i kallföre med blå extra på. Det är väll som vanligt' date=' det gäller bara att spannet är rätt. Sedan vilket spann en ruggskida ska ha har jag aldrig riktigt fattat, vissa säger lågt, andra säger högt spann...[/quote']

Spannet är som ett par Carbonlite men man får nalla på fästzonen med glidvalla, går ju inte o pyramidvalla ruggisar.

hur e spannet på carbonlite?

Jag jämför gärna mina 3 olika Fischer skidor där mina vanliga RCS som är utmätta på spannskiva är hårda med ett nollspann på 4dm, funkar bäst i klisterföre medan mina carbonlite har motsvarande ca 2½dm alltså mjukare spann, har ej mätt nollspannet på mina zero men de känns väldigt lika förrutom att ruggzonen är för lång så jag brukar glidvalla bort 1cm eller så framtill. Har dock blivit förälskad i Madshus nanosonic Vilken skida!!

Link to comment
Share on other sites

Spannet är som ett par Carbonlite men man får nalla på fästzonen med glidvalla' date=' går ju inte o pyramidvalla ruggisar.[/quote']

hur e spannet på carbonlite?

Jag jämför gärna mina 3 olika Fischer skidor där mina vanliga RCS som är utmätta på spannskiva är hårda med ett nollspann på 4dm, funkar bäst i klisterföre medan mina carbonlite har motsvarande ca 2½dm alltså mjukare spann, har ej mätt nollspannet på mina zero men de känns väldigt lika förrutom att ruggzonen är för lång så jag brukar glidvalla bort 1cm eller så framtill. Har dock blivit förälskad i Madshus nanosonic Vilken skida!!

Hur menar du nu, det beror väl på vilken skida du plockar ut hur långt spann och nollzon är. Bara för att du har ett par Carbonlite med en viss längd på zonen och ett par Zero med samma längd så behöver väl inte det betyda att spannen på de två modellen alltid är likadana.

 

Varför skulle man inte kunna "pyramidvalla" ett par zeroskidor?

Link to comment
Share on other sites

Spannet är som ett par Carbonlite men man får nalla på fästzonen med glidvalla' date=' går ju inte o pyramidvalla ruggisar.[/quote']

hur e spannet på carbonlite?

Jag jämför gärna mina 3 olika Fischer skidor där mina vanliga RCS som är utmätta på spannskiva är hårda med ett nollspann på 4dm, funkar bäst i klisterföre medan mina carbonlite har motsvarande ca 2½dm alltså mjukare spann, har ej mätt nollspannet på mina zero men de känns väldigt lika förrutom att ruggzonen är för lång så jag brukar glidvalla bort 1cm eller så framtill. Har dock blivit förälskad i Madshus nanosonic Vilken skida!!

Ja, jag måste medge att de är riktigt fina. Har sicklat 2 par Nanosonic på kort tid och reagerat på hur fina de är. Men bägge hade lite taggig ojämn kant (belagskanten) längst fram ungefär vid spetsen. Men det negativa upphävs av den positiva känslan.

Link to comment
Share on other sites

hur e spannet på carbonlite?

Jag jämför gärna mina 3 olika Fischer skidor där mina vanliga RCS som är utmätta på spannskiva är hårda med ett nollspann på 4dm' date=' funkar bäst i klisterföre medan mina carbonlite har motsvarande ca 2½dm alltså mjukare spann, har ej mätt nollspannet på mina zero men de känns väldigt lika förrutom att ruggzonen är för lång så jag brukar glidvalla bort 1cm eller så framtill. Har dock blivit förälskad i Madshus nanosonic Vilken skida!![/quote']

Hur menar du nu, det beror väl på vilken skida du plockar ut hur långt spann och nollzon är. Bara för att du har ett par Carbonlite med en viss längd på zonen och ett par Zero med samma längd så behöver väl inte det betyda att spannen på de två modellen alltid är likadana.

 

Varför skulle man inte kunna "pyramidvalla" ett par zeroskidor?

Självklart finns ju zero såväl som andra skidor i olika hårdhet med samma längd. Nu har jag 207 på alla paren men som jag skrev känns de båda lika hårda inget mer än så.

Tycker i sammanhanget sen det är rätt anmärkningsvärt dock: flera jag träffat på säger samma sak om skillnad mellan vanliga Rcs o carbonlite att spannet blivit generellt mjukare?! Mitt par Rcs har en nästan omöjlig spannkurva där gränserna för kall/varm burk o klister ligger väldigt tätt.

 

När d gäller rugg så beror d väl på om man ruggar själv på fästzonen på vanliga skidor eller om man köper ett par m zerobelag. Pyramidvalla zerobelag hur hade du tänkt dig det?

Frånsett att man kan glidvalla lite på ruggzonen finns väl inte så mkt o göra åt ruggfilten utom att pulvra den m flour??

Link to comment
Share on other sites

Pyramidvalla zerobelag hur hade du tänkt dig det?

Frånsett att man kan glidvalla lite på ruggzonen finns väl inte så mkt o göra åt ruggfilten utom att pulvra den m flour??

Det är vel bara att lägga på burkvalla eller klister på vanligt sett på zero belaget?

Absolut, min kära chef har inga problem med det i alla fall, och jag kan heller inte fatta vad som skulle vara problemet med att lägga fäste på zero belaget, bara bygga pyramider om man vill...

Link to comment
Share on other sites

har inte provat mina carbonlite än, ska bli spännande. Gillar starkt mina gamla rcs, riktigt korta fästzoner, i princip ingen skillnad mellan burk å klister. riktigt bra glid och minst bra fäste.

- kort sagt; det var bättre förr.

Som sagt mina RCs är nog ett litet felköp. Köpte dom för 2år sedan på skidsport i Bromma (inget höjdarställe har d visat sig) I november var jag inne hos Johan på RS och fick flyttta bindningen bakåt 2cm o på läger med NV fick jag entusiasthjälp me o märka ut det som gick o får ner i backen... frånsett det så är Carbonlite en fröjd att diagonala med, gäller som i föreg ex. att veta var man fästvallar pyramid så man inte fixar en broms istället.

Tycker ändå att Fischer verkar ha ett knöligt spann att fästvalla. Köpte som sagt ett par nanosonic som klisterskidor o har börjat gilla dom allt mer även för vanligt burk före, de har en helt fantastisk spänst som jag inte upplevt hos Fischer

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...