Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips och idéer


Freddieboy

Recommended Posts

Jag åkte en del på längden som yngre, när vintrarna i östergötland fortfarande var vintrar. Tävlingsåkte aldrig, men njöt av varje stavtag som motionär. Nu när snön visar sig igen kommer suget att åka lite skidor tillbaka. Dock är jag helt offside på utrustningsbiten och känner att jag behöver lite stöd från mer rutinerade åkare.

 

Vart börjar jag? Jag tänker mig att åka lite för eget bruk och må bra. Hur långa skidor bör jag sikta på? Hur långa stavar är normalt? Och vad bör jag tänka på gällande valla och så?

 

Inser ju att det inte finns några direkta sanningar och att det rör sig om personlig anpassning, men det bör ju finnas några ramar och misstag som andra gjort som jag kan dra nytta av.

 

Jag är 181 cm lång och väger mellan 80-84 kg beroende på vägningstillfällen =)

Är inte vältränad men dock tränad och har ett grundflås och grundstyrka.

 

Ber därför ödmjukast om hjälp inför mina val av utrustning. Har sett en del paket strax under 3000 kronor. Är det något värt att satsa på?

 

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

skidor 198-203cm skulle jag rekommendera dig.

 

Valla gjorde du säkert förut när du åkte, och då är det samma burkar som gäller, bara att läsa det som står på burkarna så fungerar det bra.

Skulle rekommendera dig köpa vauhti burkar, vilka brukar fungera riktigt bra!

Annars kan man alltid också starta med ett swix "gunde" packet som brukar vara ett grymt startkitt för en motionär.

Ett annat alternativ är tejp, själv tycker jag de är roligare att åka på riktigt vallade skidor och då kan man komplettera enklare utan att de blir för tjockt, men är jäkligt enkelt med tejp.

 

Stavar 0,85 x kroppslängden är vad man brukar gå efter, så de ska du köra på så säg 152,5 eller 155 är det du ska välja.

 

Angående köp av skidor så skulle jag rekommendera dig att betala några kronor för dessa, är bara dumt att vara dumsnål.

 

Och till sist men inte minst, handla ej av pölder sport eftersom de inte är bra att göra med om något krånglar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...