Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjarproblem, vikt och spann?


återvändaren

Recommended Posts

Tjena. Har kollat runt lite men hittar inga tydliga svar.

Jag tänker börja åka skidor igen, har inte åkt sen gympan på gymnasiet, men har byggt upp ett intresse från tvsoffan!

Just nu väger jag dock 115 kg och har lite frågor om spannet. Idag testade jag lite tillsammans med en försäljare på intersport som plockade ut atomics skida team classic, även fast jag hade kollat in fischers sc skida ville han inte plocka fram den då han hävdade att atomics skidor har bättre spann.

Dock gav han ett osäkert intryck då han tittade du spannet så jag köpte inte något idag, tänkte kolla stadium imorgon.

Men man blir ju fundersam, är jag för tung för längdskidor? Hade försäljaren rätt ang. spannet? Borde jag satsa på atomic?

Link to comment
Share on other sites

Går inte att säga om det ena eller andra märket är bättre i sitt spann. Alla skidpar är individuella. Kanske hade han Atomic inne som han ville bli av med... Eller det kan ju också ha varit så att den Fischer skida du kollat ut inte fanns inne i din vikt.

 

Men försök gå till en handlare som är kunnig på området, det sista du vill ha är ett par skidor som inte är lämpliga för just dig. Oavsett om de heter Atomic, Fischer eller något annat.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört så har Fischer haft en tendens att ha dåligt med hårda spann denna säsongen. Atomic har jag och jag väger 98 kg och dom är perfekta=)

fanns det inte nån tråd för ett tag sedan där någon sa exakt tvärtom.

 

 

till trådskaparen; efter att överhort några samtal senaste tiden inne på just stadium, angående längdskidor och själv ställt frågor och fått ganska svävande svar skulle jag nog försöka vända mig till någon mer erkänt duktig säljare.

 

akta dig också för att bli uppsnurrad på vallningsfria fiskfjäll.

Link to comment
Share on other sites

Tjena. Har kollat runt lite men hittar inga tydliga svar.

Jag tänker börja åka skidor igen, har inte åkt sen gympan på gymnasiet, men har byggt upp ett intresse från tvsoffan!

Just nu väger jag dock 115 kg och har lite frågor om spannet. Idag testade jag lite tillsammans med en försäljare på intersport som plockade ut atomics skida team classic, även fast jag hade kollat in fischers sc skida ville han inte plocka fram den då han hävdade att atomics skidor har bättre spann.

Dock gav han ett osäkert intryck då han tittade du spannet så jag köpte inte något idag, tänkte kolla stadium imorgon.

Men man blir ju fundersam, är jag för tung för längdskidor? Hade försäljaren rätt ang. spannet? Borde jag satsa på atomic?

Du är inte för tung. Madshus har tillverkat skidor för personer i viktklassen 150kg. Om du inte köpt skidor, försök att få prova/låna någon annans skidor. I din situation är det meningslöst att börja prata om skidmärken. Om du har vikt som skall bort, kan ju beg vara ett alternativ. Nästa vinter kanske dina nya inte passar längre.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er, och tack för era svar! God fortsättning på er också för den delen!

Jag har under helgen besökt team sportia, stadium och intersport. De tre försäljare jag pratat med har alla vart inne på ungefär samma spår, att de paket jag har kollat på inte riktigt klarar min vikt, men vill gärna plocka fram en dyrare skida... Fick bäst bemötande på stadium faktiskt, prövade där fiascher sc, och nog tyckte killen att spannet skulle funka även om han lät lite tveksam.

 

Ska jag vara orolig om spannet blir några centimeter kortare? Ska man kanske köpa skateskidor istället? Det verkar roligare, men svårare.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er, och tack för era svar! God fortsättning på er också för den delen!

Jag har under helgen besökt team sportia, stadium och intersport. De tre försäljare jag pratat med har alla vart inne på ungefär samma spår, att de paket jag har kollat på inte riktigt klarar min vikt, men vill gärna plocka fram en dyrare skida... Fick bäst bemötande på stadium faktiskt, prövade där fiascher sc, och nog tyckte killen att spannet skulle funka även om han lät lite tveksam.

 

Ska jag vara orolig om spannet blir några centimeter kortare? Ska man kanske köpa skateskidor istället? Det verkar roligare, men svårare.

Svårare att hitta skatespår. Glöm skating, om du inte åkt det tidigare. Vad är dyrare skida? Du behöver inget över 2500 sek. Hård skida gör att du tröttnar snabbt, dvs orkar inte trampa ner. Köp en "basskida", då får du trevligast i början. Skidförsäljare i 08-området, ger jag inte 5 öre för. Under de år jag bott i området, har jag inte hittat någon med bra kompetens.

Mitt absolut bästa råd är att ta med någon som är i trakten av elitmotionär. Sedan får den personen ge säljaren direktiv om vad ni skall prova.

Man får nog inte göra reklam här, annars har jag en bra rekommendation i Uppsala.

Link to comment
Share on other sites

Skatespår finns det gott om i Ume där jag normalt huserar. Tanken var att spannet borde spela mindre roll vid skate pga avsaknad av fästvalla. Är inte så säker på att det stämmer bara...

Har inte möjlighet att ta med mig någon erfaren, men jag befinner mig i uppsala några dagar framöver och tar gärna emot tips!

Link to comment
Share on other sites

Skatespår finns det gott om i Ume där jag normalt huserar. Tanken var att spannet borde spela mindre roll vid skate pga avsaknad av fästvalla. Är inte så säker på att det stämmer bara...

Har inte möjlighet att ta med mig någon erfaren, men jag befinner mig i uppsala några dagar framöver och tar gärna emot tips!

Jag tycker personligen att skejt är betydligt roligare än klassisk. Så om du har tillgång till bra skejtspår och känner att du lika gärna vill prova skejt så tycker jag att det kan vara ett alternativ. Dock är spannet viktigt även på skejt-skidor, men jag vill påstå att det inte är lika viktigt som på klassiska skidor.

Sen kanske man även kan tänka sig att om du skaffar ett par skejt-skidor för din vikt och sedan tränar så att du går ner i vikt så kommer du samtidigt att bli starkare och få bättre teknik, då kanske du kommer att vilja ha kvar ditt relativt hårda spann och behöver inte byta skidor även om du skulle gå ner 15-20 kg.

 

Rätta mig någon om jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

jag upplever att de olika gångarterna i diagonalåkningen underlättar under tiden konditionen byggs upp, för mig blev det mer och mer spring och stakning i takt med den gryande formen.

 

Skatandet kräver redan en god grundkondition, annars får man stanna i tid och otid.

Link to comment
Share on other sites

jag upplever att de olika gångarterna i diagonalåkningen underlättar under tiden konditionen byggs upp, för mig blev det mer och mer spring och stakning i takt med den gryande formen.

 

Skatandet kräver redan en god grundkondition, annars får man stanna i tid och otid.

Det är en bra poäng. Min grundkondition är långt ifrån bra. Blir nog bättre att börja med klassiskt. Mindre vikt och bättre flås kan nog vara bra innan man börjar med skate. Kan ju va kul att smygträna inför en kortvasa också!

:-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...