Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Suunto M5


Sunlake

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Jag fastnade också för den. Köpte en igår. Har kört två träningspass nu. Lite för tidigt att dra några slutsatser men den är lättanvänd och enkel att komma igång med.

 

Den räknade fram ming maxpuls till 177 men efter första träningspasser så frågade den om jag ville uppdatera maxpulsen med det högst uppmätta värdet 190.

 

Det var ju ett ganska hårt träningspass och den räknar sedan fram hur länge jag skall vila innan nästa pass.

Link to comment
Share on other sites

Jag fastnade också för den. Köpte en igår. Har kört två träningspass nu. Lite för tidigt att dra några slutsatser men den är lättanvänd och enkel att komma igång med.

 

Den räknade fram ming maxpuls till 177 men efter första träningspasser så frågade den om jag ville uppdatera maxpulsen med det högst uppmätta värdet 190.

 

Det var ju ett ganska hårt träningspass och den räknar sedan fram hur länge jag skall vila innan nästa pass.

Bra, tack=) Funderar på att skaffa en till nästa säsong. Kul med prylar=) Återkom gärna med fler tankar om den!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag har använt Suunto M5 i en månad och tio pass. Har kört skidor och konditionspass på gym.

 

Klockan är lättanvänd, snygg och fungerar som den ska men tyvärr är jag inte särskilt imponerad av vad den klarar av.

Den "virtuella tränaren" tar hänsyn till väldigt få parametrar; en konditionsnivå som du anger själv eller ett konditionstest gjort med klockan. Sedan väljer klockan ett träningsschema enligt en tabell. Du har ingen möjlighet att ändra passens längd med enbart klockan.

 

Med Movescount.com kan du lägga in egna träningsprogram eller använda sådana som andra gjort. Detta tycker inte jag fungerar särskilt bra.

Det finns ingen möjlighet att tanka informationen till din egen dator. Detta ska Suunto fixa i framtiden säger dom.

 

En annan sak som jag blev besviken på är att när du tankar upp din träning till Movescount så skickar inte M5 en tid kontra puls information. Men trots det så håller den reda på snittpulsen. Alltså kan man misstänka att Suunto blockerar den informationen från att sändas för att man ska köpa en dyrare modell.

 

Om ni har tips på hur man kommer runt de "problem" jag har med den så mottages de tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Klockan sparar ju ner de senaste 80 träningspassen men man kan bara se det senaste. Detta tycker jag inte om, jag vill ju kunna gå in och jämföra med andra pass. Det känns som att analysfunktionen inte är färdigutvecklad, jag vill precis som kråksång kunna föra över till PC för analys. Nu köpte jag inte den "movestick" med USB koppling som finns. MEn till våren tänker jag köpa till fotpoden för att få löphastighet per km samt löpt sträcka.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...