Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ginzugroomer spårutrustning.


Runner

Recommended Posts

Har läst dina inlägg om Tiddech G2. Verkar vara bra grejor. Frågan är hur tungt den mindre modellen går? och hur mycket smidigare blir den. Vi har i dag även pistmaskin men skulle vilja ha tag på ett bra komplement till den. Vi har ca 2,5 km konstsnöspår, och ca 15-20 km naturspår i rätt kuperad terräng. Det handlar om ganska stora pengar så man vill ha något som känns rätt från början.
Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att dragkraftsbehovet varierar väldigt mycket med snötypen, mer än för andra redskap. Nu senast fick vi in en riktigt otrevlig snötyp som beter sig som den sockersnö som brukar bildas om våren, men mycket finkorningare. Inget fäste för varesig skoter eller bandvagn, men alla spårredskap gick mycket tungt. G2:an gick knappt ens att dra med vår terri (bandvagn ca 700kg tung). I torr , fluffig snö är den å andra sidan inga problem att dra med skoter, även om det rör sig om ganska stora snömängder.

 

Jag lutar dock mer och mer åt att groomers gör sig bäst för att få till en bra finnish på spåren och för omspårning vid måttliga mängder nysnö. För stora mängder nysnö är en vanlig sladd och en däckrulle bättre. Men G2:an gör en fin avslutning och jämnar ut väldigt bra, liksom den är bra på att riva ihop ny och gammal snö.

 

Jag skulle tro att Ginzun i dessa avseenden är ganska lika. Troligen går den bättre i djup snö eftersom den är högre.

 

Ett tips till sist, vad du än köper, köp med en gooseneck hitch.

Link to comment
Share on other sites

Menar du något sådant här?

Det här är min hembyggda svanhals för snöskoter. Flyttar ganska mycket vikt till skotern och ger betydligt mindre rätande moment i kurvor.

Ja typ sådär menade jag.

Fin konstruktion det där.

 

Väldigt roligt och inspirerande med ditt bildpostande på spårutrustning i denna och tidigare trådar! :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, du kan ju alltid komma och titta på våran. Ska visst annars finnas en kille i Lathi i Finland som säljer tiddtech. Men när vi köpte var det billigare att ta det direkt från USA. Enda reservdelen jag behövt var en komb (räffelskaparen av gummi där bak). Den kom på en vecka ungefär från USA, garantiärende då den gick sönder i en limning. Den nya har hållit.

Vad bredderna beträffar så stämmer de väl med de mått som tiddtech har på sin sida, så kolla där. Jag har för mig att vår är ungefär 1,8m utan breddarvingarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...