Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bör jag köpa nya skidor?


Dobbeldans

Recommended Posts

Idag har jag ett par rossignol max classic nis inköptes julen 2008. Jag uppskattar att jag har åkt ca 100 mil på dem och belaget börjar bli lite smårepigt men annars så känns dom bra. Förra året då jag åkte vasaloppet så lämnade jag in dem på vallning då de Kuzmin-sicklades och nu är jag fundersam på vilken kondition belaget egentligen har. Grundfrågan är om jag har mycket att vinna på att köpa nya skidor men mina detaljfrågor är följande:

- Om jag har haft en kuzminsicklad skida och vill glidvalla på vanligt sätt, har belaget tagit skada av sicklingen så att enda alternativet är att fortsätta att köra kuzmin/köpa nya skidor eller kan jag valla på som vanligt?

- hur mycket slits belaget på den mängd mil jag har kört? Räcker det att göra en stenslipning så är belaget tipptopp igen?

- Hur mycket värt är det att ha två par skidor? Ett par gamla och ett par nya finskidor? Kan jag lära mig mycket på att lära mig känna skillnad på olika skidor?

- Hur lång livslängd har skidor egentligen om man vill ha ett par skidor som går bra men inte några krav på extrema precisionsverktyg?

 

Jag är anmäld till tre långlopp i år så jag antar det kommer bli ca 80-100 mils åkande i år.

Link to comment
Share on other sites

Du lär knappast slita ut ett belag, hur mycket du än åker. Jag har knäckt några par och efter många år kan sidorna gå sönder så att belaget släpper, men slitit ut ett belag tror jag aldrig någon gjort. Har du små repor så gör det inget, stora skador kan ofta repareras med smältplast. Du kan fortsätta sickla (själv också) då får du bort smårepor eller valla på sicklingen eller stenslipa skidorna. Att ha 2 par (minst) är att rekommendera, när du åker så mycket. Då kan du t ex ha ett par klistervallade och ett par kallvallade och slipper lägga tid på att valla om när föret skiftar. Du har också alternativ när du ska åka långlopp. Eller så kan du ha ett par "grusskidor" för dåliga förhållanden.
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Då handlar det bara om jag skall unna mig ett par nya skidor mao:)

 

Har för mig att jag har läst att spannet på skidorna kan förändras över tid. Handlar detta om att skidorna tappar styvheten efter ett tag så att spannet blir kortare eller är det bara att man går upp / ned i vikt och spannet ändras pga av detta?

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Då handlar det bara om jag skall unna mig ett par nya skidor mao:)

 

Har för mig att jag har läst att spannet på skidorna kan förändras över tid. Handlar detta om att skidorna tappar styvheten efter ett tag så att spannet blir kortare eller är det bara att man går upp / ned i vikt och spannet ändras pga av detta?

Gör normalt inte det, i ledarklungan på Vasaloppet fanns det skidor från 1990-talet, Northugg körde på gamla skidor vid vissa skidbyten när han vann OS-guld. En bra skida utan defekter som du inte överhettat jättemycket vid vallning bör behålla spannet hur länge.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...