Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

oerfaren söker hjälp om bindningar och skor


Sanna_J

Recommended Posts

har sedan tidigare turskidor, och salomonskor som passar till tur och bindning sns profil. nu köpte jag nya skidor för spåret och hade lärt mig skillnaden på nnn och sns och visste att jag skulle ha sns för jag tänkte att jag inte skulle behöva köpa nya skor. däremot visste jag inte att det fanns två sns-system, vilket man inte heller frågade mig om i butiken. de satte på en pilot sport classic. först när jag kom hem såg jag att den såg annorlunda ut än den bindningen jag har på de gamla skidorna.

 

skon går ju i, men det känns lite konstigt, liksom lite "bulligt" fram till. kan man köra med mina gamla skor på den här bindningen eller bör jag få bindningarna bytta?

 

tacksam för hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar! Jag har en sko med bara en fästpunkt (fast att jag köpte den förra året). Om jag kör med det såhär, d v s inte helt kompatibel sko-bindning - är det något som kan gå sönder (t ex slits skon)? Eller är det att det blir svårare att åka?

 

När väljer man att ha en profilbindning respektive en pilotbindning?

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar! Jag har en sko med bara en fästpunkt (fast att jag köpte den förra året). Om jag kör med det såhär, d v s inte helt kompatibel sko-bindning - är det något som kan gå sönder (t ex slits skon)? Eller är det att det blir svårare att åka?

 

När väljer man att ha en profilbindning respektive en pilotbindning?

Du borde ha lite svårt att få till det i spåret med din kombination eftersom den andra fästpunkten har samma funktion som kudden på profil och propulsebindningarna, dvs föra ner kraften i snön för att få fäste.

Bytte bort mina pilotbindningar när den bakre fästpunkten frös och skon blev hängande och dinglande i det främre fästet. Ingen trevlig upplevelse. Du har nog den enklare varianten av pilotbindningen där frysrisken är betydligt mindre.

Skon slits inte men det blir i stort sett omöjligt att åka om du inte bara ska stå och staka.

Link to comment
Share on other sites

Tack igen! Nu vet jag mycket bättre och kan tvåla till handlaren med min nyvunna kunskap!

 

Åkte förresten 6 km igår och så länge kan jag inte staka. Så det blev en del diagonalåkning och det gick men fästet med min kompis skidor (som är likadana, fast vi väger inte precis lika så det kanske inte är helt jmf-bart) kändes faktiskt annorlunda nu när du säger det.

Link to comment
Share on other sites

Tack igen! Nu vet jag mycket bättre och kan tvåla till handlaren med min nyvunna kunskap!

 

Åkte förresten 6 km igår och så länge kan jag inte staka. Så det blev en del diagonalåkning och det gick men fästet med min kompis skidor (som är likadana, fast vi väger inte precis lika så det kanske inte är helt jmf-bart) kändes faktiskt annorlunda nu när du säger det.

Klantskallar till handlare finns det tyvärr rätt gott om ;) Kan man inte så får man bemöda sig om att ta reda på hur det ligger till. Risken är att sådana klantskallar förstör nöjet för den som har tänkt att njuta av skidåkningens höjder.

Lycka till Sanna!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...