Sanna_J Posted December 28, 2010 Report Share Posted December 28, 2010 har sedan tidigare turskidor, och salomonskor som passar till tur och bindning sns profil. nu köpte jag nya skidor för spåret och hade lärt mig skillnaden på nnn och sns och visste att jag skulle ha sns för jag tänkte att jag inte skulle behöva köpa nya skor. däremot visste jag inte att det fanns två sns-system, vilket man inte heller frågade mig om i butiken. de satte på en pilot sport classic. först när jag kom hem såg jag att den såg annorlunda ut än den bindningen jag har på de gamla skidorna. skon går ju i, men det känns lite konstigt, liksom lite "bulligt" fram till. kan man köra med mina gamla skor på den här bindningen eller bör jag få bindningarna bytta? tacksam för hjälp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted December 28, 2010 Report Share Posted December 28, 2010 Har du en gammal Salomonsko med en fästpunkt måste du byta sko eller bindning. Pilot sportbindningen har två fästpunkter och det måste även skon ha om det ska funka bra. Den dubbla fästpunkten på skon kom för tre-fyra år sedan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanna_J Posted December 28, 2010 Author Report Share Posted December 28, 2010 Tack för ditt svar! Jag har en sko med bara en fästpunkt (fast att jag köpte den förra året). Om jag kör med det såhär, d v s inte helt kompatibel sko-bindning - är det något som kan gå sönder (t ex slits skon)? Eller är det att det blir svårare att åka? När väljer man att ha en profilbindning respektive en pilotbindning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted December 28, 2010 Report Share Posted December 28, 2010 Har för mig att jag har sett på diverse Team Sportia annonser i tidningen att dom monterar Pilot istället för Propulse. Är inte det konstigt? Dom kanske har ett stort lager kvar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted December 28, 2010 Report Share Posted December 28, 2010 Har för mig att jag har sett på diverse Team Sportia annonser i tidningen att dom monterar Pilot istället för Propulse. Är inte det konstigt? Dom kanske har ett stort lager kvar...okunskap kanske Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe L Posted December 28, 2010 Report Share Posted December 28, 2010 Den enklare pilor bindningen påminner väl rätt mycket om pilot för skate om jag inte minns helt fel... http://www.salomon.com/se/product/sns-pilot-sport-classic.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted December 29, 2010 Report Share Posted December 29, 2010 Tack för ditt svar! Jag har en sko med bara en fästpunkt (fast att jag köpte den förra året). Om jag kör med det såhär, d v s inte helt kompatibel sko-bindning - är det något som kan gå sönder (t ex slits skon)? Eller är det att det blir svårare att åka? När väljer man att ha en profilbindning respektive en pilotbindning?Du borde ha lite svårt att få till det i spåret med din kombination eftersom den andra fästpunkten har samma funktion som kudden på profil och propulsebindningarna, dvs föra ner kraften i snön för att få fäste. Bytte bort mina pilotbindningar när den bakre fästpunkten frös och skon blev hängande och dinglande i det främre fästet. Ingen trevlig upplevelse. Du har nog den enklare varianten av pilotbindningen där frysrisken är betydligt mindre. Skon slits inte men det blir i stort sett omöjligt att åka om du inte bara ska stå och staka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanna_J Posted December 29, 2010 Author Report Share Posted December 29, 2010 Tack igen! Nu vet jag mycket bättre och kan tvåla till handlaren med min nyvunna kunskap! Åkte förresten 6 km igår och så länge kan jag inte staka. Så det blev en del diagonalåkning och det gick men fästet med min kompis skidor (som är likadana, fast vi väger inte precis lika så det kanske inte är helt jmf-bart) kändes faktiskt annorlunda nu när du säger det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted December 29, 2010 Report Share Posted December 29, 2010 Tack igen! Nu vet jag mycket bättre och kan tvåla till handlaren med min nyvunna kunskap! Åkte förresten 6 km igår och så länge kan jag inte staka. Så det blev en del diagonalåkning och det gick men fästet med min kompis skidor (som är likadana, fast vi väger inte precis lika så det kanske inte är helt jmf-bart) kändes faktiskt annorlunda nu när du säger det.Klantskallar till handlare finns det tyvärr rätt gott om ;) Kan man inte så får man bemöda sig om att ta reda på hur det ligger till. Risken är att sådana klantskallar förstör nöjet för den som har tänkt att njuta av skidåkningens höjder.Lycka till Sanna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanna_J Posted December 31, 2010 Author Report Share Posted December 31, 2010 Nu har jag fått bytt bindningarna! Blir kanske en provtur imorgon om inte nyårsaftonen har satt sig i benen. Tråkigt att det blir fel när de inte kan sina grejer i butiken. Men nu har jag ju lärt mig en massa om bindningar i alla fall! Gott nytt år! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.