Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snälla hjälp mig att välja skidor!


aerial

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att förnya min utrustning, skidor, skidskor och eventuellt stavar, men det finns ju hur mycket som helst att välja mellan. Just nu känner jag mig bara förvirrad, så snälla alla kloka skidåkare på forumet - ge mig så många tips ni kan!

 

Jag har hittills åkt på ett par Fischer ca 4 år gamla, kostade runt 1000-1500 då. Har nog inte haft rätt spann utan alltid haft problem att få fäste. Därför vill jag ha nya och känner samtidigt att jag vill byta upp mig till något bättre. Men samtidigt inte för svåråkt för min förmåga... Om jag ska beskriva min åkstil så är det enbart klassisk stil, och jag kör milen på 45-50 minuter beroende på före. Försöker staka så mycket som möjligt, med eller utan frånskjut. Jag körde mitt första Öppet spår förra säsongen på 9 timmar, men hoppas förbättra den tiden en hel del i år efter bättre träning.

 

Har kollat runt lite på nätet och funderar på Salomon EQ9 eller Fisscher RCS classic. Men är helt öppen för andra tips också.

 

Är det överhuvudtaget möjligt att köpa skidor via nätet, eller är det ett måste att prova ut på plats? Jag bor riktigt långt ifrån några butiker med kunnig personal eller bra utbud, så min plan är att beställa. Eller är det helt idiotiskt?

 

Och när det gäller stavar har jag nu ett par Swix CT4 och längtar efter något styvare. Tror ni jag skulle bli nöjd med CT2?

 

Jag skulle bli väldigt tacksam för alla råd jag kan få!

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att globe86 beställde från Pölder och blev nöjd. Man får se till att beskriva sinåkstil och kapacitet så gott som går oxå så dom kan fixa rätt grejer. Finns mycket tips på både nätbutiker och annat smått och gott här på forumet om du bara orkar leta runt bland trådarna. Kommer nog 5 trådar som din i veckan minst. Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

annars så kan du ju kika på skistarts hemsida jag köpte där förra året och fick kanonskidor ! har handlat där flertalet ggr där sedan dess och leveransen är alltid snabb om dom har sakerna hemma !! jag beställde saker där i måndags och hade dom i onsdags...=)
Link to comment
Share on other sites

Tack! Det blev en beställning från Skistart, har också bra erfarenheter av dem. Dock aldrig köpt skidor via nätet förr, så det känndes lite chansartat. Men det ska nog gå bra! De gamla skidorna köpte jag ju i affär (intersport), och det blev inte helt bra. Jag har förstått nu efteråt att den säljaren inte kunde sina saker.

 

Åkte milen på snabbaste tiden i år idag, trots "pratpaus" i mitten. Så nu börjar nog formen komma! Härligt!

 

Nu ser jag fram emot nya skidor!

 

Gott nytt år alla!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...