Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byta trugor på Skigo elit


ärlebrant

Recommended Posts

Har ett par Skigo Elitstavar vars trugor är för små för skidspåret jag brukar åka i. Jag vill köpa lite större trugor men blir lite fundersam då mina stavar är 8mm i diameter och de större trugorna som finns verkar bara finnas i 10mm.

 

Funderar om det sitter en "passbit" på mina trugor som gör att man kan ha en 10mm truga på en 8mm stav? Lite svårt att förklara hur det ser ut men då jag jämfört trugor ser de lite olika ut, mina och de lite större. Mina har som en upphöjning närmast staven.

 

Nån som har Skigostavar som vet?? Känns jobbigt att ha köpt nya stavar och inte kunna använda dem:)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en större trugmodell till Skigo 8 mm.

Jo men jag är rädd att det är de jag har.

Eftersom det sitter en mindre modell på racingstaven så antar jag att det är den som tex Pölder har som modell liten truga.

Och då den som sitter original på Elitstaven är den som heter stor.

 

Det är vad JAG antar men har jag fel och vet någon att modellen Stor är större än Elits originaltruga, blir jag bara tacksam.

Link to comment
Share on other sites

Ja då blir det värre.

Men är det någon som vet om Pölders Skigo-stav motsvarande Elit är större truga på (står så) och är 8 mm?

Även Skistart har en motsvarande modell men där står det inget om trugor.

 

Annars har Oneway en grå Large-truga men det är för 9 mm (bättre än 10 mm) och så sitter det små förstärkningsrör för stöd invändigt som kanske kan bli i vägen beroende på godstjocklek i stavröret.

Samt att de kändes som de vägde en del mer än vanliga gröna medium.

Link to comment
Share on other sites

Ja då blir det värre.

Men är det någon som vet om Pölders Skigo-stav motsvarande Elit är större truga på (står så) och är 8 mm?

Jo jag har också läst det men jag blir lite fundersam på pölder för han skriver ju bla. att elitstaven innehåller bara 90% kolfiber, medan Pölders "carbonpro" stav innehåller hela 100% kolfiber, fastän det är samma stav!! Så jag undrar om det står lite större truga att det ändå är original (det är ju större är den på racing)

 

Men har för mig att några på forumet har köpt Pölderstaven! Hoppas bara de läser tråden och vill kommentera!

Link to comment
Share on other sites

Ja då blir det värre.

Men är det någon som vet om Pölders Skigo-stav motsvarande Elit är större truga på (står så) och är 8 mm?

Jo jag har också läst det men jag blir lite fundersam på pölder för han skriver ju bla. att elitstaven innehåller bara 90% kolfiber' date=' medan Pölders "carbonpro" stav innehåller hela 100% kolfiber, fastän det är samma stav!! Så jag undrar om det står lite större truga att det ändå är original (det är ju större är den på racing)

 

Men har för mig att några på forumet har köpt Pölderstaven! Hoppas bara de läser tråden och vill kommentera![/quote']

Jag är en av dom som köpt den staven så där har du helt rätt. Pölderstaven är 8 mm. Vad jag har förstått så ska det vara en lite större truga på dom jämfört med en ren racingstav. Jag har bra grepp med stavarna för det mesta. Men ibland när jag har åkt i Huskvarna med polarna och det är mycket lössnö så sjunker dom ner, men det gör väl det mesta i sånt skitföre. Men lite tejp på staven borde väl lösa ett bekymmer med större trugfäste.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...