Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Madshus Hypersonic Skate 3x3


Volevodin

Recommended Posts

Mina erfarenheter av Madshus klassiska skidor har inte varit så positiva, vilket jag redovisat här på forumet. Men det hindrade inte att jag köpte ett par Madshus skateskidor i Falun på vårvintern. Jag fick dem i mars och hann inte prova dem dessmer innan säsongen var slut.

 

Nu kom ju vintern tidigt, så då fick jag chansen att göra ordentliga tester.

Det jag la märke till var att balanspunkten var långt fram jämfört med Fischer, så jag har gjort några tester med tapemonteringar på olika ställen och kom fram till att balanspunkten var bästa platsen.

Jag har nu testat dem under olika förhållande, både i mjuksnö och fast underlag, även dåligt preparerat och bra preparerat. Vissa gånger har jag enbart kört med dem, andra gånger har jag bytt till någon av mina gamla skidor som jämförelse.

 

I mjukt underlag går de bra, riktigt hårt inte så bra, men idag med bra preparerat gick det ändå hyfsat bra, börjar så smått gilla dem. På dåligt preparerat, spårigt och ojämt är ju mina gamla Elan oslagbara, kan åka obehindrat ändå, men på det underlaget kändes faktiskt Madshusen bättre än RCS:en, dock gled RCS:en bättre än Madshus o Elan. Jag har dock gjort "fuskgrund" på Madshus och sen bara gnidit på flourkloss i omgångar, så det kanske påverkar.

 

Så Madshus Skate får godkänt, känns så bra att jag vågar skruva fast en bindning i NIS-plattan.

(jag monterar högerskidan lite snett för att kompensera vinkeln på högerfoten)

 

En slutsats kan man dra och det är att ett skidmärkes egenskaper kan variera mellan skate och klassiska skidor - det gäller att inte ha några förutfattade meningar.

 

Mina nästa skejtskidor blir Rossignol, som ändrats till det bättre de senaste åren, men det blir nog till nästa säsong...

Link to comment
Share on other sites

Mina nästa skejtskidor blir Rossignol, som ändrats till det bättre de senaste åren, men det blir nog till nästa säsong...

Vill du testa Ross kan du komma till Borås med ett par Pilotpjäxor på fötterna. Eller har du något småländskt skejtspår som är värt att prova?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...