Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya skidor.


Mårten

Recommended Posts

Var o kollade på ett par skidor på team sportia i går till min 14åriga son,han har aldrig stått på ett par skidor så ville ha fatt i ett par nu men vill inte lägga ut för mycket,han är 171cm o väger en 63kg,o dom hade ett par som var 185cm men spannet var på gränsen för mjukt på spannprovaren så gick den bara till 25 framför men skulle helst gå till minst 30 sa försäljaren,men då det var dom enda paren do mhade,1199kr med bindningar så fundrade jag på om man skulle köpa dom till han så kan han åka detta året i allfall osen sälja dom eller vänta o få tag i ett par bättre men trodde inte det kom hem förrän v4.vad hade ni gjor,jag hade helst köpt ett par som han kunde ha även nästa år,växer ju så det knakar i den åldern..
Link to comment
Share on other sites

Var o kollade på ett par skidor på team sportia i går till min 14åriga son,han har aldrig stått på ett par skidor så ville ha fatt i ett par nu men vill inte lägga ut för mycket,han är 171cm o väger en 63kg,o dom hade ett par som var 185cm men spannet var på gränsen för mjukt på spannprovaren så gick den bara till 25 framför men skulle helst gå till minst 30 sa försäljaren,men då det var dom enda paren do mhade,1199kr med bindningar så fundrade jag på om man skulle köpa dom till han så kan han åka detta året i allfall osen sälja dom eller vänta o få tag i ett par bättre men trodde inte det kom hem förrän v4.vad hade ni gjor,jag hade helst köpt ett par som han kunde ha även nästa år,växer ju så det knakar i den åldern..

stod han med hela foten (även hälen) lite halvslött på skidan som han tryckte ner eller gick han väldigt aktivt upp på tå?

 

stod han bara lite halv slött med all vikt på en skida och ändå tryckte ner den så mycket skulle jag nog inte köpa.

 

men var han också uppe på tå, när han la vikten på den ena skidan, kan du nog köpa i och med att han inte åkt så mycket och då med automatik inte kommer kunna trycka fast skidan lika hårt i värkligeheten.

 

sen är det nog, enligt min erfarenhet, så att det är bättre för en nybörjare att ha bra fäste och sämre glid, än bra glid och dåligt fäste. det först nämnda är tråkigt men det sistnämnda kan leda till att man ger upp helt.

 

det ni också ska kolla (och akta er för) är om det var en salomon bindning med dubbelinfästning för skon. jag vet att team sportia fortf säljer den bindningen i en del paket och det är många som har väldigt dålig erfarenhet av den. förmodligen kommer andra handsmarknanden också bli klart begränsad

Link to comment
Share on other sites

Den nya bindningen för 2010/2011 Salomon heter Propulse och har en fästpunkt med en kudde framför skon.

Den gamla som kom ifjol heter Pilot, en fästpunkt fram och en "fjädrande" som fästpunkt två. Denna har dom fått problem med för fjädern till fästpunkt två fryser och då funkar den inte.

 

Om dom säger att Piloten är nyare än Propulse så blir man ju mörkrädd...

Link to comment
Share on other sites

Ja, nya Propulse med en fästpunkt kom den här säsongen. Den klassiska Piloten med två fästpunkter kom 06/07, en skön bindning som funkar kanon om man inte får in fukt i den. För mig har det bara hänt en gång på fyra säsonger, det efter att jag pulsat omkring i lössnö och lekt med barnen med skidorna på. Jag förvarar dock mina skidor inomhus, så de är torra och fina för det mesta. Kan tänka mig att det blir mer problem om man förvarar skidorna i något förråd eller garage, eller kör med samma par skidor pass efter pass så att de inte hinner torka ordentligt emellan.

 

Skate-Piloten kom redan -99 och är den bästa skejtbindningen. Krånglar aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...