Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Val av skateskidor


Rick

Recommended Posts

Jag är en relativt nybörjare och åker ca 20 mil per år och då enbart skate. Mitt åktempo är kring 42min/mil.Jag själv är 180cm och väger 82kg.

 

Jag köpte två par skidor begagnade av en som åkt SM på dem så jag antar det är bra grejer. Skidorna är ett par Fischer RCS cold och ett par Peltonen supra prs från från strax innan milleniumskiftet skulle jag tro. Hittade en bild på Fischerskidan http://static1.album.ee/files/757/56/large_18939005_eAh8.jpg. Fischerskidan är 190cm och Peltonen 194cm. Fischerskidan har även en liten skada i belaget precis under bindningen där en 5cm smal remsa lossnat precis vid ytterkanten. Påverkar detta mycket och bör jag laga detta? Om ja hur ska jag göra detta.

 

Jag undrar i vilka fören jag ska använda de olika skidorna. Hittils jag jag nästan enbart använt Fischerskidorna men skulle tro att det beror mest på att jag fått för mig att det är ett tuffare märke.

 

Min övriga utrustning är ett par grå/svart/röd skatepjäxa från Salomon samt att jag brukar låna min brors Swix ct2 160cm om det på något sätt spelar roll för mitt val av skidor.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det kan var svårt att laga en sådan skada på ett bra sätt. Det du bör göra är att alltid se till att du har den skadade kanten utåt när du skidar, då borde den inte ha så stor betydelse i skate.

Utan att få se och klämma på skidorna är det svårt att säga vid vilka fören de går bra, Fischers cold belag kräver vanligen sträng kyla och låg luftfuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bild på Fischerskidan http://static1.album.ee/files/757/56/large_18939005_eAh8.jpg. Fischerskidan är 190cm och Peltonen 194cm. Fischerskidan har även en liten skada i belaget precis under bindningen där en 5cm smal remsa lossnat precis vid ytterkanten. Påverkar detta mycket och bör jag laga detta? Om ja hur ska jag göra detta.

Lyckas inte öppna bilden, men att reparera upprivna/sönderskrapade belag är väldigt vanligt på alpinskidor, så Alpingaraget eller något motsvarande ställe kan säkert reparera belaget utan större problem. Har sett freeride-skidor som haft rejäla belagsskador och sett ut att vara färdiga att kasseras bli förvandlade till snudd på nyskick av Alpingaraget.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...