Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tacksam för tips och råd inför skidköp av en nybörjare


ros

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har bestämt mig för att köpa ett par skidor för klassisk åkning men skulle behöva lite tips och råd.

 

Målet med skidorna är att motionsåka med dem ett par gånger i veckan i spår.

Jag vill att dom ska fungera bra för att i framtiden åka tjejvasan med.

 

Utrustningen ska ligga i mellanklass. Vad för pris hamnar jag då på cirka?

 

Har ni något tips på bra märken på skidor, stavar, pjäxor och bindning?

 

Jag är 173 cm lång och väger 63kg.

 

Jag bor i Gävle men kan även ta mig söderut i spannet till Uppsala.(Även lite norr om Gävle) Innom detta område finns det nån bra skidbutik med kunnig personal?

 

Mycket tacksam för svar =)

 

/Carro

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig runt 3000-4000 kr för allt (skidor, pjäxor, bindning, stavar) max ca 5000.

 

Men jag har ingen koll på vad jag behöver lägga för pengar på utrustningen för att den ska vara bra. Jag behöver inte de bästa grejerna som elitåkarna använder. Men vill inte vara dumsnål och köpa ett par billiga skidor som inte fungerar bra och det slutar med att jag inte vill åka på dem.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har bestämt mig för att köpa ett par skidor för klassisk åkning men skulle behöva lite tips och råd.

 

Målet med skidorna är att motionsåka med dem ett par gånger i veckan i spår.

Jag vill att dom ska fungera bra för att i framtiden åka tjejvasan med.

 

Utrustningen ska ligga i mellanklass. Vad för pris hamnar jag då på cirka?

 

Har ni något tips på bra märken på skidor, stavar, pjäxor och bindning?

 

Jag är 173 cm lång och väger 63kg.

 

Jag bor i Gävle men kan även ta mig söderut i spannet till Uppsala.(Även lite norr om Gävle) Innom detta område finns det nån bra skidbutik med kunnig personal?

 

Mycket tacksam för svar =)

 

/Carro

Hej!

Du kommer säkert att få jättebra hjälp att prova ut skidor, men själv är jag jättenöjd med mina Madshus Maiya. Jag är lite mindre än dig, 164 cm 54 kg. Lycka till i spåren!:)

Link to comment
Share on other sites

Var nästan 10 år sen jag åkte. Då var jag 13 år och hade vallningsfria vilket jag inte vill ha igen. Så vad jag har för teknik vet jag inte.... =) Men minns mest att jag åkte diagonalt.

 

Ska kolla skidtestet =)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra kommentarer.

 

Det blir nog ett par stavar från Swix. Såg på vasaloppets hemsida att de rekomenderade butiken i Sandviken så den verkar bra.

 

Det jag har kvar att fundera på är pjäxorna. Vad är det för skillnad på dyrare och billigare? Är det "bara" bekvämlighet eller är det även åkförmåga?

Link to comment
Share on other sites

Har du varit in på Naturkompaniet i stan? (Gävle) Dom har ju det bästa utbudet jag sett på skidor. Jag har varit i alla sportaffärer i stan och Valbo på jakt efter skidor. Men Naturkompaniet har mest. Jag köpte mina där för ett tag sen. Deras valla/skidkille verkar mycket duktig.
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra kommentarer.

 

Det blir nog ett par stavar från Swix. Såg på vasaloppets hemsida att de rekomenderade butiken i Sandviken så den verkar bra.

 

Det jag har kvar att fundera på är pjäxorna. Vad är det för skillnad på dyrare och billigare? Är det "bara" bekvämlighet eller är det även åkförmåga?

När det gäller pjäxorna så vill jag tipsa dig om att prova dig fram. Prova så många olika märken och modeller som du kan, både dam- och herr-modeller. Fundera inte så mycket på vad de kostar utan prova allt, då kommer du fram till vilken som är skönast och passar bäst, vilket jag tycker är väldigt viktigt. Är den med bäst passform för dyr så ta den som passar näst bäst o.s.v

Link to comment
Share on other sites

Dyrare pjäxor är ju oftare tunnare och hårdare (och lättare) medans billigare mer motionsinriktade pjäxor är mer "ombonade" och kan ofta tyckas skönare när man provar dem. Vill man åka ordentligt blir det dock betydligt skönare i spåret med en styvare pjäxa med tajtare passform.
Link to comment
Share on other sites

Naturkompaniet har jag inte änns tänkt på. Bor centralt så kan ju gå in där och kolla =).

 

Nu har jag lite koll på pjäxor också =). Ska testa olika märken som ni sa. Det låter vettigt.

Det borde du absolut! Vet inte om du redan åker skidor men Hemlingbyspåret är ett jätteroligt spår tycker jag - med en ganska bra blandning av upp och nedförsbackar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...