Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SKID PARK


zcykel

Recommended Posts

Jag har 3 tävlingsskidor på skate, 2 på klassiskt men jagar ett par RUGG skidor också! sen 2 träningsskidor för skate och klassiskt. så 7 par men förhoppningsvis 8 om en stund ! :) Ambitionsnivån ligger på elitmotionärsnivå! Kom 890 på VL ifjol och har tagit ett steg framåt sen dess. är kanske bäst på kortare distanser än långlopp har jag kommit fram till ;)
Link to comment
Share on other sites

Alright,,,, Då är jag inte så illa ute då. 3par klassiska tävlingspar var av ett par av dom är rugg, ett par "klister" ett par "vanliga" kallföre! ett par "skrot" ett par finare tränings par.

Funderar på om man ska ha ett par till med hårdare spann för ex VL.

 

Åkt tre VL: som bäst 4:55

 

Björn Jonsson vad väger du? Jag har ett par ruggskidor SALOMON EQ ZERO som är för mjuka för mig. Skulle passa bra för en åkare runt 80-83kg.

Link to comment
Share on other sites

Alright,,,, Då är jag inte så illa ute då. 3par klassiska tävlingspar var av ett par av dom är rugg, ett par "klister" ett par "vanliga" kallföre! ett par "skrot" ett par finare tränings par.

Funderar på om man ska ha ett par till med hårdare spann för ex VL.

 

Åkt tre VL: som bäst 4:55

 

Björn Jonsson vad väger du? Jag har ett par ruggskidor SALOMON EQ ZERO som är för mjuka för mig. Skulle passa bra för en åkare runt 80-83kg.

vilken vikt har du? och vilken nivå ligger du på nu? tänkte hur pass mjuka dom är? är det eq 10 ? årsmd?

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan införskaffat mig ett par nya likada ruggskidor som jag är toknöjd med! Funkar hur bra som helst! I mer än bara 0 fören,körde för ett par veckor sen när vädret slog om en söndag,då det duggregna.

Blev bara lite för tung för dom andra. har mätt upp dom och ruggen är lite för "lång" för en 87-88kg åkare

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan införskaffat mig ett par nya likada ruggskidor som jag är toknöjd med! Funkar hur bra som helst! I mer än bara 0 fören,körde för ett par veckor sen när vädret slog om en söndag,då det duggregna.

Blev bara lite för tung för dom andra. har mätt upp dom och ruggen är lite för "lång" för en 87-88kg åkare

Okej! Har ev. ett par på G. vet inte ännu men kommer få höra snart! Men vad har du för pris idé på dessa? vilken bindning sitter det ? känns ju lite svårt att köpa utan att teståka :) man har ju inte samma garantier som vid köp hos internet handlare =)

Link to comment
Share on other sites

Om man som jag bor i södra delen av landet behöver man både fulskidor och finskidor. Således har jag 6 par, tre par för klassiskt och tre par för skejt:

 

1. Skuttskidor. De får bokstavligen gå över stock och sten. Finesser som spann och belag med glid får man inte vara så noga med.

2. Träningsskidor. Bra äldre skidor som jag kör mest på. Får tåla en och annan repa.

3. "Tävlingsskidor" (inom citattecken då jag kör typ två tävlingar på motionsnivå per år). Används vid tävlingar eller extra fina förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

VINTER:

1.) Körde ÖS på ett par Madshus Hypersonic Klipp - 205 cm inköpta 2009-12 som har ett riktigt fint glid (slog mig ju in bland "Vasaloppstoppen" i ett lopp med dessa :D ) men kanske lite lågt spann.

bjorn12 var ju missnöjd med glidet på dessa när han provade i skidtunneln men då hade jag nog kletat på allt för mycket fästvalla.

2.) Nu har jag även skaffat ett par Rossignol X-ium C2 - 203 cm inköpta 2010-11 som när man klämmer känns enormt mycket hårdare men tycker man har väldigt bra fäste med dessa så kanske är de för mjuka de också för att vara perfekta på Vasaloppet, ska experimentera lite med fästzonerna... I varje fall är spannhöjden en del högre där, 1,5 mm med jämnvikt och 0,7 mm med all vikt på ena skidan men känns samtidigt lätta att "knipa".

3.) Köpte ett par Salomon Active 7 - 181 cm skateskidor 2010-12 för 99:- som jag bland annat använt när jag stakade på en mosse full av sly. De verkar mjuka i belaget och kan aldrig bli så där blanka verkar det som.

4.) Ett par Fischer RCS Air Carbon - 190 cm med obefintligt spann. Dessa hade jag när jag begick tävlingspremiär som 13-14-någonting-åring (skrev 11-12 förut men det kan inte stämma med tanke på skidorna) och kom tredje sist. Därmed lades skidkarriären på hyllan...

Superdåligt glid på dessa och ska användas som motsvarighet till rullskidtreor.

 

SOMMAR:

1.) 2 par Everest rullskidor (inköpta 2009 och 2010) varav det ena med helt utslitna hjul, tur och väl finns det ett par omgångar till på lager. Är riktigt nöjd med dessa skidor, går i ur och skur även om det ena bakhjulet nu har låst sig...

2.) Swenor Fibreglass (inköpta 2010) med 2or som använts på Klarälvsracen och några egna långpass.

3.) Skike som har fått gå några mil på grusväg men har haft för korta stavar hittills för de.

Link to comment
Share on other sites

oj. totalt äger jag nu 12par skidor.

 

varav fem är längd/tur/skate.

 

har dock bara vid ett tillfälle, i hela mitt liv, köpt skidor med "no limit" och utan stress. det slutade dock högst överkomligt med ett par fischer RCR som jag vårdar mycket ömt. jag tycker det är en rimlig nivå för en motionär som ofta åker ganska långa turer.

 

btw provade jag mina skate-skidor på allvar för första gången idag och det var en kul upplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...