Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskejtskidor


Magnus A

Recommended Posts

Går i valet och kvalet om jag ska skaffa ett par Marwe rullskejtskidor. Har nu ett par Swenor skate elite. Har försökt läsa mig till fördelar och nackdelar för respektive skida på forumet. De flesta verkar tycka att Marwe är den bästa skidan. Skidkänslan och kvaliteten ska vara bättre om jag läst rätt. Om jag bestämmer mig för att införskaffa Marweskidan kommer jag då att märka någon skillnad gentemot Swenoren? Och hur är det med reservdelar till Marwe? Vad heter den senaste modellen?

 

Magnus A

Link to comment
Share on other sites

Känns som lite fel säsong, men jag köpte mina i somras och har bara hunnit köra lite grann på dem. Men jag är mycket nöjd. Köpte bara "standardtröga" hjul, mest för att inte tappa i fart och teknik. Jag tycker som gammal gubbe det blir jobbigt ändå i halvkuperad teräng. Men jag tror även duktiga åkare sällan väljer riktigt tröga skidor, just för teknikens skull. Jag har väl kört på en del olika skaterullskidor, men tycker nog att Marwe är lite skönare än de jag provat av andra märken. Jag köpte givetvis den nya lite lättare stommen (610C).

 

Köpte alltså av Pär i Östersund.

070-6512165

parsvardfeldt@bredband.net

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Globulo nero Skate som jag tycker är grymt bra. Jag har många gånger tänkt att om jag blundar så kan jag inte känna om det är rullskidor eller vanliga skidor på snö. Har heller aldrig testat några andra så jag har inget att jämföra med förutom vanliga skidor.

 

Ta detta med lite ro:

När jag skulle köpa rullskidor så kändes det som att det bara var Globulo Nero som var en seriös skejt-rullskida. De andra var lixom ett profilrör med två hjul, för runt 2 000:-!!! Då betalar jag hellre 3 000:- för en formgjuten komposit-skida som ser seriös ut ;)

 

Nu finns det ju renodlade rullskidåkare här på forumet som har BETYDLIGT mer erfarenhet av rullskidor än vad jag har, jag är mer snö-åkare. Finns dom som har testat flera olika märken och modeller vilket inte jag har :)

Men jag blir lite nyfiken: Hur många har testat Globulo Nero, och hur är dom jämfört med andra? (En fågel viskade att Norskarna köpte 3 000 par av skejt-modellen i sommras, vilket enligt fågeln var väldigt mycket)

Link to comment
Share on other sites

För mig var det så att när jag skulle köpa nya skaterullskidor så gick alla modeller med al-stomme bort. Detta av två orsaker. Jag har ägt flera par (även eagle ;) ) och har fortfarande kvar ett par, men vill ha något skönare att åka på. Jag har lånat andra skaterullskidor som varit skönare än alla med al-stomme jag provat. Jag blir oerhört mycket tröttare i fötterna om jag har al-stomme på just skate. Har man träningsrundor med jätteslät asfalt kanske det går bra med aluminium, men jag har inte det hos mig. (Klassiska rullskidor kan jag utan problem åka på al-stomme.) För mig var alltså inte priset så viktigt. Efter att Marwe gjort om sin modell till den lite lättare "C"-modellen, var det nog enda allternativet för mig. Tävla på skaterullskidor kommer jag troligen aldrig att göra, därför är lätta al-stommar inte heller nödvändigt.

 

Att sedan många i de nordiska landslagen åker på Marwe-skaterullskidor för träning, gjorde nog valet också relativt enkelt. Inte för att jag ens närmelsevis har några ambitioner, utan mer med tanke på kvalitén och känslan i åkningen.

 

Globulo nero Skate som Glattnos skriver om har jag bara klämt på i affär. Jag erkänner att den är t.o.m. lite snyggare än Marwe, dock har jag inte åkt på den.

 

http://www.run-go.fi/bilder/1275495676.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...