Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

varmföres skida??


Tommy M

Recommended Posts

ok men kan man mäta fram det på något sätt?? köpte nya skidor,Madshus Nanosonic Classic som verkar vara för hårda=) jag väger 70 kg å efter några turer med dåligt fäste kolla jag märkningen på skidan som var 85-95 kg=(...så min fråga är tror ni att det kan va en bra varmföres skida eller bara en ren klister skida??
Link to comment
Share on other sites

ok men kan man mäta fram det på något sätt?? köpte nya skidor,Madshus Nanosonic Classic som verkar vara för hårda=) jag väger 70 kg å efter några turer med dåligt fäste kolla jag märkningen på skidan som var 85-95 kg=(...så min fråga är tror ni att det kan va en bra varmföres skida eller bara en ren klister skida??

Visst tycker jag att en varmföresskida ska ha ett ganska hårt spann, då det ofta blir klister som gäller. Men du måste ju ändå kunna trycka ner spannet, annars får du ju inget fäste ens med klister. Framför allt kan man väl säga att skidan bör ha en "hög" spannkurva, så inte klistret tar i snön i onödan.

 

Sen bör du ha en grov slipad struktur, ev en kryss-struktur av något slag. Jag menar att du har svårt att rilla in en vettig struktur för riktigt varmföre.

 

En varmföresskida kan även få "spreta" lite mer i toppen när du trycker ihop skidorna mot varandra.

Link to comment
Share on other sites

ok hade problem att trampa fast blad måttet precis framför foten...hur många lager valla är normalt att behöva lägga... hade tio lager (4st full längd sendan kortare å kortare två sista under trampet) blått när det var -10 grader å nysnö men det släppte väldigt mycke ändå=(
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...