Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulike typer skisko


Ditto

Recommended Posts

Jeg har begynt å merke litt problemer i akilles området (Senen ved helen om det heter noe annet på Svensk). Jeg går kun klassisk og er tilbake med langrenn ski i år etter ikke å ha gått siden jeg var barn. Ettesom det trolig blir mange "nye" bevegelser for leddene (løper ikke men har syklet en del) kan jeg forstå at kroppen ikke tåler altfor intensiv trening i begynnelsen.

 

Jeg har et par Salomon S-lab classic ski sko og forstår at dette skal være en mer konkurranse rettet sko enn tur skoene. Kan det være en fordel å gå med litt "snillere" sko i begynnelsen eller er alle sko relativt like i oppbyggning? Har dere andre som også er eller var nye på ski opplevet liknende problemer før ankel leddet ble vant til belastningen? Jeg tar gjerne i mot tips om litt "snillere sko" samt andre erfaringer og forslag.

 

 

Ditto

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tar sjansen på å åpne denne igjen med et kort spørsmål ;)

 

Tror dere jeg vil kunne redusere opplevelsen av "seninflammation" i akilles / hel området ved å forsøke såkalte kombi-sko (klassisk + skate sko)? Har ikke disse mer støtte rundt ankelen samtidig som de kan brukes til å gå vanlig klassisk?

Link to comment
Share on other sites

trivs du med s-lab kör med den. en kanonsko. Tror inte det är ngn fördel med "nybörjarsko". Har själv s-lab. Det handlar mest om vilken sko som passar en själv

 

Tror inte kombisko ger ngt "stöd" avseende akillesproblematik.

 

Seninflamation beror nog helt på att om man skjuter ifrån ordentligt så är det ett riktigt bra tryck i vadmuskeln och den stretchas ut ganska ordentligt. har haft detta problem själv. Vilade bort problemet på 2 veckor. (mkt stakning blev det)

 

lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillet Carl.

 

Jeg er desverre redd jeg da må forsøke å redusere faren for langvarige problemer med litt eksentrisk trening, "trappetrinn øvelsen". Det har vært slik en stund nå med litt ubehag etter knappe 15km. Det samme virker å hende både med en eller tre ukers pause i mellom.

 

S-lab ble valg etter å ha testet 7-8 skopar og føles ut som de passer helt perfekt. Blant annet grunnet en litt smalere lest enn mange andre.

 

Selv om jeg ikke føler at festet glipper volsomt vet jeg at jeg helt sikkert "sparker litt ut i løse luften" uten godt nok trykk enkelte ganger. Dermed litt motsatt av det du sier, men dårlig teknikk og trykk på frasparkfoten kan kanskje også slite på leddene? Et fraspark som blir litt løst og ukontrollert.

 

Er det noen som vet om man kan trene eksentrisk samtidig som man går litt forsiktig på ski? En rolig tur en gang i uken for å bygge opp senen for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...