Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ruggskidor?


b-ivar

Recommended Posts

Gör du ruggskidor av ett vanligt par så skall du välja ett ganska mjukt par. Också Zero väljs med relativt mjukt spann. Du behöver ju inte få plats för klister ;)

 

I dag var det ruggföre i södra Finland men tyvärr var det skate tävling på programmet

 

Men på ungdoms FM i Lahti kördes det mycket på rugg i temperaturen kring 0 med ny snö som fallit under natten.

Link to comment
Share on other sites

Pölder skriver i sin blogg om Madshus zero att dom väljs lite hårdare än en kallföresskida. Låter konstigt tycker jag men okej bara man kan trycka ner den. Den måste ju bottna, men hårdheten på slut spannet borde väl kunna vara samma? Någon såkallad "vallaficka" framför bindningen får väl inte finnas som det oftast gör på vanliga? då har man bara luft där hur hårt man än trampar, därför är nog inte alla skidor lämpliga att göra om till rugg. Tänkte om någon av erfarenhet kan säga i % eller kg hur mycket mjukare skida man ska välja eller om det stämmer det vår gode pölder skriver:)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Pölder skriver i sin blogg om Madshus zero att dom väljs lite hårdare än en kallföresskida. Låter konstigt tycker jag men okej bara man kan trycka ner den. Den måste ju bottna, men hårdheten på slut spannet borde väl kunna vara samma? Någon såkallad "vallaficka" framför bindningen får väl inte finnas som det oftast gör på vanliga? då har man bara luft där hur hårt man än trampar, därför är nog inte alla skidor lämpliga att göra om till rugg. Tänkte om någon av erfarenhet kan säga i % eller kg hur mycket mjukare skida man ska välja eller om det stämmer det vår gode pölder skriver:)

Jag tycker nog att Pölder har rätt. Någonstans mellan kallföres och klister. När det fäster har du ett fäste som berget och åkningen är en ren njutning som BjörnJonsson skriver. Då behövs inte så mjukt spann som ju rimligtvis tar på glidet.

Link to comment
Share on other sites

Pölder skriver i sin blogg om Madshus zero att dom väljs lite hårdare än en kallföresskida. Låter konstigt tycker jag men okej bara man kan trycka ner den. Den måste ju bottna' date=' men hårdheten på slut spannet borde väl kunna vara samma? Någon såkallad "vallaficka" framför bindningen får väl inte finnas som det oftast gör på vanliga? då har man bara luft där hur hårt man än trampar, därför är nog inte alla skidor lämpliga att göra om till rugg. Tänkte om någon av erfarenhet kan säga i % eller kg hur mycket mjukare skida man ska välja eller om det stämmer det vår gode pölder skriver:)[/quote']

Jag tycker nog att Pölder har rätt. Någonstans mellan kallföres och klister. När det fäster har du ett fäste som berget och åkningen är en ren njutning som BjörnJonsson skriver. Då behövs inte så mjukt spann som ju rimligtvis tar på glidet.

Glidet verkade bra också. Men det är ju ofta lättföre när det är kring nollan

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Zero i höstas o när det tillslut blev runt 0 så var dom alldeles för mjuka visade det sig, dom sög mer glid än "felvallade" skidor.

Jag blev mkt väl bemött och fick till slut rätt skidor, även om dom skickade fel 1 ggr, ifrån leverantören.

Jag blev lite krasslig i helgen o det var synd för jag tänkte prova dom då, nästa helg kanske jag kan svara lite bättre. Dom jag fick tillslut var uppmätta efter min vikt o liknar väldigt mkt mina klisterskidor, med hårt slutspann.

Jag har prioriterat glidet och hoppas att med mer styrka o bättre teknik i framtiden så ska den funka optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...