plogarn Posted October 28, 2005 Report Share Posted October 28, 2005 Nån som vet hur säkert det är att äta råa ägg nu för tiden med tanke på smittorisken? Brukar käka pasta carbonara och dra ner några råa ägg i min hemmagjorda proteinshake. Tar man upp proteinet bättre när dom är råa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
no_brakes Posted October 28, 2005 Report Share Posted October 28, 2005 Om det är säkert eller ej att käka råa ägg vet jag inget om. Äter själv en hel del råa ägg, när jag gör "proteinshakes", och hittils har jag inte blivit sjuk :) Är rätt säker på att det inte är nån skillnad på proteinupptaget vare sig dom är kokta eller inte. Hittade dock lite kuriosa om äggkokning: Experiment 2: Vad händer när man kokar ägg? Äggvitan stelnar vid 70oC. Vatten kokar vid 100oC. Man behöver alltså inte koka ägg för att de skall bli "kokta". Men det går fortare vid högre temperatur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axel Posted October 28, 2005 Report Share Posted October 28, 2005 Hörde senast igår på nyheterna att risken att bli smittad av svenska ägg var obefintlig. Nu förtiden har dom väldigt hårda kontroller på livsmedel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.