Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pjäxor till Salomon Equipe Classic SNS Profil


peodor

Recommended Posts

Ska ev köpa nya pjäxor som passar till Salomon Equipe Classic SNS Profil, inköpt ca 2003 (eller ska man satsa på nya bindingar också + nya skidor? :-))

 

Vad jag förstår är det Salomon eller Atomic som gäller.

 

Tydligen finns något som heter RS 10 resp. RS 17.

RS 10 ska funka vad jag förstår (eller hur?). Men ska även RS 17 funka (helst utan modifiering av den där kudden)? Jag får lite olika intryck när jag läser inlägg i forumet.

 

Någon som på rak arm vet vilka modeller som är RS 10 resp RS 17?

Link to comment
Share on other sites

Mina klassiska pjäxor är årets s-lab och till de pjäxorna ska man helst använda bindningen salomon propulse, skillnaden med rs 17 är att den är omgjord där vart man sätter fast bindningen, man ska komma närmare skidan enligt salomon.

 

Jag antar att rs 10 är de "äldre" bindningarna, alltså Pilot och Profil.

 

Om du köper rs17 pjäxor så måste du skära av en bit på kudden om du nu har sns profil. annars kommer du inte kunna böja foten framåt som du ska kunna göra med klassiskt.

 

rs17 pjäxona funkar även till pilot.

Link to comment
Share on other sites

RS 10 kom med den svarta S-lab skon med dubbla fästpunkter för ett par år sedan. Samtidigt kom pilotbindningen. RS 17 kom i år och är anpassad till propulsebindningen.

RS 10 funkar på profil och pilot, men om det funkar på propulse vet jag inte eftersom jag har bytt till Rottefella efter att har tröttnat på strulbindningen pilot.

Tror inte att profil och RS 17 är optimalt men det funkar nog.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...