Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

gamla bindningar


skier2010

Recommended Posts

Jag har ett par gamla Salomonpjäxor. Vet inte vad det kallas, men de har en metallbåge framtill och en fästanordning man kan fälla fram och bak. Jag har också hittat gamla skidor- Edsbyn med Jofabindningar. Kan vara 70-tal ser det ut som.

 

 

Min fråga är: kan de passa? Hur sätter man fast dem isåfall?

 

Tack på förhand den som vet!

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par gamla Salomonpjäxor. Vet inte vad det kallas, men de har en metallbåge framtill och en fästanordning man kan fälla fram och bak. Jag har också hittat gamla skidor- Edsbyn med Jofabindningar. Kan vara 70-tal ser det ut som.

 

 

Min fråga är: kan de passa? Hur sätter man fast dem isåfall?

 

Tack på förhand den som vet!

inte har väl själva pjäxan en fästanordning som går att fälla, va? du menar väl att bindningen som hör till pjäxan ska ha en fästanordning?

 

om bygeln är i stål och går ut ca 10mm framför pjäxan är det med största sannolikhet första generationen av SNS bindning.

 

om du skriver dels vad det står under skon, pressat i sulan + på sidan av skon så ska vi nog kunna klura ut vilken typ av bindning den är gjord för.

 

tyvärr lutar det nog åt att bindningen på skidorna du nämner är av typen nordic norm 75, även kallad "råttfälla". mig veterligen har inte jofa varit inblandade i bindningar till den sko jag tror du har.

 

men du kan först och främts titta på bindningen och se om det sticker upp tre piggar och någon stans finns texten "nordic norm"

 

återkom med mer fakta, så ska vi nog tillsammans kunna reda ut begreppen. du kan ju också ta en bild på sko + bindning och posta här inne. det är bara att googla på bild + forum så får du info om hur man gör.

Link to comment
Share on other sites

det är bindningen som du säger som har en fästanordning att fälla ner.

 

På pjäxorna står "Marque et modele deposes" det är tyvärr det enda som står förutom "Salomon".

 

Bindningen har tre små piggar som sticker upp och "nordic norm 75".

hade kunnat posta en bild men har inte hittat någon dessutom anar jag, nu när det var nordic norm 75, att det bindningarna och pjäxorna inte passar.

 

vet du vad för bindningar och skidor man ska ha för att passa in på mina respektive skidor och pjäxor?

Link to comment
Share on other sites

det är bindningen som du säger som har en fästanordning att fälla ner.

 

På pjäxorna står "Marque et modele deposes" det är tyvärr det enda som står förutom "Salomon".

 

Bindningen har tre små piggar som sticker upp och "nordic norm 75".

hade kunnat posta en bild men har inte hittat någon dessutom anar jag, nu när det var nordic norm 75, att det bindningarna och pjäxorna inte passar.

 

vet du vad för bindningar och skidor man ska ha för att passa in på mina respektive skidor och pjäxor?

Gamla pjäxor till Nordic Norm finns hur mkt som helst begagnat, se tex Tradera eller Blocket.

http://www.tradera.com/Fina-begagnade-pjaxor-strl-42-42-passar-rattfallebindning--auktion_250901_125112435

 

 

Kan va svårare att hitta första generationen SNS-bindningar men är helt säker på att många här på forumet har sådana bindningar eller kompletta skidor liggandes som de aldrig kommer att använda....

 

Lite meck med att byta bindning också men skulle tro att SNS-systemet är lite bättre än Nordic Norm (har jag aldrig åkt på).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...