Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trasiga pjäxor gång på gång - vad ska man ha?


Hank

Recommended Posts

På två år har jag nu lyckats köra sönder tre par pjäxor. Blir ju helt galen. Först hade jag ett par Rossignol X7 classic, där lossnade den främre klossen på sulan, dvs den som man sätter fast i skidan. Det var limningen som var dålig. Fick pengarna tillbaka (det fanns inga att byta mot) och köpte mig ett par Madshus Race RPC istället.

Hann köra ett vasalopp och cirka 8-10 mil träning i år innan båda pjäxorna hade spruckit precis bakom infästningen av den främre klossen på sulan. Nästan samtidigt upptäckte jag även att min sambos pjäxor, Madshus av okänd modell, köpt -08, spruckit på samma ställe. Lämnade in båda paren och fick pengarna tillbaka (det är ju slutsålt överallt).

Nu köpte jag istället ett par Madshus Hyper RPC, i hopp om att en ny årsmodell skulle råda bot på problemen. Men icke, dessa gick faktiskt sönder ännu fortare.

 

Nu till den stora frågan, eller frågorna. Är det jag (och min flickvän) som kör hutlöst dåligt eller är Madshuspjäxorna av dålig kvalitet? Det senare tycker jag verkar konstigt eftersom det verkar som om sulorna tillverkas av Rottefella, och då borde det ju inte skilja sig på sulorna mellan olika märken?

 

Man tycker ju att ett par pjäxor som är till för motionsanvändande ska hålla för det också. Jag har ju ungefär snittat kanske 20 mil per pjäxpar, min sambo lite mer... Men det är ju ingenting. De borde hålla för i alla fall tio gånger så mycket tycker jag.

 

Finns det några andra pjäxor för rottefella-bindning som håller och ändå är bra och sköna? Andra som råkat ut för samma sak?

Link to comment
Share on other sites

Testa Alpina då. Jag har kört sönder tre par Madshus pjäxor på lika många år och kommer aldrig mer att köpa sådana igen. Köpe sedan ett par Alpina RC och efter ett års användning är de som nya. Skönare och billigare dessutom.
Link to comment
Share on other sites

Hur körde du sönder dina?

 

Är det bara gjutformarna som Rottefella står för, eller hur fungerar det där? (Sulorna ser ju oftast likadana ut, oavsett märke)

De spricker i skarven mellan sulan och översidan framme vid tårna. Där skon böjer sig. Sulan är det inget fel på men de får väl inte ihop de två materialen på ett bra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, där har inte mina gått sönder, men det är väl för att jag inte hunnit slita tillräckligt på dem. Någon aning om vad de trasiga sulorna kan bero på?

Nej, jag har inte haft några problem med själva sulorna. Mina pjäxor har klarat mellan 50-150 mil åkning innan de börjat spricka sönder. Första årsmodellen med överdel i plast var klart sämst. Den med tyg något bättre.

Link to comment
Share on other sites

Salomon verkar hållbara. Mina svarta S-Lab har gått ett par hundra mil och så när som på gångslitage undertill på sulan så ser de fortfarande i stort sett ut som nya.

Mina salomonpjäxor har jag nog kört 400 mil på och det som ger sig på dessa är typ dragkedjor, dragband och fodring, sulorna är som nya.

 

Så har det var tidigare också på de pjäxor jag skrotat, det är främst dragkedjor och spännsnörena som tar stryk, rullskidåkning med sand och fukt ä rinte bra för dragkedjor.

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag förra året bytte till Rottefella måste jag erkänna att Salomon/ Atomic skorna håller en superkvalité. Har haft ett antal olika modeller av både skejt och klassiska genom åren. Är tyvärr inte lika säker på NNN hållbarheten. Har redan reklamerat ett par Rossignol skor. Kör nu på Alpina och hittills verkar de helt OK hållbarhetsmässigt.
Link to comment
Share on other sites

Salomon verkar hållbara. Mina svarta S-Lab har gått ett par hundra mil och så när som på gångslitage undertill på sulan så ser de fortfarande i stort sett ut som nya.

Mina salomonpjäxor har jag nog kört 400 mil på och det som ger sig på dessa är typ dragkedjor' date=' dragband och fodring, sulorna är som nya.

 

Så har det var tidigare också på de pjäxor jag skrotat, det är främst dragkedjor och spännsnörena som tar stryk, rullskidåkning med sand och fukt ä rinte bra för dragkedjor.[/quote']

Jag håller med. Dragkedjorna ger sig efter ett tag men det är en enkel reparation hos skomakaren för några hundralappar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt ett par salomompjäxor kombi för skate/klassiskt sedan 1996 och de har jag varit mycket nöjd med, endast bytt en dragkedja på ena skon, obs! dessa har aldrig körts några rullskidor med innan förra året då jag införskaffade ett par nya salomon till skidåkningen. Springer man mycket i skidpjäxorna (på asfalt)då man värmer upp innan tävlingar så slits sulorna mycket fort.
Link to comment
Share on other sites

Är mycket nöjd och kommer köpa samma märke igen pga grym passform.

Jo, det var just på grund av passformen jag fastnade för Madshus...

 

Har upptäckt att jag kanske var lite otydlig i vad som egentligen gått sönder - Det är alltså själva plastsulan som spruckit tvärs över hela pjäxan på alla tre Madshus-pjäxor...

 

Någon som har koll på hur det är med tillverkningen, är det pjäxföretagen själva som tillverkar sulorna med gjutformar från Rottefella eller köper de in färdiga sulor?

Link to comment
Share on other sites

Salomon verkar hållbara. Mina svarta S-Lab har gått ett par hundra mil och så när som på gångslitage undertill på sulan så ser de fortfarande i stort sett ut som nya.

Både mina fjolårs (rullskidor) och årets verkar dock lätt tappa färg! är ju endast för utseende så det har ju inte så stor betydelse!

Link to comment
Share on other sites

Idag sprack tådelen på min vänstra Madshuspjäxa. Skulle diagonala lite för att få upp blodcirkulationen i tårna och så helt plötsligt for skidan iväg. Bygeln och tillhörande liten del satt kvar i bindningen.

 

Tror ni att jag kan reklamera detta trots att det var 2 år sedan jag köpte pjäxan? Jag menar, de är väl meningen att ett par pjäxor ska hålla i mer än 90-100 mil som jag kanske kört på dom TOTALT.

 

http://i53.tinypic.com/2vlv2wn.jpg

 

Lite halvtaskig bild men det där är alltså undersidan av bygelndelen, som satt mot pjäxan.

 

http://i54.tinypic.com/2iqfjua.jpg

och där har vi pjäxan

Link to comment
Share on other sites

Låter precis som det som hände med min Rossignolpjäxa. Det är ju helt klart ett tillverkningsfel. Min sambo fick lämna tillbaka sina 2 år gamla Madshus när sulan hade spruckit, så har du kvitto tycker jag helt klart du ska försöka. Spela gärna lite dum och oförstående och säg att du inte använt dem så jättemycket...
Link to comment
Share on other sites

Låter precis som det som hände med min Rossignolpjäxa. Det är ju helt klart ett tillverkningsfel. Min sambo fick lämna tillbaka sina 2 år gamla Madshus när sulan hade spruckit, så har du kvitto tycker jag helt klart du ska försöka. Spela gärna lite dum och oförstående och säg att du inte använt dem så jättemycket...

Det behövdes inte :) Sa bara att de gick sönder igår kväll när jag skulle börja diagonala lite och frågade om det är något man kunde reklamera. 3 minuter senare gick jag ut ur butiken med den nya modellen, utan att ha behövt visa kvitto eller betala emellan. Det kallar jag bra service!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

På två år har jag nu lyckats köra sönder tre par pjäxor. Blir ju helt galen. Först hade jag ett par Rossignol X7 classic, där lossnade den främre klossen på sulan, dvs den som man sätter fast i skidan. Det var limningen som var dålig. Fick pengarna tillbaka (det fanns inga att byta mot) och köpte mig ett par Madshus Race RPC istället.

Hann köra ett vasalopp och cirka 8-10 mil träning i år innan båda pjäxorna hade spruckit precis bakom infästningen av den främre klossen på sulan. Nästan samtidigt upptäckte jag även att min sambos pjäxor, Madshus av okänd modell, köpt -08, spruckit på samma ställe. Lämnade in båda paren och fick pengarna tillbaka (det är ju slutsålt överallt).

 

Samma historia här - Rossignol X1 Ultra-pjäxor, främre klossen med bygeln lossnade mitt under diagonalandet. Detta efter ett halvårs användning ca en gång i veckan. Har reklamerat dem nu hos webbutiken där jag köpte dem, hoppas jag får pengarna tillbaka. Blir inga nya Rossignol-pjäxor. Satsar på ett par Fischer XC Classic nu.

 

Även dragkedjorna hann bli väldigt slitna pga rullskidåkning med mycket sand och grus som stänker, de hade snart varit oanvändbara, så lika bra att skaffa nya pjäxor. Skomakare nämndes tidigare i tråden, jag funderar på om ett alternativ är att köra rullskidor med pjäxöverdrag, hur gör ni andra som vill skydda dragkedjorna?

Link to comment
Share on other sites

Samma historia här - Rossignol X1 Ultra-pjäxor, främre klossen med bygeln lossnade mitt under diagonalandet. Detta efter ett halvårs användning ca en gång i veckan. Har reklamerat dem nu hos webbutiken där jag köpte dem, hoppas jag får pengarna tillbaka. Blir inga nya Rossignol-pjäxor. Satsar på ett par Fischer XC Classic nu.

 

Även dragkedjorna hann bli väldigt slitna pga rullskidåkning med mycket sand och grus som stänker, de hade snart varit oanvändbara, så lika bra att skaffa nya pjäxor. Skomakare nämndes tidigare i tråden, jag funderar på om ett alternativ är att köra rullskidor med pjäxöverdrag, hur gör ni andra som vill skydda dragkedjorna?

Testa Salomonpjäxa. Mina håller åtminstone 2-3 år med 2-3 pass rullskidor/vecka. Mars-december brukar det vara rullskidor för min del så det åks i alla väder.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...