Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidlopp med vändning


Nydana

Recommended Posts

Hej,

 

Hörde för många år sedan Per Elofsson uttala sig om hur besvärligt det är med jaktstart, och att intervallstart också har sina nackdelar. Började då att fundera om det fanns något annat sätt att tävla på. Jag tänkte ut en tävlingsform där alla startar på olika platser längs banan, men där först i mål vinner. Låter det som en omöjlighet? -Kolla då på min webbsida:

 

http://home.swipnet.se/nydana/skidor.html

 

Dan

Link to comment
Share on other sites

Om du menar WC/VM/OS så tycker jag (och säkert många fler.. enligt vad som ventilerats i andra trådar) att arrangörerna varit alltför "uppfinningsrika" när det gäller att hitta på nya tävlingsformer.

 

Det råder alltså ingen brist på tävlingsidéer.. utan snarare behövs det en sund grad och konservatism och känsla för traditioner.

 

Om dina idéer syftar till att kunna möjliggöra fler deltagare med mindre trängsel i masstartslopp så finns det lösningar på detta som skulle kunna hämtas från andra sporter. Exempelvis New York City Marathon.

Link to comment
Share on other sites

Tack för att du delar med dig av dina åsikter. Jag känner inte till hur New York City Marathon är upplagt, men tanken är att den föreslagna tävlingsformen, oavsett i vilket sammanhang den skulle användas, bygger på att den som är först i mål vinner. Detta gör det onekligen lätt för åskådaren att hänga med. Om skidåkare i allmänhet skulle vara särskilt konservativa så är det helt OK med mig - jag vill inte tvinga på någon dessa idéer.

 

Dan

 

P.S. Vill bara lägga till att man naturligtvis också kan starta i mindre grupper vid varje startposition.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...