Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Filmkamera för skidåkning


Skogstokig1

Recommended Posts

Har någon ett bra förslag på lämplig kamera att ta med sig om man vill filma sin framfart i spåret? Det finns massor av kameror att välja på men det bör väl vara en så lätt och smidig som möjligt...och var/hur sätter man fast den på för sätt för att bilden ska bli så bra som möjligt. Det kanske finns någon form av sele att ha på huvudet?
Link to comment
Share on other sites

Jag har en "Kodak playsport zx3". Den är väldigt bra tycker jag, mycket bra bildkvalitet om det är tillräckligt ljust.

Jag använder den även till simning, filmar under vattnet för att kunna justera tekniken. Man kan filma med 60 bps vilket gör att man får en bra slowmotion när man kollar på det sen, bra vid teknik-träning.

 

Mitt omdöme om den...

Plus:

Vattentät till 3 meter (Alltså man kan använda den under vatten)

Bra bildkvalitet vid bra ljus

60 bps som ger bra slowmotion

Lagrar på vanligt SD-kort

Bra zoom, dock digital men den funkar bra

Robust

Spelar upp direkt på HD-TV via HDMI-kabel, går att spela upp på vanlig TV via RCA också

Billigt för att vara så pass bra, runt 1 500:-

 

Minus:

Bildkvaliteten vid sämre ljusförhållanden

Batteritiden är ganska kort om det är kallt, ca 1 timme. Dock lätt att byta batteri om man skaffar sig ett extra

Bildkvaliteten om man tar ett foto blir halvtaskig

 

Edit: Den är ju iofs mest för att hålla i och blir kanske lite knepig att fästa på huvudet, såg att du ville göra det. Om du ska filma hela lopp eller pass så blir ju batteri-tiden ett problem. Kanske föregående förslag passar dig bättre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...