Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dålig kvalité på skidor idag?


pettisson

Recommended Posts

Jag jag har börjat fundera på om inte skidorna är sämre gjorda idag än för 12 år sen?

Dom förra jag åkte på var så gamla och då var jag nybörjare och de skidorna fick inte en skonsam behandling kan jag säga! Ibland stod de böjda som bananer när jag låg i dikena så jag trodde de skulle gå rakt av. Men ändå så fick de aldrig såna skador som mina nya Fischer har fått efter bara 3 veckors användande.

 

Är detta något ni andra också märkt av? Kolla bilden jag bifogat under. Det är ena kanten på min SCS-skida Nu är ju det i och för sig en av de billigare skidorna men ändå 2 600 kr har jag för mig den kostade. Är det där normalt slitage? Hur ska de se ut efter ett eller två år då?

 

Brorsan köpte likadana och han fick större skada förra veckan där 4 cm av hela belaget vikits upp efter att han ramlat eller nåt. Dom tryckte i lim där och bankade ner det igen så nu är det rätt plant igen men jag är lite chockad över hur lite dessa skidor tål!

 

Eller måste man hantera dagens skidor med silkesvantar? Ska jag inte ta ut dom i skarföre då de skarpa kanterna i snön kan skada kanterna på mina skidor?

 

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/14/145325c76ab13feedf05bede386cf19b.jpg

 

Förstoring ses här

 

Hälsningar Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hur förvarar du skidorna?

Det jag tänkte på är att jag läst att för några har belag släppt när temperaturerna skiftat väldigt, som i en svart takbox.

 

Jag har plågat mina fjolårsskidor en del och det jag får är repor...

Okej. Dom står ute i kallgarage där dom vallas och sen läggs dom in i bilen där vi kör utan värme till spåret. Så temperaturen skiftar inte mer än nån grad på sin höjd.

Link to comment
Share on other sites

ser väl ut som du haft besök av en sten helt enkelt

Det skulle kunna vara det helt klart. Men jag tror inte det det, jag har åkt i väldigt bra preparerade spår den här vintern. Och som sagt dom tidigare skidorna åkte jag ju i samma spår i flera år utan att dom fick såna här skador.

 

Ska jag acceptera detta? Hur stora skador tycker du man ska acceptera innan man åker till affären och klagar?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser ut som det brukar göra när man prickar en sten. Det är inte någon speciellt stor skada du fått. Det är bara att slipa till skadan med sandpapper så att det inte finns några vassa kanter för snön att fastna i.

 

Låter man bli att köra på stenar eller trassla in skidorna på annat sätt, så håller längdskidor nästan hur länge som helst, men kör man över en sten av rätt form så spelar det ingen roll om skidan är 20 år gammal eller kommer ny direkt från fabriken, då blir det märken. Grafitbelagen som funnits på längdskidor sedan mitten av 80-talet är lite ömtåligare än de transparenta belag som var vanligare innan dess. Många parkskidor (alpint) har transparenta belag. Gissar att det är för att de ska hålla lite bättre om man railar mycket.

Link to comment
Share on other sites

Ska jag acceptera detta? Hur stora skador tycker du man ska acceptera innan man åker till affären och klagar?

Det är ju en klockren skada pga yttre åverkan på ett eller annat sätt, mest troligt en sten. Garantin täcker bara tillverkningsfel. Din skada är dessutom inte så stor, men jag kan förstå att det svider på nya skidor. Det är lite som att få första repan eller dörruppslaget på nya bilen, vilket inte heller går att reklamera.

Link to comment
Share on other sites

Dagens CAP konstuktion gör att kanterna tar stryk lättare en på skidor med traditionell ”stomme”. På CAP skidorna kommer belaget ”ut över” kanten och kör du på en sten så uppstår det lätt ett hack. I traditionellt byggda skidor får belaget bättre stöd av skidans sida och därför håller de bättre.

 

Fast spåren är fina och det finns mycket snö så lyckas man ibland ”hitta” en sten. Körde i November 30 mil under 1 vecka (i samma spår). Jag använde mina träningsskidor i 28 mil och testade tävlingsskidorna 20 mil. Träningsskidorna klarade 28 mil utan en enda repa. Men med tävlingsskidorna lyckades ja hitta en sten så resultatet blev att jag fick stenslipa skidorna....

Link to comment
Share on other sites

Ska jag acceptera detta? Hur stora skador tycker du man ska acceptera innan man åker till affären och klagar?

Det är ju en klockren skada pga yttre åverkan på ett eller annat sätt' date=' mest troligt en sten. Garantin täcker bara tillverkningsfel. Din skada är dessutom inte så stor, men jag kan förstå att det svider på nya skidor. Det är lite som att få första repan eller dörruppslaget på nya bilen, vilket inte heller går att reklamera.[/quote']

Aa jo det är klart. Men jag tänkte bara typ klaga på Fischer eller nåt. Att deras skidor är sämre idag än för tio år sen :P Men ja jag erkänner att jag är väldigt ledsen över att dom nya skidorna börjare få skador så tidigt :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...