Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Wadköpingsloppet 6 feb


Skidgrym

Recommended Posts

Matte var naken på kortet från början. Det väckte anstöt så han fick använda photoshop för att "klä" på sig och då blev det de färgerna :)

 

Skojar bara, han är med ja och betydligt duktigare och bättre vallare än mig.

 

Jag ska upp dit snart och åka lite så kan du få lite status och lite info om min valla och fäste.

 

http://www.karlslundsif.org/ hittar du inlägg i gästboken (Widars hörna, på högersidan, under kortet) som beskriver läget.

 

Jag kopierar inlägget men det är absolut värt att gå in på hemsidan och läsa själv, för man hittar mer info som är värdefull.

 

"Skrivet av: Johan Inlagt: 2011-02-01 kl 07:54

orolig förmodad deltagare >> Ingen fara alls med snön. Spårchefen

i Storstenshöjden var ute igår och är inte orolig alls. Det är 35-40

cm kompakt snö över hela Kilsbergen. Dessutom är det nästan alltid

1-4 grader kallare upp i bergen än nere på slätten vid lågtryck.

 

Kolla dessutom senaste prognosen (i föregående inlägg): Ska bli

minus varje natt och fint uppehåll tävlingsdagen så det finns goda

förutsättningar!"

 

Det ska nog vara cool lugnt.

 

Vallatipsen kommer nog också att pratas om i GB så ta en titt sen.

Jag återkommer med mina intryck senare under dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Elitåkarna brukar i regel anmäla sig sent. Men du kan räkna med hemmaåkarna Anders Palmér och Olle Sjöström' date=' Karlslund + en del duktiga dalaåkare såsom Gustav Hall, IFK Mora, Henrik Alm, Idre.

Vi har höjt prispengarna rejält till i år för att locka lite extra.[/quote']

Bra med prispengar! Fick just Bulletinen. 8000 kr i förstapris låter mycket. Vad får jag för en placering ca 75-100?? ;)

Förra året tror jag det var priser till de ca 40 eller 50 första, så med lite flyt med vallningen så får du något, utöver den ärofyllda medaljen. :-)

Stämmer bra det. Wadköpingsloppet försöker få ihop ett stort prisbord med pris till ca 10% bästa i respektive tävlingsklass. Så är det ca 400 åkare blir det runt 40 pris. I damklassen brukar det vara mer än 10%, åtminstone 8-10 pris även om antalet är under 80.

Link to comment
Share on other sites

Anmälde mig precis och hoppas på att vädret inte ställer till det allt för mycket, kan bli fruktansvärt tungt annars. Unnar arrangörerna så mycket folk så möjligt men hoppas det inte blir några 800, var trångt nog som det var de första km förra året.

Det är just p g a fjolårets trånga start som de lagt om de första 6-7 km och kör utan varvning. De har 900 deltagare som tak.

Link to comment
Share on other sites

Anmälde mig precis och hoppas på att vädret inte ställer till det allt för mycket, kan bli fruktansvärt tungt annars. Unnar arrangörerna så mycket folk så möjligt men hoppas det inte blir några 800, var trångt nog som det var de första km förra året.

Jag tror inte att vädret ställer till det. Det var minusgrader inatt i Kilsbergen, och precis uppe och vände på två plusgrader. yr.no prognosen ser inte skrämmande ut, kalla nätter och max en, två plusgrader mitt på dagen fram till söndag. Jag tror det blir fler startande än förra året, men den nya banan klarar det! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nu finns startlista. 629 st anmälda hittills.

 

http://www.karlslundsif.org/docs/Startlistawadk2011.pdf

 

Som ni ser flera meriterade elitåkare och en och annan gammal stjärna:

 

27 Lars Wedholm, Filipstad SF, tävlade förr för IFK Umeå och hette då Carlsson, har SM-medaljer och topp8-placeringar på Vasaloppet + ett par VM-starter och världscupseger i stafett mm.

 

72 Ulf Johansson, Grava, OS-bronshjälte i skidskyttestafett 1992

 

 

Jag var upp och åkte igår. Det är lättåkt, grovkornigt och klisterföre. Igår var sydvästra slingan (9-10 km), sånär som på 50 m, runt Falkasjön nypistad, men endast skejt än så länge. Hela spåret 40 km kommer att dras om inför loppet.

 

Finns en chans för nysnö på fredag och lördag, men blir det inga stora mängder är det troligtvis klister+burk, rent klister alt. tejp som gäller. Vallaservice kommer finnas både före och under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Skit... Har inga skidor som passar bra för klister tyvärr. Ber till Gud att nederbörden kommer ner som snö i helgen istället för regn.

tror du blivit bönhörd! 2-3 cm nysnö ligger nu uppe på den gamla snön. Direkt så ser det lite trevligare ur, men det kan nog blir lätt före och grov snö i a f efter att pistmaskinen möblerat om och bakat ihop gammal och ny snö.

Link to comment
Share on other sites

Skit... Har inga skidor som passar bra för klister tyvärr. Ber till Gud att nederbörden kommer ner som snö i helgen istället för regn.

tror du blivit bönhörd! 2-3 cm nysnö ligger nu uppe på den gamla snön. Direkt så ser det lite trevligare ur' date=' men det kan nog blir lätt före och grov snö i a f efter att pistmaskinen möblerat om och bakat ihop gammal och ny snö.[/quote']

Bra, det kom till och med lite här i Arboga så anade nästan det. Hoppas att minusgraderna kan sticka i mellan plusgraderna lite då och då. Får bli en tur till Karslund och dumpa skidorna till nestor Widar ikväll. Han kan ju sånt där :)

Link to comment
Share on other sites

tror du blivit bönhörd! 2-3 cm nysnö ligger nu uppe på den gamla snön. Direkt så ser det lite trevligare ur, men det kan nog blir lätt före och grov snö i a f efter att pistmaskinen möblerat om och bakat ihop gammal och ny snö.

http://www.yr.no/sted/Sverige/Örebro/Ånnaboda/time_for_time.html

 

Plusgrader i morgon lördag då jag antar att de drar spåret? Sedan precis undernollan hela natten, Jag gissar på rodelföre och att vinnartiden blir ett svårslaget banrekord!

 

Själv lägger jag på klister redan ikväll. Har tyvärr ingen tid senare så jag chansar att prognosen stämmer.

 

Kul att köra ett lopp i sin gamla hemstad!

Link to comment
Share on other sites

Vid lunchtid idag så trodde man det skulle vara fixat snöigt wadköpingsloppet på facebook...men det verkar segdraget, hoppas sidan hoppar igång imorn och att väderprognoserna visar minus och snö närmsta veckan. Blir bara ledsen och irriterad när dessa jävla plusgrader och regndroppar tar på snötäcket.
Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var fina spår, djupa och snabba på de flesta ställen. Var bara på ett par ställen där det var sämre, då främst inne i skogen. Gjorde ett lappkast och hamnade i granarna en gång. Men det var jag nog inte ensam om. Men var verkligen banan 40 km ? Jag åkte in på drygt 2:04 och vinnaren tror jag vann på 1:38 eller nåt. Visst var det snabba spår men jag tyckte det kändes kortare än 40 km,
Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var fina spår, djupa och snabba på de flesta ställen. Var bara på ett par ställen där det var sämre, då främst inne i skogen. Gjorde ett lappkast och hamnade i granarna en gång. Men det var jag nog inte ensam om. Men var verkligen banan 40 km ? Jag åkte in på drygt 2:04 och vinnaren tror jag vann på 1:38 eller nåt. Visst var det snabba spår men jag tyckte det kändes kortare än 40 km,

hej! Min GPS säger att banan var 36 km. Jag tror det stämmer bra. Den brukar vara rätt så nära det rätta. Håller med om att det kändes kortare än 40 km så det kan ju stämma då!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...