Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya skidor, spannmätarhjälp tack =)


asfaltsbarn

Recommended Posts

Halloj!

 

Jag tänkte jag skulle mäta ut spannet på mina skidor. Jag tänkte lägga skidorna på golvet hemma och använda mig av pappersmetoden och som jag förstått det så utan att vika papperet så är det 0,1 mm? Vikt 1 gång blir det 0,2 och vikt 3 gånger blir det 0,3? Borde väl iofs bli 0,4 om det viks 3 gånger?

 

Dra papperet utan att vara vikt fram och bak tills det tar stopp och sen måla där, eller hur? Jämvikt på bägge benen när papperet dras antar jag?

 

Sen ska man lägga tyngd på ena benet och gå upp på tå och ha sig, när gör man det?

 

Vad är 0-spannet?

 

Tack på förhand =)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en plastmatta som jag litar på :D Jag har dock funderat på att kontakta någon butik men jag tänkte göra det själv provisoriskt så länge. Sen så är det ju skiftande kvalitet på sporthandlarnas spannbrädor och bladmått. Spannbrädorna som jag sett är väl inte helt rena och bladmått brukar vara krokiga och snea =)
Link to comment
Share on other sites

Jag har en plastmatta som jag litar på :D Jag har dock funderat på att kontakta någon butik men jag tänkte göra det själv provisoriskt så länge. Sen så är det ju skiftande kvalitet på sporthandlarnas spannbrädor och bladmått. Spannbrädorna som jag sett är väl inte helt rena och bladmått brukar vara krokiga och snea =)

Du får väl be GOLVET komma hem och flytspackla en "spannprovarhörna" åt dig :)

Link to comment
Share on other sites

Golvet hemma går inte att använda och spannbrädorna hos sportaffärerna skulle jag vilja syna, råpiga och sandiga, läggs var som helst på golven. Knappast nog styva för att behålla formen om dom ligger på ett ojämt golv. Vissa seriösa handlare har byggt sin provbänk och säkert sett till att den håller måttet, och det är viktigt för vi talar ju om tiondels mm.

 

0 spannet är när man lägger över vikten på en skida med plan fot, hur mycket av ens totala vikt man lägger över beror lite på hur duktig man är på att åka. En motionär eller nybörjare med sämre balans staplar fram och behåller mycket av vikten på andra skidan. Har också mjuka skidor vilket gör att det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...