Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förskjuten balanspunkt hur brukar ni montera?


salomons son

Recommended Posts

Jag har aldrig varit med om att skidans balanspunkt legat exakt på millimetern lika, i längs ledd, mellan hö resp vä skida.

 

Ofta är det bara någon enstaka millimeter. Är det stor skillnad och skidorna är nya reklamerar man väl dom kanske.

 

Men min fråga är;

 

Hur gör ni om den ena skidans balanspunkt ligger ganska mycket, tex 8mm, framför den andra skidans balanspunkt och ni inte har möjlighet att byta /reklamera.

 

Sätter ni bindningen vid balanspunkten på båda, med följd att den sitter 8mm längre fram på en skida?

 

Eller går ni bara efter den ena skidans balanspunkt och sätter den andra bindningen på samma ställe, med följd att den inte blir lika balanserad, men får bindningen på samma längd. Tar ni då den bakre eller främre balanspunkten som utgångsläge?

 

Själv tog jag ett medelvärde och satte den ena ca4mm bakom balanspunkten och den andra 4mm framför, med följd att dom sitter på samma avstånd, men utan att någon är i balans.. :)

 

Jag är oerhört medveten om att det inte lär spela någon roll i praktiken, när något halvkilo klister är utsmetat lite hur som helst under skidorna, men blev ändå nyfiken..

Link to comment
Share on other sites

Är ingen expert på området men för mig låter det som att man borde utgå från den balanspunkt som ligger längst fram och satt den andra bildningen på samma mått.

 

Då man lyfter skon vill man ju att skidspetsen skall följa med i första hand, om sedan bakre delen av skidan släpar i snön gör mindre. Detta är framförallt viktigt om det snöar och det är dåligt spårat.

Link to comment
Share on other sites

Är ingen expert på området men för mig låter det som att man borde utgå från den balanspunkt som ligger längst fram och satt den andra bildningen på samma mått.

 

Då man lyfter skon vill man ju att skidspetsen skall följa med i första hand, om sedan bakre delen av skidan släpar i snön gör mindre. Detta är framförallt viktigt om det snöar och det är dåligt spårat.

jo det är ju en poäng, samtidigt när bindningen väl är monterad blir ju "den nya" balanspunkten åtskilliga centimeter längre bak vilket snabbt äter upp den tidigare bakre balanspunkten.

Link to comment
Share on other sites

En bra sak med Rottefellabindningen är ju att det går att justera tyngdpunkten i efterhand, har själv justerat mina och det gör skillnad. Åkningen blir betydligt behagligare om den är rätt injusterad.

det hade jag gärna också gjort. jag har sett att en del provar placeringen genom en test repa med bindningen tejpad.

 

blev lite nyfiken, i vilken position upplever du din bindningsplacering som mest "behaglig"

 

 

förresten, men NIS-plattan på från fabrik kan man väl inte plocka ut balanspunkten själv? den borde väl bli förskjuten bakåt jmfört med om skidan inte hade plattan monterad?

Link to comment
Share on other sites

Är ingen expert på området men för mig låter det som att man borde utgå från den balanspunkt som ligger längst fram och satt den andra bildningen på samma mått.

 

Då man lyfter skon vill man ju att skidspetsen skall följa med i första hand' date=' om sedan bakre delen av skidan släpar i snön gör mindre. Detta är framförallt viktigt om det snöar och det är dåligt spårat.[/quote']

jo det är ju en poäng, samtidigt när bindningen väl är monterad blir ju "den nya" balanspunkten åtskilliga centimeter längre bak vilket snabbt äter upp den tidigare bakre balanspunkten.

Fel. Om du gör som oas skriver, så hamnar balanspunkten på strecket längst fram, ingen annan stans.

Link to comment
Share on other sites

Är ingen expert på området men för mig låter det som att man borde utgå från den balanspunkt som ligger längst fram och satt den andra bildningen på samma mått.

 

Då man lyfter skon vill man ju att skidspetsen skall följa med i första hand' date=' om sedan bakre delen av skidan släpar i snön gör mindre. Detta är framförallt viktigt om det snöar och det är dåligt spårat.[/quote']

jo det är ju en poäng, samtidigt när bindningen väl är monterad blir ju "den nya" balanspunkten åtskilliga centimeter längre bak vilket snabbt äter upp den tidigare bakre balanspunkten.

Fel. Om du gör som oas skriver, så hamnar balanspunkten på strecket längst fram, ingen annan stans.

Vad menar du är fel?

Link to comment
Share on other sites

jo det är ju en poäng' date=' samtidigt när bindningen väl är monterad blir ju "den nya" balanspunkten åtskilliga centimeter längre bak vilket snabbt äter upp den tidigare bakre balanspunkten.[/quote']

Fel. Om du gör som oas skriver, så hamnar balanspunkten på strecket längst fram, ingen annan stans.

Vad menar du är fel?

Jo, du skriver att den nya balanspunkten blir åtskilliga cm. längre bak. Förstår inte hur du tänker. Bindningen monteras ju på skidans balanspunkt. Just där hamnar den.

Hur menar du att punkten flyttas bakåt???

Link to comment
Share on other sites

Fel. Om du gör som oas skriver' date=' så hamnar balanspunkten på strecket längst fram, ingen annan stans.[/quote']

Vad menar du är fel?

Jo, du skriver att den nya balanspunkten blir åtskilliga cm. längre bak. Förstår inte hur du tänker. Bindningen monteras ju på skidans balanspunkt. Just där hamnar den.

Hur menar du att punkten flyttas bakåt???

bindningens balanspunkt är inte den samma som man markerar efter på skidan. "åtskilliga cm" var fel, men jag mätte just och skidans nya balanspunkt, med bindning monterad ligger 15mm längre bak.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...