Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

regler


Spannet

Recommended Posts

Har läst lite om otäcka utförsbackar i vasaloppet! Är första gången jag åker. Någon skrev i någon kommentar att många tar av sig skidorna och går nerför! Är detta tillåtet?

Hur är det med regler för övrigt om man knuffar eller råkar ha av en stav för någon, finns det kontrollanter efter loppet?

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag inte är tillåtet att ta av sig skidorna som deltagare under tävling. sen så är det rent allmänt förbjudet att gå i skidspår. Så ta av sig och gå på lopp blir dubbelfel.

 

första gången jag åkte vasan var jag nästan nybörjare. men det är inga backar som är läskiga på vasan ens för nybörjare. om du plogar lite försiktigt eller bara ställer dig stadigt i spåret kommer det gå fint. otäckheten är med 99% säkerhet överdriven!

 

Det finns reservstavar vid kontroller och i första backen. Men det borde väl vara informell regel på att den som orsakar stavbrottet får ge bort sin egen stav. Åk med lite marginal och ta det lugnt i första backen så ska det inte vara några problem.

Link to comment
Share on other sites

I Vasaloppet 98, rekordloppet var det blankis i backarna innan Tennäng, då stog det funktionärer och stoppade åkare vid toppen av backen och släppte på dem efterhand.

 

I sånt före kan även vissa av Vasaloppets backar blir farliga..backen vid Vasslan innan man kör under vägen svänger 90 grader efter en rejäl backe, vid snabbt före och dåliga spår kan den vara lurig. problemet om man står lite längre bak är ju att alla spår är sönderplogade, så länge det finns spår är det bara att åka med..

 

Annars är det inga större problem med backarna i Vasaloppet

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...