Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet spår


caroliness

Recommended Posts

Jag ska köra öppet spår måndag som slutet på min klassiker. Är en mycket ovan skidåkare och har lite frågor. Är det mycket backar, någon brant backe? Är det sämre spår på måndag än söndag?

Några andra allmäna tips kanske?

Har tänkt att betala vallning innan start och hoppas på att man då får bra fäste....

Link to comment
Share on other sites

Här kan du se en karta över bansträckningen, och nederst en så kallad banprofil som visar hur höjden varierar, det vill säga var backarna finns och hur branta de är.

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/22b1aa0041847531ac9aaf5ad658822d/Bana+o+hojd+Vasal+o+%C3%96S.pdf?MOD=AJPERES

 

Det finns en del branta backar, men med lite övning innan är det inte backarna som är det jobbiga - det är de nio milen.

 

Det du kan göra för att vara så väl förberedd som möjligt är att öva på att åka skidor. Ju fler mil du åkt innan du står på startlinjen, desto behagligare resa kommer du ha. Jag vet inte hur snöförhållandena ser ut hos dig, men om du inte har möjlighet att åka riktiga längdskidor så får du satsa på annan träning med fokus på kondition.

Link to comment
Share on other sites

Om spåren är bra beror mest på väderförhållandena. Men det är färre åkare på måndagen så om det t.ex. är mjukt och töväder så att spåren av den anledningen inte håller så bra, så är det bättre en måndag än en söndag.

 

Backar finns det en hel del men inte särskilt branta. Kraftigaste motlutet är precis i början men då är man ju pigg. Sedan blir det flackare ju närmare Mora man kommer, i princip. Dock är det faktiskt ganska brant nerför efter Hökberg, och i kombination med att man har åkt över 70 km så kan benen kännas som spagetti där. Så man behöver inte stå på i den allra djupaste fartställningen..

Link to comment
Share on other sites

Snabbast går det ner mot Tennäng efter kontrollen i Mångsbodarna.

Man får vara alert och titta framför sig så att inte spåren delar sig eller så när många har åkt före.

Gjorde själv en vurpa där ifjol när det skar ut.

 

Så ett tips är nog att öva en del på nedförsbackar så du får in lite vana.

 

Men som sagt, det ska inte vara några problem. Är själv feg och dålig på nedförsbackar och klarade mig igenom ifjol...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...