Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

McDonalds efter lopp?


perg

Recommended Posts

Jag körde ett lopp i Östergötland idag (4 mil på Syaslingan) och efteråt var jag ganska hungrig och tog därför ett stopp på McDonalds på vägen hem. Nu slog mig tanken att jag har läst tidigare att man efter ett lopp ska äta/dricka snabba kolhydrater inom 2 timmar för att maximera effekten och muskeltillväxten eller något sånt (vet inte om det stämmer?)..

 

Hur bra/dålig är egentligen ett McDonaldsmål då efter en sådan ansträngning om vi tänker oss t.ex. en vanlig Big Mac&Co med Pommes frites och Coca Cola? Dels innehåller det en väldans massa snabba kolhydrater men även en del salt (vilket man förlorat en del under loppet). Är det kanske i detta sammanhang så att den snabbmaten faktiskt är ganska okej?

Link to comment
Share on other sites

Muskeltillväxt-optimering är väl inte nåt för längdskidåkare? Men är det vad vill åt gissa jag att du ska byta colan mot mjölk för att få bra protein fort.

Det kanske inte ens var muskeltillväxt, minns inte exakt vad... Minns bara något om att det var bra (för något) att äta snabba kolhydrater inom 2 timmar efter ansträngning... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ett lopp i Östergötland idag (4 mil på Syaslingan) och efteråt var jag ganska hungrig och tog därför ett stopp på McDonalds på vägen hem. Nu slog mig tanken att jag har läst tidigare att man efter ett lopp ska äta/dricka snabba kolhydrater inom 2 timmar för att maximera effekten och muskeltillväxten eller något sånt (vet inte om det stämmer?)..

 

Hur bra/dålig är egentligen ett McDonaldsmål då efter en sådan ansträngning om vi tänker oss t.ex. en vanlig Big Mac&Co med Pommes frites och Coca Cola? Dels innehåller det en väldans massa snabba kolhydrater men även en del salt (vilket man förlorat en del under loppet). Är det kanske i detta sammanhang så att den snabbmaten faktiskt är ganska okej?

Min ytterst personliga åsikt är att hamburgare har ett oförtjänt dåligt rykte. Det är pommes frites som är den stora boven tror jag. Brukar ofta ta en burgare eller kanske en kebab efter skidor, jag tycker man känner hur krafterna kommer tillbaka omedelbart. Gärna med mjölk som någon annan skrev!

Link to comment
Share on other sites

Att äta snabba kolhydrater efter ett långt träningspass/tävling handlar om att få en så bra återhämtning som möjligt. Men idén är väl att få i sig det så fort som möjligt, 2h är inte direkt i anslutning till träningen/tävlingen. Är en snabb återhämtning viktig för dig så se till att ha en färdigblandad återhämtningsdryck tillhands i omklädningsrummet eller dyl. Proviva Active är en variant, Vitargo/Maxime mm har också varianter.

 

Min personliga åsikt vad gäller McDonalds är att det är rena skiten. Har du någonsin klivit ur en McDonalds restaurang nöjd? inte jag i alla fall.

Sedan kan jag hålla med om att en välgjord hamburgare inte är dålig mat. Men McDonalds är långt ifrån en välgjord hamburgare och all skit som finns i dressingen mm klarar man sig utan.

 

Idag har varje bensinmack både mackor och pastasallader. Ett betydligt bättre alternativ än Donken. Bananer och annan frukt finns också.

Link to comment
Share on other sites

Muskeltillväxt är samma in-princip samma sak som åter-hämtning i musklerna' date=' krävs samma sorts energi för det, så om mc donalds är bra för tillväxten så är det bra för åter-hämtningen.[/quote']

Så du går mc donald efter vasan menar du? :)

Japp!

Nejdå, brukar försöka få i mig nå annat!

 

Men om man ser på sommaren efter ett riktigt långpass är de inte alls ovanligt att jag och mina träningskompisar avslutar de hela med en stor pizza och lite cola på beachen, följt av lite strandhäng och kolla på brudar.

 

Tycker inte att man ska vara så kräsen med vad man stoppar i sig, speciellt efter tävling.

 

Dagarna innan kan man tänka lite mer på de, då framför allt för att få en bra balans i magen.

 

Godis de ska vi inte ens kommentera, då är missbrukar titeln snart frame. :)

Link to comment
Share on other sites

Muskeltillväxt är samma in-princip samma sak som åter-hämtning i musklerna' date=' krävs samma sorts energi för det, så om mc donalds är bra för tillväxten så är det bra för åter-hämtningen.[/quote']

Så du går mc donald efter vasan menar du? :)

Japp!

Nejdå, brukar försöka få i mig nå annat!

 

Men om man ser på sommaren efter ett riktigt långpass är de inte alls ovanligt att jag och mina träningskompisar avslutar de hela med en stor pizza och lite cola på beachen, följt av lite strandhäng och kolla på brudar.

 

Tycker inte att man ska vara så kräsen med vad man stoppar i sig, speciellt efter tävling.

 

Dagarna innan kan man tänka lite mer på de, då framför allt för att få en bra balans i magen.

 

Godis de ska vi inte ens kommentera, då är missbrukar titeln snart frame. :)

Tycker att du har en väldigt sund inställning till detta!

Jag menar att nog fan måste väl man kunna ta en pizza el. burgare om man i huvudsak tänker på vad man äter och som i mitt fall motionerar regelbundet(vasan under 6 timmar nästa år) eller i ditt fall tävlingsåker.

Lycka till på vasan skiforfun och se till att få en "vinnarpizza" efteråt :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker att du har en väldigt sund inställning till detta!

Jag menar att nog fan måste väl man kunna ta en pizza el. burgare om man i huvudsak tänker på vad man äter och som i mitt fall motionerar regelbundet(vasan under 6 timmar nästa år) eller i ditt fall tävlingsåker.

Lycka till på vasan skiforfun och se till att få en "vinnarpizza" efteråt :)

.

Man måste leva också!

Sen tycker jag att alla ska ta sig en ÖL eller lite vin när de satt sig hemma i soffan på kvällen under den första söndagen i mars, njuta... sedan lägga sig och sova med en avslappnad känsla och vara nöjd över sin prestation.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att du har en väldigt sund inställning till detta!

Jag menar att nog fan måste väl man kunna ta en pizza el. burgare om man i huvudsak tänker på vad man äter och som i mitt fall motionerar regelbundet(vasan under 6 timmar nästa år) eller i ditt fall tävlingsåker.

Lycka till på vasan skiforfun och se till att få en "vinnarpizza" efteråt :)

.

Man måste leva också!

Sen tycker jag att alla ska ta sig en ÖL eller lite vin när de satt sig hemma i soffan på kvällen under den första söndagen i mars' date=' njuta... sedan lägga sig och sova med en avslappnad känsla och vara nöjd över sin prestation.[/quote']

Ja just det.Glömde nämna ÖL :)

Link to comment
Share on other sites

Klart du kan käka på Donken eller dylikt efter träning/tävling! Mår själen bra så jobbar oxå kroppen bra=) Ät sånt som är gott och kör på bara!

Jo, ja... men det jag tänkte (frågan är lite seriös faktiskt) är hur näringsmässigt bra ett McDonaldsmål är efter ett långpass? Det är ju massvis med kolhydrater, en hel del salt och också en del fett (kanske inte lika bra?). Om man dessutom tar mjölk/milkshake som någon sa så man också får proteiner..

 

Det jag funderar på är om det t.o.m. är så att ett mål liknande McDonalds är att föredra framför många andra saker efter ett sånt lopp? ;)

Link to comment
Share on other sites

Om du äter på McDonalds för näringens skull får du nog tänka om. Så länge som resten av maten du får i dig är bra och det inte sker efter varje träning kommer du inte lida av det.

 

Du har fått fler bra svar redan. Självklart finns det bättre val efter träningen (annars med) men om det smakar gott gör det dig gott också! (i måtta) Så oroa dig inte

Link to comment
Share on other sites

Bättre att äta på mcdonalds än att vänta med att äta iaf. Det är väl mest transfettet i pommes frites:en som kan vara dåligt i stora mängder. Att dra i sig socker (cola) efter loppet tror jag inte är så dåligt, kanske tom lite bra. Det är ju i princip samma sak som sportdrycken du dricker under loppet.
Link to comment
Share on other sites

Jag körde ett lopp i Östergötland idag (4 mil på Syaslingan) och efteråt var jag ganska hungrig och tog därför ett stopp på McDonalds på vägen hem. Nu slog mig tanken att jag har läst tidigare att man efter ett lopp ska äta/dricka snabba kolhydrater inom 2 timmar för att maximera effekten och muskeltillväxten eller något sånt (vet inte om det stämmer?)..

 

Hur bra/dålig är egentligen ett McDonaldsmål då efter en sådan ansträngning om vi tänker oss t.ex. en vanlig Big Mac&Co med Pommes frites och Coca Cola? Dels innehåller det en väldans massa snabba kolhydrater men även en del salt (vilket man förlorat en del under loppet). Är det kanske i detta sammanhang så att den snabbmaten faktiskt är ganska okej?

Man har ju ett fönster på en halvtimme (eller om det var en timme) efter träning då musklerna är som mest mottagliga för att lagra in ny energi. Sen efter en timme går det betydligt långsammare. Viktigt alltså om man ska träna dagen efter t.ex. Själv är jag noga med att äta inom 30 min efter träning. Gym eller skidor eller vad som helst.

 

Jag skulle säga att Mc Donalds är bättre än inget. För att stoppa nedbrytningen i kroppen. Men jag skippar pommes frites och läsken och tar mjölk eller vatten. Sen hem och ät nåt nyttigare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...