Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet spår 27/2 - taktik och vallning


Madbomber

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

OK nu börjar prognoserna se stabila ut. Jag börjar så smått räkna med att ha ca -6 vid start och sedan -1 som varmast.

 

Mitt problem är att jag inte är så bra på fästvallning när det kommer så nära 0:an... Jag har Swix grundvax, blå extra och violett, Rode Blå super och violett multigrade.

 

Om prognosen stämmer tänker jag mig grundvax - violett som sedan täcks med blå. Lutar åt Rodes då jag tycker mig ha bättre glid då.

 

Självklart kommer jag kolla förhållanden på plats på morgonen och välja och testa då, MEN behöver jag redan nu inhandla något annat???

 

Alltid är det något man blir nervös av som ovan förstagångsåkare. Och nej, jag tänker inte köpa vallning utan jag ska både valla och åka själv, annars är det fusk (för mig i alla fall).

Link to comment
Share on other sites

OK nu börjar prognoserna se stabila ut. Jag börjar så smått räkna med att ha ca -6 vid start och sedan -1 som varmast.

 

Mitt problem är att jag inte är så bra på fästvallning när det kommer så nära 0:an... Jag har Swix grundvax, blå extra och violett, Rode Blå super och violett multigrade.

 

Om prognosen stämmer tänker jag mig grundvax - violett som sedan täcks med blå. Lutar åt Rodes då jag tycker mig ha bättre glid då.

 

Självklart kommer jag kolla förhållanden på plats på morgonen och välja och testa då, MEN behöver jag redan nu inhandla något annat???

 

Alltid är det något man blir nervös av som ovan förstagångsåkare. Och nej, jag tänker inte köpa vallning utan jag ska både valla och åka själv, annars är det fusk (för mig i alla fall).

Som prognosen ser ut med några enstaka minusgrader och i det stora hela uppehåll dagarna innan så är det väl hugget som stucket mellan swix lila och rode multigrade. Det beror dels på temperaturen och dels hur mycket snön har hunnit åldras. Om det håller sig runt nollan eller några enstaka minus blir det väl lätt ganska blankkört och då kan det vara klokt att köra med lila redan från början. ta med den på turen för att kunna bättra på på vägen annars. Täcka med något lager blått är nog inte fel, men prova på plats (eller swix lila täckt med multigrade kanske?).

 

Medf tanke på att prognoserna är så nära noll skulle jag rekomendera att du skaffar en mjukare burk också (Typ Swix VR60 eller något annat i den röda skalan efter smak och plånbok).

Link to comment
Share on other sites

OK nu börjar prognoserna se stabila ut. Jag börjar så smått räkna med att ha ca -6 vid start och sedan -1 som varmast.

 

Mitt problem är att jag inte är så bra på fästvallning när det kommer så nära 0:an... Jag har Swix grundvax, blå extra och violett, Rode Blå super och violett multigrade.

 

Om prognosen stämmer tänker jag mig grundvax - violett som sedan täcks med blå. Lutar åt Rodes då jag tycker mig ha bättre glid då.

 

Självklart kommer jag kolla förhållanden på plats på morgonen och välja och testa då, MEN behöver jag redan nu inhandla något annat???

 

Alltid är det något man blir nervös av som ovan förstagångsåkare. Och nej, jag tänker inte köpa vallning utan jag ska både valla och åka själv, annars är det fusk (för mig i alla fall).

Jag ska oxå åka på söndag och jag har börjat med mitt fäste så smått idag. Har värmt in ett lager Skigo grön -7 -20 som grund och sen har jag Skigo lila och Swix VR 40 som topp. Tar med en mjukare valla i midjeväskan. Du kan nog satsa på Rode för den ska ju vara bra i nysnö säger dom. Kan vara bra kanske att mjukare valla i botten och hårdare i ytskikten när loppet slutar i varmare väder. Jag är oxå nybörjare men det är kul att tänka och fixa till sin egen vallning.

Vädret ser ju ut att bli riktigt gött =)

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

blev lite osäker på om det är -6 vid start och sedan några grader varmare under loppet (som yr.no:s prognos) tänkte jag nog köra swix blå och lila som fäste, men vilken ordning? blå som bas och lila ytterst eller tvärtom, brukar man inte ha kallare underst?
Link to comment
Share on other sites

blev lite osäker på om det är -6 vid start och sedan några grader varmare under loppet (som yr.no:s prognos) tänkte jag nog köra swix blå och lila som fäste, men vilken ordning? blå som bas och lila ytterst eller tvärtom, brukar man inte ha kallare underst?

Kall/varm/kall kanske är bra? Så har jag vallat

Link to comment
Share on other sites

Vad använder de för vallor etc. om man köper vallning? Brukar få till det bra själv men har aldrig vallat för 90 km...

 

SVT´s vasaloppssite skriver idag:

Natten till söndag avtar vinden men det ser ut att bli mest molnigt så att kylan lindras ändå. På morgonen kan nog solen titta fram i Sälen, men under resan till Mora blir det allt molnigare och kanske också lite snöfall när vi närmar oss Mora.

Vinden blir mest svag ca 1-3 m/s från syd

Temperaturen vid starten i sälen ca -7 till -10

ganska snabbt stiger den och håller sig mellan -1 och -5.

Link to comment
Share on other sites

Ny prognos på YR... -3 vid start och sen upp till 0 på dagen.

 

OM det skulle bli så här, hur tycker ni jag ska använda:

Rode violett multigrade

Swix violett

Swix röd special

Skigo flourkicker -2 till +3 (har jag aldrig ens provat...)

 

 

Usch, sånt här gör mig nervös :-)

verkar ju bli aningen kallare enligt senaste prognosen, men inte speciellt mycket nysnö. Skulle satsa på rent multigrade om det inte är tydligt blanka spår/gammal snö. Då kan swix lila vara aktuell, täckt med Multigrade antagligen om det är runt -5, men rent kan fungera om det är några grader varmare. Röd special i fickan. Inte en susning om fluorkicker... kallare än -5 -6. multigrade täckt med någonting blått.

Link to comment
Share on other sites

Man ska alltså täcka multigrade med blått? Hur många lager av varje på ett ungefär?

 

Funderar på detta upplägg (ÖS måndag, -12 vid start som går till 0 under dagen):

 

Toko grund invärmt

1 lager blått

3 lager multigrade

1 lager rode super

Toppa med Star S7 (-2 -10)

Men får du fäste med det där om det blir 0 grader framföralt om det inte är väldigt ny snö?

 

Jag vet inget om start burken men resten tror jag är för hårda vallar för 0 grader.

Link to comment
Share on other sites

Man ska alltså täcka multigrade med blått? Hur många lager av varje på ett ungefär?

 

Funderar på detta upplägg (ÖS måndag' date=' -12 vid start som går till 0 under dagen):

 

Toko grund invärmt

1 lager blått

3 lager multigrade

1 lager rode super

Toppa med Star S7 (-2 -10)[/quote']

Men får du fäste med det där om det blir 0 grader framföralt om det inte är väldigt ny snö?

 

Jag vet inget om start burken men resten tror jag är för hårda vallar för 0 grader.

Det blir säkert halkigt om det närmar sig noll, men om temperaturen varierar från -12 till noll lär man få kompromissa åt något håll. Kanske bättre att börja med att valla för något som fungerar de första 3-4 timmarna och räkna med att bättra på fästet om det skulle behövas.

Link to comment
Share on other sites

Man ska alltså täcka multigrade med blått? Hur många lager av varje på ett ungefär?

 

Funderar på detta upplägg (ÖS måndag' date=' -12 vid start som går till 0 under dagen):

 

Toko grund invärmt

1 lager blått

3 lager multigrade

1 lager rode super

Toppa med Star S7 (-2 -10)[/quote']

Men får du fäste med det där om det blir 0 grader framföralt om det inte är väldigt ny snö?

 

Jag vet inget om start burken men resten tror jag är för hårda vallar för 0 grader.

Jo, men det är ju -12 vid start och 0 först vid 13-tiden. Snön håller sig väl kallare än luften ett tag också. Tar med mig lila o lila special hade jag tänkt också.

Link to comment
Share on other sites

Går det bra att få på mjuk sedan hårdare på?

Tänkte typ swix violett och sedan blå på den.

Ja det går finfint.

Vad exakt är det som händer? Nöter man bort det yttre lagret bara? Är det bara ett blått lager man tar?

 

Funderar på lila istället för multigrade nu...

I teorin så skulle man väl göra det, nöta lager för lager, men det lär man väl inte göra i praktiken?

 

Så här såg Swix vallatips ut för idag på Kortvasan som verkar vara ungefär samma temp som på söndag (som det ser ut nu):

http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainContent_6254&MainContent_6254=6297:0:24,3264

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter sköna 9 mil igår. Äntligen lyckades jag 100% med vallningen. -5 vid start och sedan var det nog ca -1 som varmast.

 

Glid: LF6/LF8 invärmt 4 ggr (utan sickling mellan)

LF6 1 gång

HF8 1 gång

 

Hade riktigt bra glid i åtminstone 7 mil, sedan kändes det trögare.

 

Fäste: Swix grundvax invärmt

2 lager Rode blå super

4 lager Rode violett multigrade i pyramid

2 lager Rode weiss

 

Tog inget på glidet (som jag kunde känna) och fästet var bra och höll hela vägen till Mora!

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades oxå med vallningen tyckte jag.

Glid: Grafit 1 gång. Skigo LF blå 1 lager. Pölder HF 1 lager. Bra glid i 7 mil till det blev avrmare i snön. Det var många som sa att dom hade liknande glidtapp på sista 2 milen.

 

Fäste: Skigo XC grön som grund. XC lila i pyramid med lite swix vr40 som topp. Bra fäste i 9 mil =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...