Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning inför VL 2011


Nästa års vasaloppsegrare

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Provade idag med burk (V55 Red Special) i precis nyfrusen räls som hade varit plus (sugföre) under dagen och det bet bra.

 

Det var härnere i Värmland så fungerar det här känns det som att det blir blått burkföre i Dalarna på söndag. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi är uppe i sällen/Gubbmyren nu och vallar och testar skidor.

 

Jögge kom just in och sa att han absolut inte tror på klister. Nu är det 0 ute men ändå inget klisterföre.

 

Perra lägger skigo grafit, skigo gult och lila blandat. På toppen lägger han en fluid skigo c44. Han är inne på att lägga klister och toppa med kallvalla, och därmed följa skigos vallatips. (Frågan är dock om han inte kommer att backa på detta...)

 

Jag ska lägga BWLF, swix HF8 och toppa med swix pulver fc7. Fästet blir basewax och ngn mjuk burkvalla.

 

Perra är övertygad om att glidet blir enkelt att fixa och liten skillnad medan det är fästet som blir det tricksiga för oss som inte bara stakar.

Link to comment
Share on other sites

Dagens skejtvasa bjöd på ett otrevligt före, där fuktig, sugande snö som påminde mest om kram nysnö bröt igenom den tunna ishinnan ovanpå. I de klassiska spåren var det snabbt, lite blankt före från Vasslan till Hökberg ungefär, sedan började även de lida av fukten. Jag tror att man idag hade klarat sig bra med burk om man åkt klassiskt.

 

Förhoppningsvis får ni mer påfrusna spår på söndag.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

kommer idag från StafettVasan (4:e mars) och kan rapportera från klassiska spåret där.

På fredag morgon var det ca -1 i snön vid starten. Snön kändes transformerad av frysande o smältande o frysande, men kristallerna var rätt små ändå. Trots mjuka burkar tex. Rode P52 Röd Extra och P42 Violett Extra var det svårt för vår åkare att få fäste. (märkt 0 - +2 resp 0 - +1 men precis som skrivits här på skidforum tidigare så passar Rode burkar ofta för si så där undre kanten eller 2 grader kallare). Somliga åkare menade att klister behövdes.

Under dagen blev det rejält varmare, flera plusgrader o solen kikade fram. Vår åkare av Hökberg - Mora hade ett Rossa klister täckt av tunnt lager burkvalla o hade fint fäste i de soligare partierna (med blötare snö) men i skuggorna mellan träden var det isigt.

Vad gäller glidet fungerade Skigo LF orange utmärkt under den ganska varma fredagen.

Men prognosen för söndagen verkar just nu vara ca -10 i Sälen på morgonen och ca -1 i Mora mitt på dagen, så rejält kallare. Men utan nederbörd är den transformerade snön kvar! Skulle kunna tänka att ett violett/blått klister, ev Multigrade, o täckt med burk för undvika infrysning i pudriga/frästa spår skulle kunna fungera bra om prognosen står sig. Ovanpå klistret(n) en mjukare burk (tex. Violett Multigrade) för senare delen av loppet då varmare, och ovanpå den en hårdare burk (kanske Blå super -1 - -3 eller ännu hårdare burk).

För glidet en hårdare paraffin, eller varför inte stålsickling ? Dessutom rillning för bästa glid.

Link to comment
Share on other sites

Nu ser det ut att bli lite varmare än vad gårdagens prognos sa enligt SMHI i alla fall... YR ser ut att ha någon grad varmare på morgonen men samma vid lunch om jag inte minns fel...

 

Jag hade fästvallningsångest igår kväll och tvekade och tvekade och beslutade mig (mer eller mindre ofrivilligt pga tidsbristen) att jag lämnar in skidorna istället för fästvallning (glidet låter jag ligga kvar på det jag fixade i torsdags)... kommer inte ha möjlighet att valla själv annat än de närmaste två timmarna ändå nu....

Link to comment
Share on other sites

Hej,

kommer idag från StafettVasan (4:e mars) och kan rapportera från klassiska spåret där.

På fredag morgon var det ca -1 i snön vid starten. Snön kändes transformerad av frysande o smältande o frysande, men kristallerna var rätt små ändå. Trots mjuka burkar tex. Rode P52 Röd Extra och P42 Violett Extra var det svårt för vår åkare att få fäste. (märkt 0 - +2 resp 0 - +1 men precis som skrivits här på skidforum tidigare så passar Rode burkar ofta för si så där undre kanten eller 2 grader kallare). Somliga åkare menade att klister behövdes.

Under dagen blev det rejält varmare, flera plusgrader o solen kikade fram. Vår åkare av Hökberg - Mora hade ett Rossa klister täckt av tunnt lager burkvalla o hade fint fäste i de soligare partierna (med blötare snö) men i skuggorna mellan träden var det isigt.

Vad gäller glidet fungerade Skigo LF orange utmärkt under den ganska varma fredagen.

Men prognosen för söndagen verkar just nu vara ca -10 i Sälen på morgonen och ca -1 i Mora mitt på dagen, så rejält kallare. Men utan nederbörd är den transformerade snön kvar! Skulle kunna tänka att ett violett/blått klister, ev Multigrade, o täckt med burk för undvika infrysning i pudriga/frästa spår skulle kunna fungera bra om prognosen står sig. Ovanpå klistret(n) en mjukare burk (tex. Violett Multigrade) för senare delen av loppet då varmare, och ovanpå den en hårdare burk (kanske Blå super -1 - -3 eller ännu hårdare burk).

För glidet en hårdare paraffin, eller varför inte stålsickling ? Dessutom rillning för bästa glid.

Intressant, fick just en rapport från Oxberg där spåren nu är väldigt isiga och snabba. De kommer naturligtvis fräsa upp spåren och göra nya senare idag, men mycket tyder på en hel del transformerad snö och is.

 

Vad tycker ni om att gå på Rodes rekommendationen (i Rodes vallningsguide som jag endast har hittat på italienska)?

 

http://www.rodewax.it/Catalog/Media/File/WaxingGuide.pdf

Sidan 11

Trasformata/Asciutta/-5° -2° som ger

Base K20 SKARE BLUE + Mix K30 KLISTER VIOLET + K40 KLISTER RED + K76 KLISTER MULTIGRADE - Coprire con (täck med) P28 BLUE SUPER WEISS

Link to comment
Share on other sites

Tack gode Gud för det! Hur bra tränad är man förresten om man får träningsverk av gårdagens borstning!Fyfan, känns som man redan åkt ett vasalopp, haha.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det verkar lite klent med deras lagerrekommendation (swix) där man totalt ska ha 4 lager över grundvallan, vad anser ni?

det är ju bara deras rekomendation du måste ju utgå från dina skidor och dina erfarenheter....=) själv så har jag 6 lager valla och 1 lager grund vax....;)

Link to comment
Share on other sites

Antal lager (burk-fästvalla) bestäms av hur högt ditt spann är samt dess profil (ett flackt spann gör att pyramidvallning med fler lager i mitten och färre - bara enstaka - längst fram, är viktigt), samt hur spåret är.

 

De berättade nyss på Vinterstudion att det kom _lite_ nysnö i Sälen under lördagen. Men med betoning på litet, så kommer det mest vara transf snö, som smält o frusit, kvar i spåret.

 

Personligen är jag lite skeptisk till Swix rekommendation med enbart burkvalla, blå o violett för att prata nummer istället för nya siffer-systemet.

 

Klistervallning + burk är svårare att få till rätt när det är frästa spår. Kanske det är därför Swix rekommenderar enbart burkvallning - en "enklare" vallametod. De vill inte riskera att få besvikna kunder.

 

Men med _tunnt_ lager klister, tex. violett o multigrade, i botten, ev även lite silver som kan hjälpa hålla borta att oönskat material fastnar i vallan, samt mjuk burk o något hårdare burk över, kan man få ett bättre bett! Det bör dock testas, för säkerhets skull - så att is inte bildas på fästet.

Link to comment
Share on other sites

Citat från http://www.bull-ski-kajakk.no/?vis=nyhet&id=8904

"På feste er jeg helt sikker på at de som ikke har forsømt staketrening i sommer og høst kan gå på ett rent voksalternativ. Da har man nok feste til å komme seg opp første bakken, men både slitasjemessig og temperaturmessig vil det nok ikke være antydning til feste mot slutten av løpet. For de som vil ha trygt feste litt lengre ut i løpet må man ha et tynt lag med klister i bunn og så dekke dette med voks."

Link to comment
Share on other sites

Vi har varit runt och snackat med alla tillverkarna i stadiumtältet och varit på hos vasasvahn mm. Vi har lyssnat med landslagskontakter. Till slut lutar det åt att vi lyssnar på Perras farbror.

 

Det blir inget klister. Vi följer Rodes vallainstruktion men hänger av deras sista lager och lägger på en Skigo kickvax -1--20

 

Dvs

Värm ihop Rodes black base blandat med grön -10 till -30

2 lager super extra -1 till -5

3 lager violett 0

Sen täcker vi med 2 lager skigo HF -1 till -20

 

En vinnare??

Link to comment
Share on other sites

Vi har varit runt och snackat med alla tillverkarna i stadiumtältet och varit på hos vasasvahn mm. Vi har lyssnat med landslagskontakter. Till slut lutar det åt att vi lyssnar på Perras farbror.

 

Det blir inget klister. Vi följer Rodes vallainstruktion men hänger av deras sista lager och lägger på en Skigo kickvax -1--20

 

Dvs

Värm ihop Rodes black base blandat med grön -10 till -30

2 lager super extra -1 till -5

3 lager violett 0

Sen täcker vi med 2 lager skigo HF -1 till -20

a

En vinnare??

Tack för infon, även om jag skulle välja Super Extran istället för Ski-Go på toppen. Jag gillar Rode skarpt för nysnö och finkornig snö, men en fråga som jag ställer mig är om Rode klarar den hårda snön i VL-spåret (transformerad med inslag av is) lika bra som Swix VR-vallor?

 

Varför väljer ni Rode istället för Swix i dessa snöförhållanden?

 

Jag upplever Roden som mjukare och med högre risk att bli nedsliten under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Swix tips skiljer sig lite från tex Skigo, Vauhti och Rode. Känns som att Swix är mer anpassat till riktigt bra åkare medans övriga skulle kunna funka för i princip alla åkare.

 

På vinterstudion idag var det en hyfsad åkare (ca 5.30 förra året) som var helt inne på att köra med tejp. Kan det vara ett alternativ om man har ett lite högre spann?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...