Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Farligt med träning?!


TT

Recommended Posts

Det verkar som dina två citat över motsäger varandra. Så väldigt mycket träning behövs det endå inte för att åka vasaloppet flera gånger och inte heller för att vara med i deras elit grupp (160% av vinnartiden).

Så här har de resonerat:

 

"Since those who participated in several races tended to ski faster races (Spearman rank correlation 0.45, p<0.001) and improvements in VO2max are directly related to intensity, duration, and frequency of training, the number of successful participations in Vasaloppet and the finishing times in the period from 1989 through 1998, as continuous variables and in categories, were used as estimates of level of physical exercise."

Link to comment
Share on other sites

Ja, men vad är din poäng?

 

Ja, det finns en korrelation mellan resultatet och hur mycket man tränar men min poäng var att det har satt ribban i min mening lågt med tanke på den bästa gruppen. Om man åkar vasan ett par gånger på 6.5 timmar ett normal år behöver man inte träna så väldigt mycket. Det är nog en mängd träning som de flesta tycker är ok och med bara positiva effekter.

 

Du undrar jag vad de menar med ditt första citat över som säger "Evidence shows that moderate habitual exercise at middle and old age does not increase the risk of developing osteoarthritis"

 

Hur mycket träning är detta? Bara promenader ett par gånger i veckan?

Link to comment
Share on other sites

Nog är det skillnad på den träningsmängd som krävs för 6.30 mot 9-10 timmar. Motion är väl mer att cykla till/från jobbet, gympapass eller 5km jogging. Nyttigt utan tvekan men det blir ingen VL-medalj av det.
Link to comment
Share on other sites

Men det är inte det som är deras slutsats.

 

"Background

 

To complete long-distance ski races' date=' regular physical exercise is required. This includes not only cross-country skiing but also endurance exercise during the snow-free seasons. The aim of this study was to determine whether the level of physical exercise is associated with future risk of severe osteoarthritis independent of previous diseases and injuries."

 

"We conclude that intensive exercise, at a level required to complete multiple and fast long-distance skiing races, is associated with a higher risk of severe knee and hip osteoarthritis."[/quote']

Jag rättar mig själv med STORA BOKSTÄVER:

"jag har svårt att tro på slutsatsen att det skulle vara farligt för höft och knäled med VASALOPPS-längdskidåkning baserat på detta material. "

Trodde det var underförstått och självklart, den empiriska grunden i studien är Vasaloppslängdskidåkning.

Men de påstår inte att Vasaloppsåkning är skadligt, snarast tvärtom:

 

"Undoubtedly, participation in sports and exercise has a positive effect on health in most people. Evidence shows that moderate habitual exercise at middle and old age does not increase the risk of developing osteoarthritis."

 

De skriver explicit:

 

"...intensive exercise, at a level required to complete multiple and fast long-distance skiing races, is associated with a higher risk of severe knee and hip osteoarthritis."

 

 

Det är frågan om två helt skilda saker.

Förstår inte dig Dorpat, vi diskuterar Vasaloppet explicit, dvs. fast long-distance skiing races, om det är bra eller dåligt för knä och höftled. Du blandar in "moderate habitual exercise at middle and old age", detta är INTE Vasaloppsåkare såsom Fredriks också påpekat, detta är typ stavgång ett par gånger i veckan. Studien konstaterar alltså att andra studier konstaterat att typ stavgång lite regelbundet inte är farligt för höft och knäled ..., mycket informativt och av stort nyhetsvärde :)

Link to comment
Share on other sites

Jag rättar mig själv med STORA BOKSTÄVER:

"jag har svårt att tro på slutsatsen att det skulle vara farligt för höft och knäled med VASALOPPS-längdskidåkning baserat på detta material. "

Trodde det var underförstått och självklart' date=' den empiriska grunden i studien är Vasaloppslängdskidåkning.[/quote']

Men de påstår inte att Vasaloppsåkning är skadligt, snarast tvärtom:

 

"Undoubtedly, participation in sports and exercise has a positive effect on health in most people. Evidence shows that moderate habitual exercise at middle and old age does not increase the risk of developing osteoarthritis."

 

De skriver explicit:

 

"...intensive exercise, at a level required to complete multiple and fast long-distance skiing races, is associated with a higher risk of severe knee and hip osteoarthritis."

 

 

Det är frågan om två helt skilda saker.

Förstår inte dig Dorpat, vi diskuterar Vasaloppet explicit, dvs. fast long-distance skiing races, om det är bra eller dåligt för knä och höftled. Du blandar in "moderate habitual exercise at middle and old age", detta är INTE Vasaloppsåkare såsom Fredriks också påpekat, detta är typ stavgång ett par gånger i veckan. Studien konstaterar alltså att andra studier konstaterat att typ stavgång lite regelbundet inte är farligt för höft och knäled ..., mycket informativt och av stort nyhetsvärde :)

Nja, du diskuterar hurvida Vasaloppet explicit är dåligt för knä och höft, men studien verkar diskutera något annat. ;)

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt vad denna studien gör för nytta i verkligheten. Skummade den mest, ska ge den ett nytt försök. 1% risk gör ju att det finns utrymme att chansa tycker jag, finns ju andra vinster med träning. Men nog måste den väl vara riktad mot vasaloppsåkare explicit det är ju den gruppen som undersökts. Det måste väl ändå vara att generalisera att deras resultat gäller för all längre konditions idrott. Även om det säkert är fullt möjligt att även ex Stockholm maraton delatagare också hör till riskgruppen.

Tror också att det är som någon tidigare skrev att det finns en möjlighet att deltagare i vasaloppet sedan tidigare ligger i riskgruppen för artros pga tidigare idrottsutövning.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev också lite orolig efter att ha sett rapporten. Men efter att ha läst denna tråd och funderat lite så är min oro nästan nere på noll.

 

Ett förslag på uppföljande forskning kunde ju vara att gå igenom problem hos den extremt hårdtränade eliten. Det kan inte vara så svårt att undersöka de 100 eller t o m de 1000 bästa skidåkarna från 60-80 talet; gärna internationellt. Intressanta jämförelsegrupper kunde vara motsvarande elitlöpare samt motionärer och medelsvenssons.

 

Hittar man då något oroande så bör ju var och en också väga in den lyx det är att få och kunna idrotta samt övriga positiva hälsoeffekter.

Link to comment
Share on other sites

Hör på det här då!

Har sedan c:a 20 år tillbaks diagnosen Bechterew/Psoriasisartrit (ledsjukdom). Efter att inte ha tränat rejält fysiskt sedan i början av 90-talet, tog jag förra våren saken i egna händer, då mitt liv bara försämrades allt mer. Började på eget intiativ att åka skidor efter att ha sett Vasaloppet på Tv.

Bestämde mig redan då för att jag skulle åka VL 2011 för första gången. Tränade hårt på cykel rullskidor och gym under 11 månader. Åkte VL på Strax över 7 timmar och Halvvasan tisdagen innan på strax under 3 timmar. Mina värkproblem är i princip på noll så länge som jag inte gör några uppehåll i min träning. Ligger fnv på en träningsdod på mellan 10-15 tim/vecka.

Är inne på mitt 58:e levnadsår och tror inte ens att jag var så här vältränad under min aktiva karriär som fotbolls- och ishockeyspelare på elitnivå under 70- och 80-talet.

Måste fortfarande ta en del bromsmediciner, men har annars minskat min medicinering ungefär till hälften.

Så länge man tränar med förstånd tror jag att all träning bara är bra oavestt i vilken ålder man är.

Har på gamla dar lärt mig hur viktig kosten och återhämtning är under hård träning.

De läkare, sjukgymnaster, etc inom sjukvården som jag träffar bara applåderar det jag nu håller på med. Som jag nu mår lär det bli många Vasalopp till de närmaste åren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...