Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur gammla är ni?


salomons son

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

På A svarar jag 48 (i år) och på B vet jag inte...

 

Känner mig faktiskt i toppform i år, har cyklat till jobbet hela vintern (3mil) och blev förvånad över hur bra det gick, känns som man blir "segare" med åren, tar inte slut lika lätt.

Link to comment
Share on other sites

A: 25

 

B: 33

Att du förbättrat din tid globe86 med 2 tim. och 8 min på ett år är anmärkningsvärt. Du kan ju nu lugna ner dig lite till nästa år och låt säga förbättra dig "bara" 1.5 timmar. Du vinner ju ändå loppet. Och då blir det väl stor fest om jag förstått det hela rätt enligt andra beskrivningar här på forum. Och när du blir 33 åker du väl nästan på negativ tid om du håller dig till detta mönster ?

 

Även om vi lägger ihop tiderna de två senaste åren slår du mig med nästan 30 min. Men visst åkte du även öppet spår ? (jag försöker att hitta något halmstrå att jag slagit dig på på något sätt att räkna utan att ta till det mest brutala, dvs. att det som räknas är sammanlagd tid på båda öppna spåren och vasalopp samma år)

Link to comment
Share on other sites

Fråga A: Hur gammal är du?

 

Fråga B: Om du passerat din prestationstopp' date=' vid vilken ålder inträffade den?[/quote']

Många har svarat men inte trådskaparen, anar vi en ålderskris? ;)

Min gissning, han börjar närma sig 40 :)

Link to comment
Share on other sites

A: 54 år

B: 2012

Det bästa med skidor är att man kan överträffa sig själv även som äldre. Har åkt VL sedan 1984 och bästa resultatet var 2007 med en placering på drygt 2000. Efter det sämre placeringar, men det innebär inte att prestationstoppen varit sämre, snarare bättre. Skyller på yttre faktorer typ missad vallad, dålig start osv. Vad vore tävlandet om man inte kunde skylla på sådant?

Link to comment
Share on other sites

A: 56 år

B: Har förhoppningsvis ännu inte passerat min prestationstopp.

 

Bästa tid: VL 1998 6:01 (led 5), men då var det ju rätt bra före.

Bästa lopp: ÖS 2010 6:03 vilket gav led 3 till i år (då jag bröt).

Återstår att komma under 6 timmar och ta medalj vilket jag hoppas kunna göra något av dom kommande åren.

Link to comment
Share on other sites

A:Man frågar aldrig en kvinna om hennes ålder!!!:o

Nä man pratar inte om mens heller. ;)

 

A blir svaret: 34

B: Top och top måste ha varit runt 30 då jag tävlade som mest. Men då konditionen inte blir sämre med mindre tränande måste man väl säga att man bevarar sig väl. Men hoppas att man i 15år till ska kunna hålla sig i minst i led 3 med 4h i veckan.

Om man åker vasan vart annat år och hela tiden startar i 3:an och kör ner sig i 2:an så är planen och hoppas att den räcker 6 ggr.

2003 6:34

2006 5:58 pl ~1100 67mil träning

2008 5:53 pl ~1650 hade jag åkt 10mil på snö startade i led4 och körde ner mig till 3:an.

Jag har missat vasan sedan dess pga renoveringar av hus och barn som tar väääldigt mycket tid, det är sjukt vad barn kan suga ur tiden, den som man förr tränade. Med en bakgrund med 15-18h i veckan och nu bara få 3-4h/v så känns det sjukt lite. Men nästa år så ska jag stå i Bergaby. I led 3 för att slippa alla fuskare i led 5.

Link to comment
Share on other sites

A: 9-15år om jag ska se resultatmässigt. efter 10 års träningsuppehåll tog jag sedan upp träning igen vid 25.

B 37

Nått som slår mig när jag tittar på resultatlistor från yngre åldern (10-11 år) är att jag kunde åka 2.5km på ca 8min troligen snabbföre iof men med dåtidens utrustning mm, är ju inte enormt mycket snabbare nu om man säger så....

Link to comment
Share on other sites

A: 52 i sommar

 

B: Runt 25 årsåldern, märker att jag har tappat mer i löpning än längdskidor.

Misstänker att det kan bero på ökad kroppsvikt och ett skadat knä, dessutom är det ju lite skillnad på skidor/skor/stavar & bindningar idag mot för 25-30 år sedan.

Är terrängen tuff och föret snabbt, märker man att man fegar ur betydligt mer idag när det börjar gå fort, än när man var yngre.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att det ser ut som att man ligger i topp på någonting här på skidforum, 66 år ung (67 i år) verkar det ju inte vara någon som slår. Stebe, Volevodin och LL får kämpa om silvret med sina 63, ni får väl redovisa födelsedatum för att avgöra det hela.

 

Och kul att Vasa vidhåller att jag är en av tre han vill slå på nästa Vasalopp, tillsammans med Damsegrarinnan och Globe86, som ju verkar ha rekordutveckling och absolut vinner lopet om han gör samma förbättring som han gjorde iår. Det sporrar verkligen även om jag förstår att det inte blir lätt att hitta någon ny taktik i min ålder.

Det jag tror jag kan förbättra är STYRKAN i stakningen och givetvis bli si så där 5 kilo lättare utan att tapa muskler.

Och eftersom jag ju inte för så länge sen åkte öppet spår på 5.29 så borde det väl gå att

igen nå under sex timmar även på Vasalopet.

Min slogan är ju och har alltid varit: MAN HAR ALDRIG MISSLYCKATS FÖRRÄN MAN SLUTAT FÖRSÖKA.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, skall vi verkligen kämpa emot varandra? Jag tycker vi oldboys kör ett lagteam ala cykel och krossar ungtupparna :) Vad sägs om det?

Bra förslag, givetvis skall vi kämpa MED varandra. Jag gjorde ju ett tappert försök i vintras att krossa ungtuparna, men tyvärr körde ju Globe86 skjortan av mig. Men som sagt, det kommer nya vintrar och med er support kanske det ändå går att få bukt med Globen och Vasagubben. I varje fall om det blir mer speciella förhållanden än det extremt lätta (och lättvallade) före som gällde vid årets lopp. Då kanske rutinen och taktiken bättre kommer till sin rätt.

Men kul att bli utmanad av "ungtupparna" och kanske sporra dem till stordåd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Lyfter tråden igen då trådskaparen fått upp inläggstakten igen och har ju ännu inte själv svarat på frågan!

ditt närmast maniska intresse för min ålder känns inte sunt, jag vågar därför inte besvara frågan i detalj.

 

jag är över 30 och under 40. min formtopp när det gäller längre distanser har inte inträffat ännu.

Link to comment
Share on other sites

Lyfter tråden igen då trådskaparen fått upp inläggstakten igen och har ju ännu inte själv svarat på frågan!

ditt närmast maniska intresse för min ålder känns inte sunt' date=' jag vågar därför inte besvara frågan i detalj.

 

jag är över 30 och under 40. min formtopp när det gäller längre distanser har inte inträffat ännu.[/quote']

Ähum! Vem startade tråden? Ang. maniskt intresse av ålder? Bara undrar.

Link to comment
Share on other sites

ditt närmast maniska intresse för min ålder känns inte sunt, jag vågar därför inte besvara frågan i detalj.

 

jag är över 30 och under 40. min formtopp när det gäller längre distanser har inte inträffat ännu.

Det är alltså som jag anade, en ålderskris och ett tvivel på om det går att bli bättre på ålderns höst har drabbat trådskaparen. Hoppas att vi som delade med oss lugnat dig och att du ser ett ljus i tunneln ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...