Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sommarförvaring


M i Mälardalen

Recommended Posts

I teorin lägger jag ett lager av det "åkparafin" jag ämnar lägga till träningsrundorna på hösten. I praktiken brukar det dock bli att jag hittar lite halvskitiga tingestar i skidfodralet eftersom det kom en cykelsäsong i vägen för skidvård. Dom år jag dock lyckats vara duktig och lagt på paraffin brukar jag i teorin sickla och göra klart en stund innan det blir åkbara spår, men i praktiken tar jag fram mina grusskidor, som aldrig får kärlek, och åker första passen på ;)
Link to comment
Share on other sites

För mig obegripligt att man tänker sig skydda ett väldigt stabilt material (vem skyddsparaffinerar sina PTE-plastprylar i köket?), med valla som ju är lite mindre stabil? Om nu luft o rumstemperatur kunde ha negativ påverkan på belag, borde väl glidvalla behöva förvaras syrefritt. Inkonsekvent att skyddsparaffinera men inte förvara sina glidvallor utan lufttillträde ...

Link to comment
Share on other sites

Det troliga är att quickwax har samma effekt som glidvallade skidor dvs att det blir oxid och gråa partier på glidytan, när de tas fram inför skidsäsongen. Om så är fallet gav säljaren kunden felaktig information.

Hur oxiderar belaget? Eller glidvalla? Alltså rent kemiskt, vad oxideras, vilka bindningar påverkas?   

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...